När börja er barn se TV?
Vår dotter sitter numera som klistrad på kvällarna innan läggdags framför Barnkanalen och hon är snart 10 månader gammal.
Hon verkligen älskar att få sitta och kolla på barnprogrammen som sänds där innan hon ska sova.
Min äldsta fick också börja titta runt den åldern, men bara typ en kvart om dagen, vid drömmarnas trädgård. Men det är först vid 2-3 år som han började vilja se mer på barnprogram eller barnfilmer. Nu bromsar vi hans tittande. Han får titta på morgonen innan förskolan och ibland nån halvtimme på kvällen. På helgen blir det oftast någon film. (Anledningen till att vi "bromsar" honom är att han mer och mer bara vill se på tv eller spela nintendo DS och vill gärna att han "leker" mer)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Min dotter ser bara ca 15-30min just nu innan läggdags, sen är det välling och nanna kudde som gäller. :)
Jag minns inte riktigt när stora sonen fick börja titta på tv, runt året någon gång. Drömmarnas trädgård och annat sånt för minismå barn fick han se då men det var inte så ofta eftersom vi inte vill ha honom framför tvn för mycket samt att han inte var så intresserad.
Lilla sonen får inte se på tv (han är tre månader).
E tittar olovligt när jag har på tv:n, började väl när han blev mer rörlig (kring halvåret?!). Dock är det nog bara vid plötsliga ljud och sånt som han tittar fram och tillbaka, annars är det nog leksakerna/vår hund som gäller. Helst skulle vi inte vilja att ha tittar förrän han är 2-3 år eftersom små barns hjärnor inte klarar av att processa tv/dator innan dess. Meen.. svårt med all teknik idag. Fast önska kan man ju ;)

Vår son börja deväl oxå se korta snuttar runt 10 mån. Men vi tittar än så länge bara ihop med honom eftersom det framför allt verkar vara att låta barn titta själva på tv som folk varnar för.
Minns inte när vi började se på tv men kanske strax innan året någon gång. Nu är hon 1,5 år och vill se Pippi Långstrump! Hon är helt galen i Pippi, men vi spolar förbi allt som hon tycker är lite läskigt. Hon pratar om Pippi och har en pippidocka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nova älskar att se på tv! Vi ser ofta på musik-dvd eller musikprogram, då sitter hon och "dansar" ;) Jag känner att det nog börjar bli dags att tänka lite mer på vad hon egentligen får se på. Hon är 8, 5 månad.
/Christine
Hur gör man med att utesluta (men även begränsa) tv-tittande? Jag menar, om jag tittar på tv, hur gör man för att inte barnet ska titta på tv? Eller tittar man bara på tv då när barnet sover, eller hur löser ni det?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Här blir det ganska automatiskt. Barnen är inte särskilt intresserade av TV'n när det inte är barnprogram.
Men jag har en kompis som verkligen "bojkottar" tv för barnen, hon ser inte på tv när barnen är vakna.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Molly bryr sig inte om tv än, visst kan det väl hända att hon slår en blick på den när jag tittar. Men hon kollar inte aktivt och hon leker hellre med sina saker än kollar på tvn.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

#8 Jag tittar inte på tv när han är vaken eller om jag nu absolut vill så tittar jag på något barnvänligt som någon frågesport eller så. Men jag är inget tv-fan överlag. Till vardags har jag så mycket sysslor som måste göras att när de är gjorda vill jag leka med Bastian och då får tv-tittandet inget tid över.
Jag tittar inte heller på TV utom på kvällarna, då får hon se sin halvtimme och sen ska hon sova. Jag fortsätter dock titta ett tag sen innan jag går och sover.
#8 Jag tittar inte på tv när barnen är vakna, mer än barnprogram då. Men jag brukar inte titta på tv annars heller, och om jag gör det blir det Nyheterna eller dokumentärer och det känns inte som något små barn ska se.

Oscar tittar lite på tv då o då när jag kollar eftersom han leker på golvet i tv rummet. Han är 8,5 månad
Oj, jag vet inte vad jag ska svara. Jag har egentligen haft på tvn hela tiden i bakgrunden, så har han fått titta på det om han vill. Nu (han fyller 2 år idag ^^) förtiden talar han ofta om för mig att han vill se på Pokemon, Naruto och Vem (Stina Wirsen). - det är hans favoriter, och då sätter jag på det så tittar vi tillsammans eller bara låter det vara på som sällskap medans vi ritar eller bygger med duplo.
-
Sonen är 2,5 månad och "fastnar" lätt i tvn om den är på. Antingen stänger jag av den eller så vrider jag på sonen så han inte kan titta. Jag tycker att det är alldeles för tidigt. Äldsta sonen kommer jag inte ihåg.