Till männen - hur prioriterar ni?
Jag är lite nyfiken på hur ni män med jobb och familj, alltså kvinna och barn, prioriterar er tid och er energi. Detta gäller alltså ni män som drar in den huvudsakliga inkomsten. Kanske p.g.a. att frugan är föräldraledig eller sjukskriven eller så.
1 - Berätta hur din och din kvinnas jobb- och familjesituation ser ut först.
2 - När ni har jobbat klart och kliver innanför dörren hemma, vad är det första ni gör och vad vill ni spendera kvällen med att göra?
3 - På helgerna, hjälps ni vuxna åt lika mycket i hemmet eller är du inställd på att ha just "helg"?
4 - Tycker du att vi ska leva efter våra "könsroller" där kvinnan tar hand om barnen och hushållet medan mannen sköter jobb och vedklyvning och skottning m.m.?
5 - Om man då bor ganska centralt i ett samhälle där det inte finns så mycket "manligt göra" ute på gården, tycker ni er då ha skött er del när ni har jobbat färdigt?
_6 - Om ni ändå har pengar så ni klarar er, skulle ni pusha er i jobbet så till den gräns att ni inte orkar t.ex. gå med till lekparken eller fara till pulkbacken med familjen?
Alltså skulle du sjukskriva dig om du märkte att din energi inte räckte till både familjen och jobbet och familjen blev lidande? Säg att du t.ex. har problem med ryggen och ett heltidsjobb skulle innebära att du var tvungen att gå och lägga dig direkt du kom hem och du knappt hann se familjen på kvällarna?
_
7 - Hur ser en kväll mitt i veckan och helgerna ut för er? Hittar ni på något med familjen?
8 - Tar ni er tid för ert förhållande? Har ni tid och ork för någon romantik?
9 - Hur delaktig är du i barnens uppfostran och omsorg av dom? Berätta hur mycket du hjälper till med dom på kvällar, helger och nätter.
Nu är ju givetvis alla arbeten olika och vissa jobb måste man offra mer för, men fundera ändå hur långt ni skulle låta det gå om familjen blev lidande.
Ha en bra dag! // Pernilla

Får jag som är kvinna och huvudförsörjare i mitt förhållande där mannen varit hemma hela hösten med barn svara?
Ja absolut! =)
(män med jobb och familj, alltså kvinna och barn, man kan ju faktiskt vara man + man + barn också..) Bara en liten parantes :)
Jag har varit ensam försörjare i över 1 år då min man varit arbetslös så jag hoppar över att svara eftersom jag är kvinna då :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Nä men svara gärna ändå. Var så insnöad på just männen som försörjare men hör gärna vad ni försörjande kvinnor säger också. =)
Eftersom min man inte är här inne tar jag mig friheten att svara hur jag upplever hans prioriteringar gällande jobb, familj och intressen. 1 - Berätta hur din och din kvinnas jobb- och familjesituation ser ut först. Jag är hemmamamma och sambon arbetar oftast varannan vecka (7 dagar på annan ort, hemma och ledig i 7 dagar). 2 - När ni har jobbat klart och kliver innanför dörren hemma, vad är det första ni gör och vad vill ni spendera kvällen med att göra? Eftersom han är hemma en hel vecka när han kommer hem och har varit borta en vecka så är det mig och vårt barn han spenderar dagen/kvällen med om inte dottern sover vill säga. 3 - På helgerna, hjälps ni vuxna åt lika mycket i hemmet eller är du inställd på att ha just "helg"? Jag måste erkänna att jag har en riktigt snäll sambo som oftast drar största lasset hemma när han väl är hemma. Dvs tvättar, bär upp ved, fixar i trädgård etc. Han gör nog lite mer än mig när han väl är på plats. Annars ligger ju hela ansvaret på mig då han arbetar. 