Vad visar vi på nätet...
Satt och läste lite bloggar när jag via Dessie och blondinbellas blogg kom till Katrin *tänker inte ens försöka stava hennes efternamn* blogg och detta inlägget.
Jag skriver lite blogg för att familj och vänner som bor annanstans kan följa med min vardag. Jag har nog tänkt sätta ut en del bilder på Bobfloyd där men då sådana bilder som han inte behöver skämmas över senare. Typ när han ligger i sängen och sover inte när han sitter naken på pottan om ni förstår hur jag menar. Jag ser inga problem med att sätta ut bilder på familjen om de är vettiga och det är sådana som jag kan stå för om 10-20 år. För bilder på nätet försvinner ju aldrig och redan nu kan man läsa om unga vars fyllebilder förstör när de söker arbete.
Hur ser ni på det här? Då tänker jag främst på bilder.
Jag kan bli rädd när jag ser vilka bilder mina vänner och släktingar lägger upp på sina barn på tex fb (där man dessutom inte äger de bilder man lägger upp). Det är bilder som man verkligen inte skulle vilja att andra såg.
Jag kan tänka mig när personen är 25 och ska på anställningsintervju och blivande chefen säger något i stil med "Jag såg förresten de där bilderna när du satt på pottan med hela ansiktet fullt av blåbärs sylt, gulligt värre".
Vissa saker är privata och man ska vara medveten om att bilder man lägger ut på internet inte är privata.
Jag tycker det är okej att lägga ut någon "vettig" bild lite då och då. Tumregeln är väl att tänka om man själv skulle ta med ett sådant kort på sig själv och sätta upp på anslagstavlan på jobbet med ens namn under. Om inte, låt bilden stanna i privat ägo.
#1 Sen tillsammans med den där bilden när Kalle sitter på pottan med blåbärssylt runt munnen så skriver föräldern något lustig statusrad till som bara gör det värre.
Din tumregel låter helt bra. Min profilbild är på mig själv när jag är 2 år, nu när jag själv är vuxen kan jag tycka det är kul att ha bilder på mig som kladdig snorunge men vem vet hur min son kommer reagera.
Klart att man ska vara restriktiv gällande vad man lägger upp och framförallt VAR man lägger upp det, men jag tycker inte att det är fel att lägga upp bilder på sina barn. Inte ens sina nakna barn. Det handlar mer om situation och sunt förnuft än graden av rumpa man kan skåda på en bild…
Personligen hade jag varit restriktiv med att lägga upp bilder publikt där barnets kön syns. Detta för barnets skull när det växer upp. Det är skillnad på om ett nakenfoto finns i ett familjealbum eller publikt på facebook. MEN det beror på hur bilden ser ut i övrigt. Nakna barn är något väldigt naturligt och egentligen synd att dölja. Jag tror inte att pedofiler har något större intresse av ett vanligt naket barn i en osexualiserad situation, precis som Katrin skrev.
Något jag hade varit ännu mer försiktig med gäller bilder som lätt hade kunnats uppfattas som "utmanande" eller "sexiga" (typ ett barn som på skämt poserar eller dansar "sexigt" för att barnet sett det i en musikvideo, eller som sminkat och klätt ut sig "kvinnligt"). Normala människor hade kanske tyckt att det var en rolig/spexig grej, men det är allt för lätt hänt att det hade sexualiserats hos någon som inte tänker likadant.. SÅDANA bilder kan spridras till ställen man inte vill att de hamnar. Så där bör man nog tänka både en och två gånger innan man publicerar. Jag tror att de har en betydligt högre spridningsrisk än bilder på ett random naket barn.
Hade jag varit barn idag, växt upp och sedan sett att min mamma stolt delat bilder på mig på facebook när jag lekte, lärde mig krypa, gå, sov sött osv skulle jag känna mig glad, att jag var otroligt älskad när jag var liten och att min mamma ville dela med sig av mig till släkt och vänner.
Därför har jag tagit samma beslut åt min son. Jag lägger då och då upp bilder på honom på facebook. När han hade fötts la jag upp några bilder från senare på bb och neo. Nu när han är större lägger jag upp bilder när han leker med någon leksak han fått i present eller har på sig kläder han fått i present för att de som inte träffar honom så ofta ska se att han har glädje av sakerna. Senast la jag upp bilder när han var ute och upptäckte trädgården.
Totalt under 8 månader kanske jag har lagt upp 10-15 bilder. Jag får många kommentarer på bilderna. Både släktingar, vänner och bekanta som aldrig träffat honom gillar att se bilderna. Han har inte själv valt att bli offentlig men jag har i alla fall aldrig lagt upp några bilder som han behöver skämmas över.

Jag gör precis som #4 lägger upp en del bilder på facebook där jag bara har folk jag känner ganska väl.
Jag ser inget problem i att lägga upp en bild där hon ler mot kameran eller leker med nånting. Jag skulle däremot inte lägga upp en nakenbild på henne.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#4 just sådana bilder är det jag menar med vettiga. När barnen leker eller är nyfödd. Jag kommer säkert sätta ut en bild på FB på en nyfödd Bobfloyd men det kommer inte vara en nakenbild.
