grodsitt?
Jag hade en babybjörn till min första, som jag även hade till min andra. Men efter ett tag med den andra fick jag så hemskt ont i ryggen av att använda den, så jag skaffade mig en bärsjal istället.
Upplevde den som betydligt bekvämare för både mig och barnen. Min rygg skonades och barnen hamnade i mer grodposition, i en babybjörn tycker jag de mer "hänger".
Sedan så tyckte jag sjalen gav bättre stöd åt nacken åt barnen, då babybjörn är så vid upptill.
Nej, det är inte grodposition. Det är den nedre bilden på denna sida som ditt barn sitter i skulle jag säga (eller hänger snarare).
Enligt Babybjörn och en massa barnläkare är den där positionen helt ok. Jag testade bärsjal men min sons fötter blev helt vita av blodbrist! Babybjörns bärsele var mycket bättre för oss.
Nej det är inte grodposition. Grodposition gör att barnet sitter med sina knän som att barnet satt på huk och ryggen blir lätt böjd. Man belastar både rygg och nacke på ett onaturligt sätt när barnet sitter som på bilden. Barnet sitter inte på rumpan utan på skrevet. #3 självklart säger ju tillverkaren att denna position är helt okej och stora företag har ju en förmåga att visa fram forskningsresultat som visar det dom vill ha fram.. Sjal kan man knyta på många olika vis. Passar inte ena sättet kan man testa ett annat sätt. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för era svar! jag är helt införstådd med att grodposition är de bästa enligt många och när man läser om de så låter de logiskt! Men tycker de är lite svårt att veta liksom hur dom skulle sitta! Men då vet jag den babybjörnen inte var ok ur den synpunkten.
jag har vart ute efter sjal men dom har vart slut i butik när jag vart där och vill gärna köpa i butik så dom kan visa hur jag skall göra :)
#5 - Om du vill köpa en begagnad så säljer jag gärna min, den blev inte så mycket använd som jag trodde :P Medföljer både instruktionsbok och dvd. Det är denna jag har http://www.babynord.se/baby-och-barn/babylonia/tricot-slen i färgen sand tror jag.
/Christine
Du kan även kika in på sjalbarn.se, brukar få toppenhjälp där om man undrar över något :)
#4 Tja det beror väl på vem man väljer att lita på. Ett företag som skulle förlora miljoner på en felaktig design eller ett gäng bloggar som inte kontrolleras eller har något helst ansvar för vad de publicerar 🙂
Jag köpte min billigt på tradera, ny. Kan va värt att kolla där, finns nog massor.
#8 tja, lita på ett företag som skulle förlora miljoner om de tog fram forskning som talade mot produkten eller sidor som faktiskt handlar om höftledsdysplasi och hur man förebygger det: http://hipdysplasia.org/developmental-dysplasia-of-the-hip/prevention/baby-carriers-seats-and-other-equipment/ "The most unhealthy position for the hips during infancy is when the legs are held in extension with the hips and knees straight and the legs brought together, which is the opposite of the fetal position. The risk to the hips is greater when this unhealthy position is maintained for a long time. Healthy hip positioning avoids positions that may cause or contribute to development of hip dysplasia or dislocation" http://www.ergobaby.eu/en/science_003-hip-dysplasia.html "Hip dysplasia occurs very often in the Mediterranean and in Scandinavia. In Germany for instance, hip dysplasia is with 4 % the most frequent congenital maldevelopment of the skeleton. In other parts of the world, however, particularly in China or Africa, it is largely unknown. This is, among other reasons, due to the carrying culture that exists in those countries, where peoples carry their children close to their body, in a position such that their legs are kept bent and spread, almost all day."
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 På vilket sätt menar du att Babybjörn skulle förlora miljoner på att ta fram en ny design? Så svårt är det inte att lägga om produktionen för en sån här produkt.
#11 precis som med allt som har med stora summor pengar att göra. De skulle inte förlora miljoner på att ta fram en ny design men de skulle förlora miljoner på att erkänna sin gamla design som direkt skadlig om den används för mycket. Därför bättre att få fram egen forskning som visar på att deras nuvarande design inte är skadlig så slipper de stå till svars för något alls, och kan fortsätta sin försäljning av en produkt som vara skadlig. Allt för att skydda sig själv, sitt namn och sina pengar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Leta efter en begagnad sjal! Tycker nästan dom bli bättre ju mer dom användts, då är dom mer utstretchade och mjuka :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Betydligt billigare är BB är de också :)
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=b%C3%A4rsjal
#12 Haha tänk om alla producenter tänkte så! Då skulle vi fortfarande ha bilar utan säkerhetsbälten till exempel. Kostnaden för att ta fram en ny, bättre produkt, är då bra mycket lägre än vad det kostar att erkänna brister i tidigare designer, muta läkare och förfalska tester. För att inte tala om hur riskabelt det skulle vara, folk skulle ju faktiskt riskera att åka i fängelse.
