Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 7561 ggr
[Tess86]
2014-02-09 18:22
0

Bajsar ofta

Vad kan man gör åt en bebis som bajsar väldigt ofta? Han är snart sju månader gammal och småbajsar många gånger om dagen. Bajset är mörkt och tjockt, men inte hårt. Förut bajsade han inte ens en gång om dagen, och mycket åt gången, men nu är det lite hela tiden. Jag antar att det har att göra med att han äter mer och oftare och vad han äter. Han är inte så hård i magen att han har svårt att bajsa utan det kommer ut lätt. 

Han äter gröt till frukost och kvällsmål (hemlagad gröt med många olika gryner och mjöler och järnberikad med palttunnbröd, så inte det där vetemjöl- och majsblasket från barnmatshyllan) med fruktmos på, oftast hemlagad mat till lunch, enklare mat (plockmat, lite mixade grönsaker, ägg, bönor, lite kyckling eller annat kött m.m.) till mellis och frukt- eller bärmos som efterrätt efter lunch och mellis. Utöver det ammar han mellan målen och efter målen efter behov. Är det mer lösande frukter han bör äta för magens skull? Svårt att veta, han är ju inte hårt i magen. Eller är det så att magen bara behöver mer tid på sig att ställa om sig?

Egentligen gör det ju ingenting att han bajsar ofta och lite istället för sällan och mycket, men nu är det så tätt att det stör när han ska äta och sova. När det är dags att äta vill han inte ha för att han snart ska bajsa, och så får vi springa iväg och byta blöja mitt i (vet att det kan hända alla barn men kanske inte vid varje mål mat). På mornarna vaknar han vid fyra för att han behöver bajsa, kanske en halvtimme eller timme senare. Och när han sover middag vaknar han ofta medan han fortfarande är trött för att det är på väg.

OlgaMaria
2014-02-09 19:00
0

Gröten du gör kanske är för fiberrik och komplex (det är lättare för magen att smälta mat med färre ingredienser).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tess86]
2014-02-09 19:13
0

Ja, det kanske kan vara så. Från början fick han gröt med endast skrädmjöl, men nu har jag gjort en blandning av havre, korn, råg, hirs, bovete osv. Kanske jag borde prova gå tillbaka till skrädmjöl och se om jag ser skillnaden, och sedan introducera en ny ingrediens åt gången. Tack för tipset, det hade jag inte tänkt på! Eller jo, jag hade tänkt på att det kanske var fibrerna som gjorde det, men inte att det kunde blir mer svårsmält ju fler olika sorter jag har i. Tänkte mest att det kommer fibrer oavsett sort (så länge man inte använder typ vetemjöl). Vad tror du (eller ni andra) om tunnpaltbrödet då? Kan blodet i brödet påverka magen också?

OlgaMaria
2014-02-10 07:52
0

Om det funkade bättre då du bara använde skrädmjöl så gå tillbaka till det. De andra mjölerna du använder tycker inte jag tillför något bra (förutom havregryn). Tror inte att blodet påverkar negativt, det borde vara mer naturligt för magen än sädesslagen.

[Tess86]
2014-02-10 08:33
0

Tillför havregryn som mycket då när man redan har skrädmjöl? Skrädmjöl är ju ändå havre som ska vara lättare för kroppen att tillgodogöra sig.

Hirs tänker jag bidrar med kisel, magnesium, fosfor, kalium, järn och fluor. Bovetet med b-vitamin och antioxidanter. Och så tänkte jag även på quinoa och dinkel när han blir lite större och kan hantera större bitar i. Men vart efter han blir lite större kanske också magen klarar det, om man vänjer mer successivt.

Det funkade ju med skrädmjöl förut men då åt han också mindre portioner, så jag ska testa med skrädet nu och samma portionsstorlek som nu.

PogoPedagog
2014-02-10 09:01
0

Visa säger ju att deras barn bajsar ofta när de ska få nya tänder. Jag har aldrig märkt något sådant men det kan ju vara en teori.

[Tess86]
2014-02-10 10:17
0

Intressant! Det har jag inte hört förut. Det verkar gå många myter runt det där med tänder men vissa saker kan ju stämma. 

