Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 601 ggr
Gasoline
2014-03-09 19:20
1

Barn och drag

Nu har jag en lite, kanske konstig, fundering. Hoppas att ni inte tycker att jag är allt för tokig, jag har ju inga barn själv och dålig kunskap om småbarn. 

Vi bor i ett äldre hus och det är ganska dragit. Här om dagen stod jag och diskade och det drog väldigt om fötterna på mig. 

Då fick jag tanken att om vi skulle skaffa barn, är detta drag farligt för barnet? Kommer jag kunna ha mitt barn krypandes på golvet?

Självklart finns ju kläder. 

Folk hade ju barnen på golvet förr och jag misstänker att långt ifrån alla hus var dragfria förr. 🤔

Jag vet, jag tänker för mycket och jag planerar allt otroligt långt i förväg. Men det är alltid bra att vara förberedd så att saker inte kommer som en chock. 👍

ChristineL
2014-03-09 19:25
1

Det är ju inte jättebra med drag för vuxna heller ;) men det är väl när dom är som minst man ska undvika det och då lägger man dom kanske inte direkt på det kalla golvet heller. Vi har inte 100 tätt här heller men har sett till att hålla dottern där det är som varmast och undvika köket där det är som dragigast. Hon är drygt nio månader och bara varit förkyld en gång :)

PogoPedagog
2014-03-09 19:47
1

Drag är precis som kyla inget som i sig orsaker några fysiska krämpor, det är en gammal tro lika som att man skulle bli förkyld av kyla. Däremot kan ju kyla och kyla som kommer av drag förvärra både ont i kroppen o sjukdomar.

Vi bor oxå i ett äldre hus o löser det genom att ha mycket mattor vintertid. Barnen är ju som du säger mest på golvet o det är ju inte så skönt att vara kall. Första tiden när sonen var mer stillsam låg han mycket på sitt fårskinn, varmt o skönt:)

Ett äldre hus har ju ingen mekanisk ventilation så ett visst mått av drag är ju nödvändigt för att hålla borta mögel o liknande. För stillastående luft kan även ge ett kallare inomhus-klimat.( den varma luften sprids inte utan stannar på några fläckar.) Vi har börjat ha en springa öppen i ett fönster i hallen vintertid och vips blev hela huset mycket varmare:) Så drag är delvis positivt i ett äldre hus.

/äldre-hus-nörden:)

Ria74
2014-03-09 20:12
1

Vi bor i ett gammalt hus med ganska mycket drag. Köket är dragigast och där kryper sällan dottern. Sovrummet och vardagsrummet är dom varmaste rummen och då får hon vara på golvet där istället 🙂

Hon är 8 månader nu och har aldrig varit förkyld.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar