Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2553 ggr
Castiel.
1

TV:ns påverkan på barn

Hej iFokus medlemmar!

Nu är det så att jag har arbetat med ett gymnasiearbete som också blir min behörighet till högskolan hösten 2014 och jag skulle behöva lite hjälp. Jag ska bara ställa några frågor och så får den som känner sig manad svara! Det är inga svåra frågor, jag lovar :) ge mig bara era åsikter. Dessa åsikter ska användas i mitt arbete, ni är självklart helt anonyma såvida ni vill ha erat namn och ålder med i uppsatsen.

Ämnet är: TVn's påverkan på barn. Titeln säger ju allt egentligen, men jag ska förklara vad jag har undersökt. 

Jag pluggar på Estetiska Programmet vid Westerlundska Gymnasiet i Enköping och jag har valt ämnet; TV:ns påverkan på barn. 

Kort sammanfattning av mitt arbete:

Sen September 2013 har jag läst två böcker av Margareta Rönnberg som heter "Blöjbarnsteve" och "TV är bra för barn" där hon bland annat tar upp ämnet om barn blir våldsamma av för mycket TV-tittande. Jag blev intresserad direkt och valde då det här ämnet.

Tanken är att jag ska få en grund att bygga på när jag senare pluggar vidare till förskollärare. 

Jag bollade idéer med min handledare och sen kunde jag starta mitt arbete. Jag lade ut enkäter på Internet som folk kunde svara på och fick MASSOR med olika svar. Både positiva och negativa svar.

Många påstod att TV-tittande är skadligt för barn, och att barn inte ska få titta på TV överhuvudtaget. Dom ansåg att en barns hjärna inte är moget nog att tolka det som händer på TV och att det är för många bilder som flyger förbi på skärmen.

Jag har ett svar på varför barn inte ska titta på TV om dom är under 2 år gamla, detta svaret kommer från Karolinska Institutet vilket är en bra källa för mig som student. 

I enkäten tar jag även upp dessa frågor:

• Ska barn få ta del av verkligt våld på TV t ex SVT Nyheterna och Efterlyst? 
  • Vad är dina åsikter angående fiktivt våld riktat mot barn?