Han har inga tänder ännu men nere har det blivit ljusare på tandköttet på sidorna, som om kindtänderna är på väg före framtänderna.

OlgaMaria
2014-02-10 12:02
0

#4 Nej havregryn tillför ingenting direkt, menade bara att jag tycker havregryn är bra, till skillnad från det övriga. Sädesslag är över huvud taget mer eller mindre främmande för människokroppen, då vi är anpassade till den föda vi hade innan jordbruket. Havre innehåller däremot probiotika så där tycker jag fördelarna överväger.

Om skrädmjöl är bättre än havregryn vet jag inte. Skrädmjöl innehåller mer fibrer vilket kanske inte är så bra, men om det funkar bra för din son så varför inte. Havregrynsgröt kan ju ev. behöva mixas för de små.

Min son har ätit havregrynsgröt med ägg och smör i sen han var liten.

[Tess86]
2014-02-11 10:01
0

Okej, du menar så :) Ja, det där har jag också läst och hört en hel del om, att vi bör äta mindre säd, eller ingen säd alls kanske. Men det är svårt också, vad ger man istället? Gröten mättar ju bra inför natten och kokar man järnrik gröt så vet jag att det gör att han får i sig bra med järn varje dag. Vissa dagar äter han jättedåligt med annan mat och vissa dagar äter han bra, men gröten äter han alltid, hur trött och gnällig han än är så vill han ha den. 

Till mellis hittar jag på en massa alternativ, mixar banan med avokado, ägg med smör, olika grönsaksmixer, kyckling med lite grönsaker i, fisk med sås osv, och försöker hitta på nytt vart efter, men det mesta ratar han eller äter väldigt små portioner av. Jag fortsätter att ge honom varje dag, han lär väl sig med tiden och är ju så liten ännu, men gröten vet jag ju som sagt är ett säkert kort. 

Vad jag har hört om skrädmjöl så ska kroppen lättare kunna ta upp mineralerna ur det än från havregrynen, men om det stämmer vet jag inte. Vi har testat att mortla havregryn innan vi kokar gröten och det funkar bra till honom, så vill vi ge havregrynsgröt istället för skrädmjöl så funkar det också.

Jag ska testa nu att ge på skrädmjöl några dagar och se vad som händer. Det kan ju också vara så att magen reagerar på att han äter mer och ammar mindre i huvud taget, och inte just sortens gröt. Men då får vi prova ge honom mer lösande frukt. 

Frukt och gröt är det som den här ungen alltid äter! ;)

OlgaMaria
2014-02-11 10:45
0

Om du ger kött eller ägg varje dag behöver du ju inte fundera så mycket på järn. Plus att det finns järn i annat också. När min son var liten åt han gärna kött av olika slag om den var mixad med fett och vatten. Om det var för mycket grönsaker/potatis/stärkelse i så tyckte han inte om det så mycket. Lätt att missa fettet men det blir mycket bättre och godare om man har ordentligt med fett i. Vatten är också bra att ha i. Maten uppskattas inte om den är för torr och sträv. Och man kan lika gärna ha vatten i maten istället för att dricka den. Konsistensen är mycket viktig! Antagligen viktigare än smaken. :) Grönsaker och potatis kan du koka riktigt mjukt så kan han kanske äta det som det är. Så har i alla fall min son gillat det. Han kan äta hur mycket broccoli som helst (nu är han 1,5). Jag tror han alltid gillat den bäst för sig. Det är ju egentligen logiskt att mat blir godare om inte allt är ihopmixat i en puré. Vi vill ju kunna äta kött för sig och broccoli för sig och inte ha allt i en gröt. :)

[Tess86]
2014-02-11 13:12
0

Han får kött till lunch varje dag och till mellis får han kött, bönor eller ägg, ibland flera av dessa, men när man läser på järninnehåll på olika köttslag, ägg och bönor och jämför med hur liten mängd han äter varje dag så kommer han inte i närheten av de 8 mg som han ska ha. Med industrigröten är det räknat på att barn ska få i sig ca 6 mg från gröten och 2 mg från övrig mat. Nu när vi mest ger hemlagad mat och inte burkmat så kanske han får i sig mer än 2 mg från övrig mat, men eftersom han fortfarande äter så små portioner så är han nog inte uppe i några sådana mängder ännu. 

