babysim
Vi hade helt missat att anmäla oss till babysim nu när elton blir 3 månader och nästa kurs börjar i september. Men då är ju elton 8 månader. Är de försent för babysim då? Eller ska vi kolla efter andra badhus som kanske har platser fast de är en en bit bort?
Min plutt har gått på babysim sen han var 3 månader gammal. Nu är han 8 månader. Häromveckan var vi och badade på drop in tillsammans med ett par från mammagruppen med lika gamla bebisar som min son, som inte hade badat tidigare, annat än badkar/balja då. De var lika glada i vattnet som min son är, plaskade med händerna och såg ut att trivas och vara avslappnade.
Dock kan ju min son vid det här laget dyka själv från sittande i ens händer eller på flytande matta, flyta på rygg när man bara håller i höfterna, ligga på rygg och bara hålla i sig i händerna, hänga på kanten o.s.v. och det provade ju inte "nybörjarna". De bar och höll sina bebisar precis som om de var på land, i famnen eller upprätt med mammans händer runt kroppen. Att dyka är ju något som man aldrig ska göra med sin bebis utan instruktör.
Så en åtta månaders kan helt klart bli bekväm i vattnet den med och ha roligt. Men det kanske tar lite längre tid innan de kan dyka, flyta och sånt.
Du kanske kan ringa och fråga på det badhus som du ville ha plats på? De kanske kan berätta lite om huruvida det funkar att börja senare, eller om det visar sig att det blivit någon plats ledig.
Vi skippade babysimmet. Jag tycker att det känns bra såhär i efterhand. Vi går till simhallen när vi känner för det istället. Jag hade ändå inte velat "dyka" min lilla bebis under vattnet eller liknande saker. Sedan känns det för mig lite sådär med så små bebisar i klorerat vatten. Men det här är ju bara mina åsikter. Vet dom som tyckt jättebra om babysimmet också :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tror vår var runt 8 mån när vi började o han älskar det:) Han verkar nästan ha mer behållning av det än de minsta. För oss som bor precis bredvid en å och med dammar o diken överallt känns det viktigt att få barnen vattenvana tidigt. Kanske kan det göra skillnaden mellan liv och död en dag, hu hemska tanke. Små barn får ju tydligen väldigt lätt panik o druknar väldigt snabbt tom i små pölar eftersom de drar in en massa vatten istället för att försöka ta sig upp:( Nu går vi fortsättningskursen o då är det mkt fokus just på att de ska hoppa i vattnet o sedan sikta på att ta sig till kanten ( med vår hjälp såklart) så det är verkligen fokus på just vattensäkerhet.
Men det måste man ju kunna börja med när som helst? Så länge han hamnar i rätt åldersgrupp :)
/Christine