4 - Tycker du att vi ska leva efter våra "könsroller" där kvinnan tar hand om barnen och hushållet medan mannen sköter jobb och vedklyvning och skottning m.m.? Sambon gillar ju fysiska arbeten mer än mig så han sköter det mesta ute, men även delar ansvaret här inne. 5 - Om man då bor ganska centralt i ett samhälle där det inte finns så mycket "manligt göra" ute på gården, tycker ni er då ha skött er del när ni har jobbat färdigt? Det tror jag knappast han skulle tycka. 6 - Om ni ändå har pengar så ni klarar er, skulle ni pusha er i jobbet så till den gräns att ni inte orkar t.ex. gå med till lekparken eller fara till pulkbacken med familjen? Alltså skulle du sjukskriva dig om du märkte att din energi inte räckte till både familjen och jobbet och familjen blev lidande? Säg att du t.ex. har problem med ryggen och ett heltidsjobb skulle innebära att du var tvungen att gå och lägga dig direkt du kom hem och du knappt hann se familjen på kvällarna? Det skulle han aldrig trivas med. När jag gör något på egen hand brukar han alltid ta med dottern till simhallen eller gå till biblioteket och stanna till i lekparken. 7 - Hur ser en kväll mitt i veckan och helgerna ut för er? Hittar ni på något med familjen? Vi brukar umgås mycket då han är hemma. 8 - Tar ni er tid för ert förhållande? Har ni tid och ork för någon romantik? När dottern sover brukar vi ha vår tid tillsammans i soffan. Jag tror ändå vi har tid för romantik. 9 - Hur delaktig är du i barnens uppfostran och omsorg av dom? Berätta hur mycket du hjälper till med dom på kvällar, helger och nätter. Jag har ju själv valt att ta största delen när det kommer till nätterna då jag ammade tills hon började äta mat. Efter det är jag lite mer hönsmamma och stoppar om och lägger till rätta. Vi sover alla i samma säng med mig i mitten vilket gör att det automatiskt blir jag. Men hon vaknar i stort sett aldrig på nätterna. Vi turas om att natta på kvällarna och vi läser båda böcker och leker lekar med dottern. Jag fixar kläder och annat hon behöver då han inte har det intresset, men det gör inte mig något.
Sajtvärd på Iller.ifokus

1 - Berätta hur din och din kvinnas jobb- och familjesituation ser ut först Jag (kvinna) arbetade i höstas som målare på mitt eget företag ca 40-80% varierande mellan veckorna. Sambon var då hemma med sonen som var mellan 7-12 mån.Under den tiden läste han 50% på högskola på distans oxå.
2 - När ni har jobbat klart och kliver innanför dörren hemma, vad är det första ni gör och vad vill ni spendera kvällen med att göra
Det beror på hur dagen hade varit ( nu var jag ju gravid hela hösten o lite extra trött pga det). Men såklart hälsar man o kramar om sonen o sambon o försöker visa sonen hur glad man är att se honom. Sedan vill jag ha maten lagat åt mig när jag jobbar men leker med sonen under tiden eftsrsom jag knappt hinner se honom annars. Sen delar vi på läggningsrutienen med matning o nattning. Sådant som vedkörning får sambon dock ta på vardagar trots att han är trött han med efetrsom jag är ännu tröttare efetr jobbet.
3 - På helgerna, hjälps ni vuxna åt lika mycket i hemmet eller är du inställd på att ha just "helg"?
För mig är helg en tid för arbete med huset:P Men jag trivs med att jobba och en slapp och ledig helg har jag i princip aldrig av eget val.
4 - Tycker du att vi ska leva efter våra "könsroller" där kvinnan tar hand om barnen och hushållet medan mannen sköter jobb och vedklyvning och skottning m.m.?
Nej gud så tråkigt att bara få göra en sak! Vi delar efter intresse. Vissa traditionellt manliga saker för mannen t.ex laga bilen, vissa gör jag t.ex klyver ved.
5 - Om man då bor ganska centralt i ett samhälle där det inte finns så mycket "manligt göra" ute på gården, tycker ni er då ha skött er del när ni har jobbat färdigt?
Ja det ärju svårt att svara på för mig som är kvinna men det låter ju helt orimligt att den ena ska jobba mkt mer än det andra i hemmet.
