Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2553 ggr
Castiel.
1

TV:ns påverkan på barn

Hej iFokus medlemmar!

Nu är det så att jag har arbetat med ett gymnasiearbete som också blir min behörighet till högskolan hösten 2014 och jag skulle behöva lite hjälp. Jag ska bara ställa några frågor och så får den som känner sig manad svara! Det är inga svåra frågor, jag lovar :) ge mig bara era åsikter. Dessa åsikter ska användas i mitt arbete, ni är självklart helt anonyma såvida ni vill ha erat namn och ålder med i uppsatsen.

Ämnet är: TVn's påverkan på barn. Titeln säger ju allt egentligen, men jag ska förklara vad jag har undersökt. 

Jag pluggar på Estetiska Programmet vid Westerlundska Gymnasiet i Enköping och jag har valt ämnet; TV:ns påverkan på barn. 

Kort sammanfattning av mitt arbete:

Sen September 2013 har jag läst två böcker av Margareta Rönnberg som heter "Blöjbarnsteve" och "TV är bra för barn" där hon bland annat tar upp ämnet om barn blir våldsamma av för mycket TV-tittande. Jag blev intresserad direkt och valde då det här ämnet.

Tanken är att jag ska få en grund att bygga på när jag senare pluggar vidare till förskollärare. 

Jag bollade idéer med min handledare och sen kunde jag starta mitt arbete. Jag lade ut enkäter på Internet som folk kunde svara på och fick MASSOR med olika svar. Både positiva och negativa svar.

Många påstod att TV-tittande är skadligt för barn, och att barn inte ska få titta på TV överhuvudtaget. Dom ansåg att en barns hjärna inte är moget nog att tolka det som händer på TV och att det är för många bilder som flyger förbi på skärmen.

Jag har ett svar på varför barn inte ska titta på TV om dom är under 2 år gamla, detta svaret kommer från Karolinska Institutet vilket är en bra källa för mig som student. 

I enkäten tar jag även upp dessa frågor:

• Ska barn få ta del av verkligt våld på TV t ex SVT Nyheterna och Efterlyst? 
  • Vad är dina åsikter angående fiktivt våld riktat mot barn?

Jag skulle uppskatta att ca 41% av de som svarade menade att barn SKA få ta del av det verkliga våldet på TV eftersom dom ändå pratar om det i skolorna, barn får lära sig om det ämnet i skolan. MEN, dom får endast titta på det om föräldrarna är närvarande och kan förklara för barnet vad det är som händer. 

59% av deltagarna menade att våld aldrig är bra och att barnen är för små för att förstå vad som är verkligt och vad som är lek.

Mina frågor som jag ska ge er handlar just om fiktivt våld. När ni svarar på frågorna, SNÄLLA försök och ge så långa svar som möjligt. Skriv ner era åsikter när ni svarar på frågorna och motivera varför ni tycker och tänker som ni gör.

1. Tycker DU att våld i TV är farligt för barn?
  2. Tror du att barn kan urskilja vad som är lek och vad som är verklighet? 
  3. Vad är dina åsikter angående fiktivt våld? 
  4. Varför tror du att fiktivt våld existerar? 
  5. Det finns barn som mördat andra barn där en lek spårat ut. Tror du att det här kan hända om ett barn tittar på för mycket TV eller spelar för mycket TV-spel?

Som jag sa innan, svara bara med dina egna åsikter, vad DU tycker om det här, så borde det inte vara några problem :)

Jag ser fram emot att läsa era åsikter!

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[Forummedlemmen]
0

Det kommer finnas fiktivt våld så länge det finns verkligt våld.

Castiel.
0

#1 kan du förklara varför?

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[Forummedlemmen]
1

Jag tror det är något sätt att bearbeta. (menar människans historieberättande överlag, inte bara barnserier)

Samma sak när barn leker krig, från skolgårdar i gamla Jugoslavien visades TV-bilder där barnen sprang runt och lekte krig. Detta var under 1990-talet-tidigt 2000-tal då Jugoslavien slets sönder i en serie krig.

Först undrade man hur de kunde leka krig, var de inte rädda? Sedan förstod man att de bearbetade.

Tina-A
0

Vad säger karolinska om TV-tittande och barn under 2 år?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
1
  1. Tycker DU att våld i TV är farligt för barn?
    Ja, jag tror absolut inte små barn mår bra av att se våld på tv.

