Ensam hemma?
Hur gamla var era barn när dom började få vara ensam hemma längre stunder själv?
Min son är 10 år (blir 11 i höst) och vill vara hemma själv dom 4 timmarna efter fritids när jag jobbar kväll, själv har jag fruktansvärt dåligt samvete över å lämna honom själv trotts att han själv vill det.
Han har egen mobil och vi har även hemtelefon å han har numret till mig på jobbet och även till hon som brukar vara barnvakt å hon har lovat å komma på en gång ifall han ringer och inte vill vara själv.
Sen brukar jag göra matlåda som han bara kan värma i micron för att han ska slippa hålla på med spisen.
Idag är 3 gången han ska vara hemma själv när jag jobbar och jag har så fruktansvärt dåligt samvete trotts att han vill själv.
Och jag vet ju att han inte har hyss för sig eller så han är väldigt lugn av sig så han brukar leka lite, kolla på tv å spela data/tv-spel under tiden.
hur gjorde ni?
När började era barn få vara själv längre stunder?
Låter som att han har det ganska mysigt tycker jag 😉Tycker inte du behöver ha dåligt samvete. Vore en helt annan grej om han själv tyckte det var hemskt och jobbigt att vara ensam hemma. Sen har du ju ordnat det bra för honom med telefon, middag osv. Hin äldsta son är i samma ålder och jag tycker mig märka att han växer med lite frihet. 🙂
När jag var 8 år började jag vilja gå hem och vara hemma efter skolan. Fick då 2-3 dagar i veckan åka hem efter skolan och dom andra dagarna åkte jag som tidigare till pappas jobb och var med honom där. Ganska snart ville jag vara hemma själv varje dag, och när det var dåligt väder så åkte jag hem istället för till pappa. Var ensam hemma mellan 2-5h tills pappa kom hem efter jobbet.
Pappa fanns ju att nå på mobilen och han var bara 5-10 min bort om något skulle hända. Grannarna hade barn i samma ålder och deras mamma var hemmafru, och det fanns fler grannar som var hemma. Så det fanns alltid någon att nå.
Jag älskade att gå hem själv. Brukade leka, ofta ute med grann-barnen. Eller se på film. Ibland bakade jag så det fanns kakor och bullar till efterrätt till middagen. Fixade mat själv, ibland fanns det rester men oftast åt jag macka, gröt, nudelsoppa, pasta eller pirog.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Min dotter på 10 snart 11 går hem själv från skolan varje dag.

Hemma själv några timmar varje dag. Hon trivs med det.
Från att ajg var 9 år var jag ensam varje dag efter skolan och på loven. Mamma ringde och kollade läget ibland samt så hade vi lättgjort mellanmål/lunch i kylskåpet. För mig gick det finfint att vara ensam hemma.
Sonen var hemma själv 4 dagar på sportlovet när jag jobbade 4-5 timmar per gång å det gick jätte bra, han tyckte det var himla skönt å få göra som han ville, så det känns jätte skönt nu i efterhand iaf :)
min 7 åring är hemma själv ca 1,5 timme varje tisdag. Då är det dock alltid folk på gården, bla jag finns här i krokarna. Min kille som nu är 13 var hemma själv efter skolan varje dag när han var 9. Tycker det beror på barnets mognad och är högst individuellt. Sen kan man inte jämföra idag med som man gjorde när jag var i den åldern på slutet av 80 talet. Då var jag alltid ensam hemma från 7 års ålder, efter skolan,
Medarbetare på djurskydd.ifokus