Tala med ett barn
När man ska prata med ett barn är det viktigt att ha nära kontakt med barnet. Här följer ett exempel som jag gjorde som ett test en gång:
Robin var 2 år, han öppnade en låda och tog upp en korkskruv. Jag sitter vid bordet.
-Robin, kan du lägga skruven i lådan? ingen reaktion
-Robin, Lägg tillbaka skruven. Ingen rektion
-Robin, Lyssna nu, lägg tillbaka skruven i lådan! Ingen reaktion
Jag går fram till Robin, ställer mig på knä, då får jag ögonkontakt med honom. Jag upprepar, -Robin, kan du lägga tillbaka skruven?
-Ja säger han, lägger tillbaka den och går därifrån.
Ibland upplever man det jobbigt när barnen inte lyssnar men det är vi vuxna som måste prata med barnen på rätt sätt så slipper man bli irriterad, känna sig tjatig och man sliper onödiga konflikter. 
Att gå ner till deras nivå och ha ögonkontakt är en enorm effekt.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Funkar inte på alla barn dock. ;-)
Men på många så det är ett bra tips.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#1 *ler* Nej jag vet, det funkar inte på alla, en del barn får man vara mer bestämd i tonen mot medan andra gillar att man talar lugnt osv. Mina 2 äldsta grabbar är så olika individer, när den ena var arg eller ledsen så blev han lugn genom att vi satt och pratade lugnt. Den andra fick man sitta och hålla i tills det värsta var över och prata gick inte! Ett barn räcker det med att man säger det i en lugn ton, ett annat får man säga det mer bestämt till. Det handlar ju också om tonläget. När man vill visa att det här menar jag verkligen så får man visa det genom ett bestämt tonläge samtidigt med en nära kontakt.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Sen har vi alla de barn som har selektiv hörsel… 

Med Mikael gick det väldigt bra att kalla honoom till sig, gå ner på knä och förklara.

#3> På tal om selektiv hörsel så har ju även gubbar ofta det. Hörde om en vetenskaplig studie som "bevisade" att kvinnliga chefer med mörka röster ofta fick männen att lyssna bättre. Männen har nämligen lärt sig (kanske från barnsben) att inte lyssna på jobbiga pipiga röster och därför tar de dem inte på allvar. Så vill ni att nån ska lyssna, sänk rösten och sluta pipa…hahaha…
nej funkar tyvärr inte på alla barn men mga ;-D
dock inte på vår sköna höna som direkt börjar argumentera om att hon "bara" ska ha den till det o det..eller alla dessa "men". Tror hon ska satsa på politik! Statsminister nästa, ingen hade satt sig på henne jag lovar! hon hade vunnit alla diskussioner!