Hur "stora" är era barn?
Tänkte det kunde vara kul att jämföra, då jag på öppna förskolan idag upplevde att min "lille" son inte är så liten ändå. Han är nu sex, snart sju veckor (på torsdag) och väger 5530g och är 60,8cm lång. Själv hade jag den längden och vikten vid cirka fyra månaders ålder. Ni kan också gärna få berätta om ni ammar och/eller ger ersättning, då jag fått reaktioner som "hon ammar inte va?" när folk fått höra hans storlek. Tänkte om det ligger någon sanning i det, att flaskmatade barn ofta är större.

När Molly var 6 veckor vägde hon 4310 gram och var 57 cm lång. :)
Hon har flaskmatats från ca 3 veckors ålder.
Vid tre månaders ålder vägde hon 5470 gram och var 59,5 cm lång.
Jag vet inte om dom blir större om dom flaskmatas, en i vår föräldragrupp har en stor kille som har ammats hela tiden. Molly är bland dom minsta i gruppen rent storleksmässigt. Tror det har lite med arv att göra också, jag var en liten bebis och är inte så stor nu heller.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag tror inte barnets storlek påverkas nämnvärt av amning/flaskmatning faktiskt. Det är snarare genetiskt. I vilket fall så helammades Nova fram till 4-5 månader då jag började introducera gröt, nu ammas hon bara morgon och kväll och resten består av riktig mat. På 8-månadersdagen för 1, 5 vecka sen vägde hon prick 7, 5 kg och var 67 cm lång. Hon är inte särskilt stor nej, men det var inte jag heller, jag vägde 9 kg när jag var ett år :P
Hon föddes i vecka 38+0 och vägde då 3260 g och 50 cm lång.
/Christine
Kollar jag på lillebor här hemma så har du en liten grabb, lillebror har sin 2 månaders vägning på måndag. Skulle tro närmare 9 kg då han ökar ca 500 gr i veckan.
När Storebror var 8 veckor så vägde han 5845 gram, 60,5 cm lång. (3.880 gr och 54 cm vid födsel). Flaskmatning från 2 veckors ålder.
När Lillebror var 7 veckor så vägde han 8090 gram, 63 cm lång (5.270 gr och 57 cm vid födsel). Flaskmatning från födseln
När Jag var 7 veckor så vägde jag 5.095 gram, längd saknas. (3.710 gr och 50 cm vid födsel). Ammades.

Den tillväxtkurvan som BVC använder baseras på barn födda runt 70-talet(minns inte helt säkert ) och då var tydligen helamning mycket mindre vangligt än nu. Den skiljer sig från den kurvan som WHO använder som baseras främst på helammande barn. Framförallt har den en annan kurva men jag har för mig att den som BVC använder ligger lite högre i vikt med så nog borde det tyda på att ersättning ger en annan/större vikt-tillväxt än Amning generellt sett.
Det kan vara bra att veta om BVC tjatar på dig som ammar om att börja med ersättning för att barnet inte går upp tillräckligt, särskilt runt 4 mån, har BVC-kurvan starkare luktning än WHO-kurvan men det jämnar ut sig i längden oavsett.
Elton är 5 veckor på onsdag och är 55 cm och väger 3, 9 kilo :)
Han helammas
Nu är ju Ted för tidigt född (34+1). Han vägde då 2374gr 46 cm lång. Han har helammats (bröstmjölk i sond första 3 veckorna) och är nu 1 månad (38+4), väger 3105 gr och är 49 cm lång :)
Det är stor skillnad oavsett vad dom äter, alltså. Jag kan ju tillägga att Odin vägde 4070g och var 51cm lång när han föddes i vecka 41+1.
Birk föddes i vecka 37+4, vägde då 3320 gram och var 49 cm. Vid 6 veckor vägde han 5400 g och var 58,5 cm. Vid senaste kollen vid 5 månader (2v sedan) vägde han 8520 gram till sina 70 cm. Han helammas (med lite smakisar numera). Jag vägde samma vid den åldern, men ammades bara till ca 3-4 månader och vägde dessutom nästan 4,3 kg när jag föddes.
min dotter är nu 5 veckor & 1 dag.. vid 1 månad var hon 55,5cm lång & vägde 5080g :) endast ersättning.
När Fabian föddes i vecka 37+1 vägde han 4574 gram och var 53 cm lång. Vid 6v vägde han 5300 gram och var 59 cm. Nu är han snart 11 månader och väger 10kg och är närmare 80 cm lång.
Han fick börja med ersättning efter 1-2 månader.
Min son vägde 4100 gram och var 53 cm lång när han föddes. Vid 8 veckor vägde han 7030 gram och var 61,9 cm. Nu är han 6 månader och väger 10750 gram och är 73,5 cm lång och han helammas.

O vägde 3190 gr o var 49 cm lång när han föddes i v 38. Nu när han var 7.5 månad vägde han 9.5 kg o var 75 cm lång. Så man kan lugnt säga att han växt bra. Han får ersättning o nu mat