6 - Om ni ändå har pengar så ni klarar er, skulle ni pusha er i jobbet så till den gräns att ni inte orkar t.ex. gå med till lekparken eller fara till pulkbacken med familjen? Alltså skulle du sjukskriva dig om du märkte att din energi inte räckte till både familjen och jobbet och familjen blev lidande? Säg att du t.ex. har problem med ryggen och ett heltidsjobb skulle innebära att du var tvungen att gå och lägga dig direkt du kom hem och du knappt hann se familjen på kvällarna? Jag prioriterar pengar väldigt lågt! Fritid är det viktigaste för mig. Detta gör att jag ofta tackar nej till saker jag skulle kunna tjäna pengar på som går ut över min familje/fritid elelr som sliter för mkt på kroppen. Däremot händer det att jag påbörjar arbeten som blir jobbare ellr större än jag kunnat förutse och då måste jag slutföra dem så bra som möjligt vilket leder till att jag ibland jobbar slut på mig helt så sambon får ta ett mkt större ansvar för hem o barn. Men eftersom jag lever på mitt rykte kan jag inte gärna göra på annat vis känns det som.
7 - Hur ser en kväll mitt i veckan och helgerna ut för er? Hittar ni på något med familjen? På vardagskvällarna blir det inga aktiviteter utan bara stillsamt hemmaliv. Ingen av oss orkar något mer. Någon gång träffar vi vänner o spelar spel t.ex men inte så ofta. En kväll i veckan tränar sambon. Oftast gör vi saker för oss själva när sonen somnat, kanske spelar dator eller syr. På dagarna på helgen är det oftast husfix som sagt var men någon gång ibland hittar vi på något ihop när vi hinner.
8 - Tar ni er tid för ert förhållande? Har ni tid och ork för någon romantik? Vi kramas mycket och försöker orka prata med varandra vid måltiderna o i sängen om kvällen. Vi är ganska bra på att ge varanbdra komplimanger och att berätta hur mycket vi uppskattar den andre. Så tiden o orken är ganska liten med vi uppskattar det vi får.
9 - Hur delaktig är du i barnens uppfostran och omsorg av dom? Berätta hur mycket du hjälper till med dom på kvällar, helger och nätter. Har väl redan svarat på det innan känns det som.
_1 - Berätta hur din och din kvinnas jobb- och familjesituation ser ut först.
_Jag är man och ensamstående med en grabb på 3,5år varannan vecka.
Mamman är ensamstående andra veckan. Jag jobbar heltid som it-tekniker och bor i lägenhet 1km från dagis och 3km från arbetet vilket är smidigt. Grabbens mamma har samma förutsättningar och avstånd. Hon har dock större möjlighet att flexa sina arbetstider än vad jag har.
_2 - När ni har jobbat klart och kliver innanför dörren hemma, vad är det första ni gör och vad vill ni spendera kvällen med att göra?
_Kommer hem med grabben ca 17:15. Då börjar jag direkt med att laga mat eller värmer något från frysen. Vill inte grabben vara med och laga mat leker han själv med bilar, lego eller kanske ser på en film.
_3 - På helgerna, hjälps ni vuxna åt lika mycket i hemmet eller är du inställd på att ha just "helg"?
_Fixar allt själv. Händer ofta att vi åker över till mina föräldrar på en middag på helgerna vilket ger välbehövlig avkoppling.
_4 - Tycker du att vi ska leva efter våra "könsroller" där kvinnan tar hand om barnen och hushållet medan mannen sköter jobb och vedklyvning och skottning m.m.?
_Nej men tänker inte hon klyva ved eller skotta snö så får hon allt göra sysslor i hemmet. För min del spelar det ingen roll alls vem som gör vad bara det blir gjort och att sysslorna blir någorlunda tidsmässigt jämt fördelade.
_5 - Om man då bor ganska centralt i ett samhälle där det inte finns så mycket "manligt göra" ute på gården, tycker ni er då ha skött er del när ni har jobbat färdigt?
_Ja, det får det anses då jag gör allt själv i hushållet.
_6 - Om ni ändå har pengar så ni klarar er, skulle ni pusha er i jobbet så till den gräns att ni inte orkar t.ex. gå med till lekparken eller fara till pulkbacken med familjen?
Alltså skulle du sjukskriva dig om du märkte att din energi inte räckte till både familjen och jobbet och familjen blev lidande? Säg att du t.ex. har problem med ryggen och ett heltidsjobb skulle innebära att du var tvungen att gå och lägga dig direkt du kom hem och du knappt hann se familjen på kvällarna?
