Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1013 ggr
Ria74
1

Tygblöjor vs engångsblöjor

Jag läser ofta om tygblöjor här och har blivit nyfiken på dom. Är dom lika bra som engångs?

Vad för fördelar ser ni som använder tygblöjor gentemot engångsblöjor? Finns det några nackdelar?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
0

Största fördelen med tygisar märker jag först nu. Jag har sedan han var 10 mån knappt bytt bajsblöjor. 9/10 ggr bajsar han i pottan istället. Så¨underbart! De gånger man måste sanera efter att de kommit bajs i blöjan är ju jättejobbiga! Tygblöjor gör ju att det faktiskt lkänns om man kissar i dem och då lär de sig lättare att känna när de är nödiga:)

Så man får tvätta oftare men har större chans att få ett barn som tidigt blir blöjfritt. Och jag tycker då iaf att det är lättare att tvätta ofta i 1,5 år än att byta bajsblöjor i tre år.

Sedan går det ju tydligen jättebra att kombinera engångsblöjor och EC om man vill använda dem men ändå sikta på tidig pottträning:)

Nackdelar är att de lättare läcker än engångs om man missar att de blivit blöta. Och man måste byta oftare, särskilt i början när de kissar o bajsar ofta. Jag skulle inte heller orka använda enbart tyg då jag har svårt att hitta en tygblöja som skulle kännas torr hela natten och inte orkar släpa runt på använda tygblöjor om man är utanför hemmet.

Sedan är det ju många som hävdar att tygisar ger mindre blöjexem men det har jag ingen aning om det stämmer. Vår son har iaf sluppit det men det kan ju vara slumpen. Och så är det ju miljöargumentet såklar +det ekonomiska  som var det som fick oss att välja tyg från början.

ChristineL
0

Kunde inte sagt det bättre än #1 👍 Vi använder mest tygblöjor hemma och så kör vi engångs på natten och när vi är iväg nånstans.

Eine
1

Måste få säga att det beror på hur kräsmagad man är. Har använt tygblöjor,men efter att ha bytt och spytt blev det engångblöjor i fortsättningen. Nu är detta länge sedan men det mesta består nog🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

TjockaBerta
0

Två av mina barn hade tygblöjor enbart. Jag tog med tygblöjor till dagis och bar hem dem på kvällen. En fröken gnällde annars gick det bra. Jag köpte rispapper som man la i blöjan när det var dags för bajs sen lyfte man bara av det och kastade det. Urenkelt. Tvätt var tredje dag men jag hade väldigt bra torkmöjligheter. Sen sålde jag dem så kostnaden var obetydlig under alla år.

>>>Malum domesticum<<<

PogoPedagog
0

#3 Hur blir det skillnad på att byta engångsblöjor och tygblöjor? Uppriktigt nyfiken, jag som byter båda sorter med både kiss o bajs i märker då ingen skillnad på själva bytandet.

PogoPedagog
1

Haha, kom på själv att man ju inte behöver skölja av engångsblöjor med bajs i. Jag har inte ätit än o är rätt trög. Sorry.

Frida
0

Även om man slänger en engångsblöja kommer man ju inte ifrån att barnet måste tvättas ren från bajs. Så i mina ögon vill till att man är riktigt kräsmagad för att det skulle vara så stor skillnad mellan att byta en bajsig engångsblöja gentemot en i tyg.

Själv har vi hittills fått byta kläder flest gånger pga att blöjan har läckt bajs när vi har använt engångsblöjor. Tyg fungerar bättre men engångs är smidigare på natten så som tidigare nämnts. Har i och för sig inte testat att ha tygblöjor på natten nu när han kissar mindre nattetid.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft