Rosslig hosta
Nu har Nova haft sin första förkylning här som började i lördags, feberfri sen i måndags och har varit sig själv sen i onsdags, men fortfarande snuvig.
Nu på morgonen var hon så hostig så det rosslade så jag ringde bvc för att höra vad man kan göra för att lindra. Fick tips om höjd huvudända på sängen, ge mycket vatten, ge koksalt i näsan, och det var sånt vi har kört på. Men så sa hon också "Nu går jag emot alla mina principer, men saft" Hon menar alltså att ge ljummen, nästan koncentrerad, absolut inte light, röd saft! Till en bebis!? Jag är helt chockad! Hon sa att det hjälper till att få upp slemmet…
Jag vill verkligen inte ge henne saft, och helst inte någon hostmedicin heller. Någon som har något annat husmorsknep? Eller ska vi fortsätta som vi gör?
/Christine
Skräp-apoteket tyckte jag skulle lita på bvc. "Dom är ju experter"…
/Christine
Nå aldrig i världen att ge saft 😮 E:s första förkylning låter precis som den Nova har. Vi körde nog bara med höjd huvudände (ca 10 cm böcker under spjälsängsbenen) och koksaltlösning i näsan. Ammade så ofta han ville och så länge han ville (enda undantaget då han fått snutta vid bröstet 😉). Inom en vecka från att det började hade det gått om helt, kanske t.o.m. lite tidigare (minns inte riktigt).
Har även hört att man kan droppa bröstmjölk i näsan istället för koksalt. Båda löser iaf upp snor och slem.
Nu ammar jag bara morgon och kväll, och hade tänkt sluta på kvällen då hon ändå inte verkar så intresserad av det. Men just det, den universala bröstmjölken! Måste testa det om jag lyckas klämma fram nånting :P
/Christine

Timjan är slemlösande, jag brukar göra te med mycket timjan i när jag är hostig o det fungerar för mig. Timjan har jag heller aldrig hört att det ska vara giftigt för små barn
#4 - Aha, det låter som ett vettigt tips! Ska göra iordning på en gång och se om hon gillar det.
/Christine
Salvia ska väl också ha en slemlösande effekt?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Noterar salvia på shoppinglistan! Det funkade inte med torkad timjan, den smulade igenom tesilen så får köpa färsk imorron :)
/Christine
Usch, hon hostade jättemycket inatt :( Vi har typ sovit 23-2, 5-9 och jag ska på personalfest ikväll :S Hoppas få en tupplur i eftermiddag. Men nu är hon pigg och glad som vanligt!
/Christine

Kolla bara upp så att örterna är okej för barn i större doser.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Nej, några större doser får hon inte, bara så vattnet blir lite smaksatt tänkte jag.
/Christine