Men du menar alltså att de ljuger och mutar läkare för att tala för deras produkter, som i verkliga fall är rent hälsovådlig för barn? Att det de säger, att deras selar är designade för att fördela vikten jämt så att inte bebisen "hänger" faktiskt är lögn? 😮 Vad har du för bevis för det? Annat än spekulationer som, måste jag säga, låter lite väl mycket konspirationsteoretiskt för att jag ska ta dig seriöst.
#15 du verkar läsa en himla massa text som jag aldrig skriver..? Eller vänder du på allt för att det inte passar dig? Nu finns det olika produkter att välja på på marknaden. Både BB och andra selar som då räknas som ergonomiska för både bärare och barn. Du kan inte jämföra en bil med bälte med en bil utan. Du kanske kan jämföra med en bil med ett säte som sägs kan vara skadligt att sitta i och en bil med annat säte. Att företag forskar till resultaten passar dom är väl inget ovanligt? Vad är det som säger att de inte utfört 150 undersökningar där endast 2 har resultat som passar BB produkter? Men ärligt talat vet jag ingenting om BB förutom att det inte är rekommenderat att använda det för mycket pga att barnet inte sitter bra med tanke på rygg och höft. Men du gör som du vill :) Tycker bara att det är en aning nedlåtande att tro att all min information och mina tankar är hämtade från bloggar..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det finns ju selar som är egonomiska för barnet, det är ju för att alla de andra selarna som inte får benämnas som ergonomiska just precis inte är det, de är inte ergonomiska alltså. Inte så bra för barnets rygg. Det är ju inte direkt mörkat heller upplever jag, det kan man ju hitta på många ställen att barn inte ska sitta för mycket i "vanlig" sele eftersom det är skadligt för barnets rygg. Sjal däremot är mycket bättre ur den synvinkeln, mycket snällare mot barnets och mammans ryggar.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#16 Jag vänder inte på någonting… Du menade att Babybjörn inte skulle vara intresserat av att producera en säkrare produkt, då sa jag att om alla företag tänkte så skulle inte tex bilproducenterna varit intresserade av att introducera säkerhetsbälten. Varför skulle just Babybjörn vara ointresserade av produktutveckling?
Jag undrar hur du vet att inte sjaltillverkarna i själva verket förfalskar tester, de har ju minst lika mycket att vinna på det som seltillverkarna 😉
Men, om du har någon fakta på att Babybjörn är skadligt vill jag gärna se den. De länkar du ger ovan berättar ju bara om grodposition vs. att barnet "hänger", vilket det alltså inte gör i Babybjörn. Så, har du sådan fakta?
Annars litar jag nog på Babybjörn själva: http://www.babybjorn.se/om-oss/samarbete-med-lakare/
Och framförallt min son, som vägrade sjalen eftersom han fick ont men som älskar sin Babybjörn.
#18 "Du menade att Babybjörn inte skulle vara intresserat av att producera en säkrare produkt" Jaså, menade jag det!? Vart då? Allt jag skrivit är att de förlorar på att förkasta sin gamla och mest utbredda produkt. En ganska stor skillnad kan jag tycka och ganska tradigt för mig att svara på frågor om saker jag aldrig påstått.. Sen vet jag inte om du läst läkarnas uttalande i BB länken du la upp? "För det nyfödda barnet är det viktigt med ett bra stöd för nacke, huvud och rygg samt att hon eller han kan röra fritt på ben och höfter. BabyBjörns bärselar uppfyller dessa viktiga kriterier." Att bebisen kan röra fritt på höften är väl knappast ett kriterie för en bra position. Läs lite om höftledsdysplasi och du kommer finna att det bästa är om barnet sitter stadigt på rumpan, vilket inte går om även höften ska vara rörlig. Och jag håller helt med Tina; för att en sele ska få kallas för ergonomisk sele måste den vara just ergonomisk. BB har väl så vitt jag vet EN sele som får kallas ergonomisk, de andra är helt enkelt inte det. Sen är det klart man ska lyssna på sitt barn. Trivs inte barnet i sjal på det sättet man valt att använda sjalen så ska man förstås inte ha en sådan. Det finns barn som vantrivs i både sjal och sele. Jag skulle dock inte se det som något vetenskapligt belägg för vad som är mest ergonomiskt.
Sajtvärd på Iller.ifokus