2. Tror du att barn kan urskilja vad som är lek och vad som är verklighet? 
    När de är små, nej. Man vet ju att små barn (3,4,5 år) har väldigt svårt att skilja på fantasi och verklighet, vad som är på riktigt och inte. De har svårt att skilja drömmar från verkligheten och glider in och ut ur lek som om allt är på riktigt. Äldre än 6 tror jag att om inte alla så iaf nästan alla kan skilja på fantasi och verklighet.

3. Vad är dina åsikter angående fiktivt våld? 
    Jag tror att små barn ska skyddas från våld i alla dess former tills de kommer upp lite i ålder. Helst länge!

4. Varför tror du att fiktivt våld existerar? 
    Det är väl ett sätt att bearbeta det våld som finns. Många tycker det är spännande, många har sett det någonstans.. Man skapar spel och liknande och lägger in krig och våld för att det är spännande, adrenalinskapande, förbjudet, läskigt..

5. Det finns barn som mördat andra barn där en lek spårat ut. Tror du att det här kan hända om ett barn tittar på för mycket TV eller spelar för mycket TV-spel?
    Inte ett barn utan bakomliggande problem, nej. Ett barn med "normala" begränsningar utan diagnoser eller personlighetsstörningar eller emotionella störningar och en grundknytning till verkligheten, dvs ett "average" helt normalt barn - nej. Jag tror inte att vilket barn som helst kan "råka" döda ett annat barn oavsett hur mycket hen ser på TV eller spelar TV-spel! Dock kan barnet bli nedstämt och oroligt av våldsintrycken tror jag..
    Men iaf, däremot om barnet redan har problem och svårigheter som typ en emotionell störning eller ingen impulskontroll tror jag att det kan förvärras av många våldsintryck från Tv och liknande och att barnet lättare spårar ur. Men inte för vilket barn som helst.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Castiel.
0

#4 dr Hugo Lagercrantz som är professor i barnmedicin på Karolinska Institutet svarade såhär på frågan "Varför är det skadligt för barn under två år att se på teve?"

"-Därför att små barns hjärnor inte är mogna att bearbeta alla intryck och snabba klipp som 

flimrar förbi. Det blir en stress som stör den naturliga mognaden av hjärnan. Djupseendet är 

heller inte färdigutvecklat vilket gör att barnen zoomar in saker och flackar med blicken över 

teveskärmen. Risken är att synapserna, kontakterna mellan nervbanorna, kopplas fel. "

Intehärutandär
3
  1. Tycker DU att våld i TV är farligt för barn? Inte så länge man som förälder sitter med sitt barn och förklarar. Samt läser av vad just sitt barn kan hantera/bearbeta. Somliga barn klarar av skräckfilmer tidigt, andra blir rädda av tecknade "snälla" filmer som Bamse. 
  2. Tror Du att barn kan urskilja vad som är lek och vad som är verklighet?  Inte om de inte fått den grunden att stå på först. 
  3. Vad är Dina åsikter angående fiktivt våld? Jag tycker alla barnfilmer ska finnas. Som livet ser ut med våld, kärlek, bråk, bli sams, vänta på sin tur, politik osv. Är uppväxt på 70-talet och där fick man se mycket mer än nu, där föräldrarna lindar in barnen i bubbelplast för dem tror det skyddar barnen.
  4. Varför tror Du att fiktivt våld existerar? Som någon skrev ovan, bearbetning. Barn upplever ibland våld hemma och ska inte behöva tro att dem är ensamma om det och att det är normalt att ens mamma och pappa slåss eller att man själv får stryk.
  5. Det finns barn som mördat andra barn där en lek spårat ut. Tror Du att det här kan hända om ett barn tittar på för mycket TV eller spelar för mycket TV-spel? Nej! Det är en kombination av uppfostran och miljö. 

Måste tillägga en annan viktigt aspekt i barn och tv-tittande. 1 timme/dag rekommenderar sjukgymnast för barn vid tv/film/data för kroppens skull.

[Forummedlemmen]
0

Vad var mer våldsamt i svenskt TV på 1970-talet. Kan väl knappast varit barnprogrammen.

Våld i fiktion tänker jag mer kampen mellan goda och onda. Det har alltid skildrats.

Castiel.
1

Det här är sista veckan för mitt gymnasiearbete, så passa på att ge mig era åsikter! :D