När jag lagar kött eller grönsaker och sånt separat mixar jag det utan fett men sen vid servering rör jag ner en tesked kallpressad rapsolja men då ger jag en tesked olja för hela portionen, så om jag har gett tre högar med olika mixer så har jag hällt lite olja på varje så det blir en tsk totalt. Kanske han skulle tycka om med mer fett i. Fast när jag mixat kokt ägg med smör verkar han inte uppskatta det mer heller, trots smöret. När jag lagar hela måltider (med allt i samma röra) har jag tillsatt fett vid tillagningen. Men jag kanske borde experimentera mer med konsistensen, kanske mer vatten också som du säger. Köpt burkmat äter han alltid bra så jag kanske får försöka efterlikna den konsistensen mer. 

Han har fått plockmat sedan han började äta mat. Tidigare har han bara mosat den i handen eller på brickan men nu början han ta den till munnen mer och smaka. Så nu serverar jag något plock till varje portion, samtidigt som viss mat bäst passar att mixas. Jag ska testa mig fram med mer plockmat nu när han har börjat bli riktigt intresserad av den. 

Det stämmer nog bra det där att de hellre vill ha allt för sig. Lite större barn kan ju rata mat totalt om man blandar och matkräsna barn äter ju ofta mycket bättre om de får ta maten var för sig. Jag har mest bara kokat mat var för sig men när jag t.ex. kokat kyckling eller fisk har jag kokat med lite grönsaker också (en morot till två kycklingfiléer eller liknande), för att ge lite smak, men han kanske skulle gilla det mer utan. Eller så handlar det mest om att vänja sig vid mat.

OlgaMaria
2014-02-11 13:41
0

Sen är det så att animaliskt protein har mycket bättre biotillgänglighet (vi har lättare att ta upp det) jämfört med växtbaserat järn så man kan inte bara jämföra mg med varandra. Dessutom får din son järn från bröstmjölken. Jag tror inte du behöver oroa dig för näringsämnen. Du ammar och ger bra mat, det blir toppen! :)

Ja du får pröva dig fram med maten. Jag kan säga att ibland gick maten man gjorde hem och ibland gick den inte hem. För min del lyckades jag mycket bättre med andra barnet än med första att lyckas tillfredsställa smaklökarna. Hehe. Men fett och vattnigt och inte för många ingredienser är mitt tips. Då jag själv äter LCHF är jag inte det minsta rädd för fett och öser på friskt med det. Kokt ägg och smör låter väl inte så jättegott dock. Äggröra med smör tror jag mer på. Jag gjorde äggöra med smör OCH vatten. Konsistensen som sagt är viktigt, och hellre lite rinnigt än kompakt.

[Tess86]
2014-02-11 14:08
0

Jo, det är ju så. Men tunnpaltbrödet i gröten innehåller ju hemjärn precis som kött och ägg gör, så då borde man ju kunna jämföra järninnehållet. Nej, det viktigaste är ju inte att oroa sig över exakt vad han äter varje dag utan att han i längden lär sig att uppskatta mat och har en sund inställning till mat. Därför propsar jag aldrig på att han ska äta någonting som han inte vill äta. Jag kan locka honom att smaka genom att själv smaka, visa att det är gott och gapa, men visar han att han inte vill äta någonting så slipper han. 

Här går till och med samma mat hem vissa dagar och andra dagar inte, så det har nog lite med dagsform, matlust osv att göra. Så det är nog inte för mycket att haka upp sig på egentligen. 

Hehe, smaken är som baken! För egen del är kokt ägg mosat i smör en favoritfrukost just nu, mycket godare än äggröra! :P Så skrutt brukar få smaka när jag ändå äter det.

OlgaMaria
2014-02-11 15:46
0

:) :)

Det är en lång resa från plutt till barn som kan äta det alla andra äter. :)