#6 Det gällde samma för mig, på nyföddbilden låg han halvvägs under en handduk. Jag la heller inte ut nyföddbilderna som är tagna direkt när han kom upp på mitt bröst, utan en bild när han var ren och torr :)
Den bilden som Katrin la ut berör mig ingenting, hade jag inte läst kommentarerna så hade jag bara sett en rumpa och ben och det är väl upp till henne om hon vill lägga upp sånt :P När Alwa föddes la vi upp två bilder från första badet, det enda man ser är hennes ansikte och en liten del av överkroppen, men ändå har vi fått ta emot en massa kommentarer från folk vi känner om hur vi kan lägga upp såna sexistiska bilder på henne och de ALDRIG skulle lägga upp såna bilder på sina barn, men en bebis med ankspetstrosor eller vad de nu kallas är inga problem att lägga upp när bebis ligger på mage och putar med rumpan.. Både jag och min sambo är ganska öppna och "skäms" inte för att lägga ut en bild på henne när hon sitter på pottan för första gången, men visst kollar man en extra gång så att man inte ser mer än nödvändigt :P
Vill bara dela den här artikeln i sammanhanget. Alla barn har inte samma synsätt som sina föräldrar.
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/01/17/lagg-inte-ut-mig-pa-facebook-mamma
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 det är en bra artikel.
Sen vet jag sådana vars vänner skrivit Grattis till bebisen på FB långt innan föräldrarna ens meddelat där att de fått barn.
#10 Precis, läste en artikel om det också. Där gavs tips om att man kan stänga av sin vägg inför förlossningen, så folk inte kan kommentera, så man själv får bli först med att berätta.
#11 Att man ska behöva hålla på så är ju sjukt. Har man som vänner ingen respekt för sådant? Jösses liksom
#12 Är faktiskt inte så orolig för detta själv. Jag vet var jag har mina vänner. Skulle faktiskt bli förvånad om någon avslöjade. Dock kan jag nog på lite privata meddelanden om det är någon som hör något och blir nyfiken. Men tror inte folk skulle skriva på min vägg innan jag själv gör det.
#13 samma här. Vi har inte gått ut offentligt på FB om att vi ens ska ha barn men frågar någon så kan jag svara öppet på deras sidan men ingen av dem är sådana som hysteriskt skulle börja skriva på våra sidor.
Men sen har vi faktiskt vänner och bekanta på FB och inte alla möjliga människor. Tror att det har en skillnad.
#14 Jag har inte heller gått ut med det offentligt på fb men det är officiellt IRL. Men ingen av mina vänner har avslöjat det på fb heller. Tror inte att någon av mina vänner skulle få för sig att skriva om det på fb innan jag själv öppet avslöjar det där. Mest av respekt helt enkelt, jag har vänner som respekterar mig och mina val.
Funderar på om UL-bilden ska få åka ut på FB, har många vänner som jag pratar med väldigt sällan, och vore nog lite kul om dom fick veta att vi ska ha barn. Har till och med nära vänner som jag inte pratar jätteofta med och som det nästan skulle kännas konstigt att ringa och berätta för, men vill gärna att dom ska få veta. Gillar iof inte själv grejen med att "ringa och berätta" tyckte det var jobbigt nog att behöva göra det med närmsta släkten, så kanske därför som det vore skönt om det kom ut utan att jag aktivt behöver berätta.
jag har haft samma dilemma om UL bilden. Har en vän i australien som fick veta förra veckan att vi väntar barn. Vi har inte gjort någon hemlighet av det men samtidigt sitter jag inte och skriver till alla mina vänner, eller ringer, känns jättedumt.
Sambons vänner är lite samma sak, de har nog berättat för varandra (helt okej för oss) men sen vips så fanns det en ganska nära vän som inte visste något och då hade redan 30 veckor gått. Jag var helt säker på att han visste men sambon har bara inte tänkt på att berätta då de träffats. De har väl så mycket annat att prata om.
#16 Jo, men så känner jag med. Känns bara dumt att ringa runt och berätta för alla. Känns liksom inte så naturligt. Det beror ju lite på vad man har för relation till varandra också, vad man brukar prata om liksom. En kompis jag har berättade jag för direkt jag plussade, innan jag berättade för någon annan, ens innan våra föräldrar som fick vänta till v12, men med henne pratar jag mycket om sånt med. Men många andra kompisar känns bara konstigt att aktivt ringa och berätta för. Kommer man in på nåt eller pratar lite allmänt så kan man ju slänga ur sig det men annars känns det så påfluget. Om man möter någon lite hastigt i affären och bara hejjar så känns det lite konstigt att slänga ur sig. Känns dessutom som att jag inte vill att hela mitt liv ska kretsa kring min graviditet (jag är ju liksom en person här fortfarande), så känns konstigt att berätta utan anledning på något sätt. Men vore ju inte fel om folk fick veta så därför känns det som att UL-bilden kanske får komma ut på fb.
#17 precis!
Jag såg inne på gravid.ifokus för länge sen hur en tjej och hennes kille satt ut på facebook. De hade en bild på en ugn med en bulle i och skrev en fyndig statusrad. Nått sånt skulle jag velat gjort men sen fick vi missfall och efter det hade jag inte ett lika stort behov av att göra det. Fast iden var rolig.
#18 Kul grej ;P
Satt och tänkte på detta för inte så länge sedan, undra hur man själv hade reagerat om mamma haft FB när man var lite och hon lade upp bilder för allmän beskådan på allt och ingenting som jag gjort 😞
Men när dagens barn blivit så pass stora att dom själva reagerar så kanske det hör till vanligheterna så att det inte blir något stor grej utav det?
#18 Hihi, ja, det var ju lite fyndigt 👍