_Jag kan inte ta ledigt. Det jag inte gör idag får jag jobba ikapp imorgon.
_7 - Hur ser en kväll mitt i veckan och helgerna ut för er? Hittar ni på något med familjen?
_Efter maten är klar och vi har ätit har vi ca en timme på oss att leka tillsammans innan det är dags att sova. Det suger men vad göra? Helgerna finns desto mer tid för gemensam lek. Cykla, promenader, pulka m.m.
_8 - Tar ni er tid för ert förhållande? Har ni tid och ork för någon romantik?
_Har inget förhållande.
9 - Hur delaktig är du i barnens uppfostran och omsorg av dom? Berätta hur mycket du hjälper till med dom på kvällar, helger och nätter.
Gör 100% av allt varannan vecka.
Nu är ju givetvis alla arbeten olika och vissa jobb måste man offra mer för, men fundera ändå hur långt ni skulle låta det gå om familjen blev lidande.
Det där är ju en definitionsfråga. Jag vet föräldrar som blir helt hispiga av att låta barnen vara på dagis mer än sex timmar om dagen. Min grabb går på dagis tio timmar om dagen. Men vad ska man göra då dagens samhälle bygger på att man ska ha två inkomster per hushåll. Jag tycker vi har det ganska bra ändå.
Berättar utifrån min sambo men fram till 1 februari hade jag ut mer än honom i månaden trots att jag är föräldraledig.
Berätta hur din och din kvinnas jobb- och familjesituation ser ut först.
Sambon jobbar heltid, oftast 07-17, ibland kvällar och helger och även längre arbetstid. Jag är heltidsföräldraledig och studerar halvtid på distans.
När ni har jobbat klart och kliver innanför dörren hemma, vad är det första ni gör och vad vill ni spendera kvällen med att göra?
Oftast börjar han med maten eller tar något av barnen som vill ha uppmärksamhet.
På helgerna, hjälps ni vuxna åt lika mycket i hemmet eller är du inställd på att ha just "helg"?
Ja vi delar på hemmet och barnen. Turas om med sovmorgon varsin helgdag.
Tycker du att vi ska leva efter våra "könsroller" där kvinnan tar hand om barnen och hushållet medan mannen sköter jobb och vedklyvning och skottning m.m.?
Man hjälps åt med det man kan. Vi har inga bestämda "könsroller"
Om man då bor ganska centralt i ett samhälle där det inte finns så mycket "manligt göra" ute på gården, tycker ni er då ha skött er del när ni har jobbat färdigt?
Nej, även hemmet och barnen ska skötas.
Om ni ändå har pengar så ni klarar er, skulle ni pusha er i jobbet så till den gräns att ni inte orkar t.ex. gå med till lekparken eller fara till pulkbacken med familjen? Alltså skulle du sjukskriva dig om du märkte att din energi inte räckte till både familjen och jobbet och familjen blev lidande? Säg att du t.ex. har problem med ryggen och ett heltidsjobb skulle innebära att du var tvungen att gå och lägga dig direkt du kom hem och du knappt hann se familjen på kvällarna?
Nej, inte eftersom vi är två om ekonomin. Ekonomin får inte styra över familjen. Då får vi dra ner våra kostnader och arbeta mindre om familjen blir lidande.
Hur ser en kväll mitt i veckan och helgerna ut för er? Hittar ni på något med familjen?
Javisst, ibland åker vi iväg men vi umgås som oftast hela familjen. Ibland åker vi föräldrarna iväg ensamma på de egna intressena.
Tar ni er tid för ert förhållande? Har ni tid och ork för någon romantik?
Ja när barnen sover alternativt har barnvakt så vi kan vara lite själva.
Hur delaktig är du i barnens uppfostran och omsorg av dom? Berätta hur mycket du hjälper till med dom på kvällar, helger och nätter.
Jag som är föräldraledig tar båda barnen, om de skulle vakna nattetid. Men vid tex nedkräkta sängar så hjälps vi åt. Annars delar vi på det med aktivering, matning, skjutsar till kompisar etc.
Jag kan svara utifrån min sambo då vi pratar ofta om hur bra vi har det ihop. Kompromissar och samarbetar. Hade han inte gjort det så hade vi inte varit tillsammans 😉