Torka med vad?
När små barn äter blir det ju väldigt kladdigt som vi alla vet ;) Vad använder ni till att torka av barnets händer och ansikte med?
Jag tycker hushållspapper blir så slösaktigt, och världens sopberg utav det, skumtvättlappar tycker jag funkar bra men dom slänger man ju också. Hon har haklapp i frotté och ibland använder jag den och sköljer ren (tvättar naturligtvis i maskin vid behov). Jag har funderat på att köpa mikrofiberdukar till just detta ändamålet, är det en bra idé? Dom är ju mjuka mot den lilla kinden iaf…
/Christine

Jag använder en wettex-trasa som bara används till att torka Molly. Den tvättas i maskinen eller kokar jag den när den är smutsig.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
På dagis använder vi vanliga små handdukar. Ofta är det anävnda hand handdukar som klippts i mindre delar som vi använder. Jag tror absolut att en trasa eller nått liknande skulle fungera fint.
Vi kör hushållspapper också och håller med om att det känns slösaktigt.. Men jag är lite småäcklad av trasor pga alla bakterier som lätt frodas där..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#3 Tvättar du trasan i maskin eller kokar den på spisen efter varje gång så hinner den inte bli äcklig.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Vi kör på allehanda olika trasor men egentligen kanske man skulle ha något extra mjukt som du var inne på. De slänger vi i maskinen med den andra tvätten varje eller varannan dag ungefär.
Vi använder en vanlig disktrasa, Wettex är det nog. Det ser kanske lite äckligt ut att torka med en disktrasa men det är ju hans egen trasa och vi torkar ingenting annat med den, och så kör vi den i maskinen och byter ut den. Man får bort matrester bra med trasan. Ibland tar vi frottétrasa också men det känns lite strävare i ansiktet.
Små handdukar använder vi.
Tack för bra idéer! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Handduk för att få bort det kletigaste och sen gick vi till handfatet för att tvätta bort resten med vatten.
Nu är hon nästan 3år och går direkt till handfatet och tvättar sig själv när man säger till henne.
Ikea säljer ju tvättlappar i förpackningar om 10 för 29 kr, de borde vara lagom stora att ha till hands. Jag kommer nog köra med sådana. De känns så sträva i affären men jag har provköpt ett paket och tvättat och torktumlat och nu är de mjuka och goa :)
Har också funderat över detta. Har precis börjat introducera lite mat till vår son och jag har använt Liberos våtservetter att torka rent händer och runt munnen med och sen duttat torrt med en liten mjuk frotté handduk. Endast frottéhandduk gör ju inte rent. Och en disktrasa vill jag inte använda även om den bara använts till honom.
#10 sådana har vi på jobbet. :)
Våtservetter gör rent riktigt bra, perfekta till och med till en själv för att akutfixa till utsmetad mascara eller liknande, men jag tycker att de innehåller alldeles för mycket kemikalier för att dagligen användas i ansiktet på bebis.
#13 Det finns ju olika sorter av våtservetter och Liberos ska ju vara bra och återfuktande. Berikad med rapsolja och fri från parfym och alkohol. Dessutom även miljömärkta. Bara vatten på en disktrasa blir ju ganska uttorkande i längden. Men som sagt det är lite klurigt det där vad som egentligen är det bästa. Man måste ju få rent bebis efter måltid och man vill ju göra det på ett så effektivt men skonsamt sätt som bara möjligt. :)
#14 Dock innehåller Liberos våtservetter både benzoesyra och citronsyra, som båda har negativ hälsopåverkan. Om bebisen har så känslig hud att den blir uttorkad av vatten på trasa kan man ju använda vatten och rapsolja om man vill slippa kemikalier.
IKEAs tvättlappar kör vi på precis allt som har med barn att göra här hemma typ :)
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Vatten duger väl gott till att tvätta barns ansikten med eller om så måste lite mild tvål? Förstår inte alls varför man använder annat om man ändå är hemma eller hos bekanta. Våtservetter och annat kan man använda när man är ute eller på resa tycker jag.
(jag är alldeles för snål för att köpa våtservetter hela tiden och alldeles för lat för att släpa hem dem samt ut med fulla sopor 😎)
Jag har IKEAs tvättlappar, men utan torktumlare tycker jag de blivit hårda och stickiga. Lillen tycker inte alls om att få dem i ansiktet =( Jag ska titta runt efter nåt mjukare, men risken är att det mesta blir stickigt efter att ha hängt på tork utomhus. Någon som har något tips på hur man kan mjuka upp tvättlapparna?
Vi har våtservetter till rumpan när han bajsat, men jag tycker det är för mycket kemikalier för att använda i ansiktet och på händerna. Oftast kör jag bara in händerna under kranen och dabbar torrt med en handduk, eller så tvättar jag med hushållspapper. Häromdagen fick han mat i hela håret, så då åkte han direkt ner i badkaret ;)
#18 kolla runt lite på nätet så kommer du nog finna riktigt mjuka tvättlappar i ekologisk bomull. Vi har såna som är mjukare än näsdukar :) Köpta på imse vimse. Läser man på baksidan av våtservettsförpackningarna är det i regel en lång lista med ämnen som man inte gärna vill lägga mot huden. Har faktiskt beställt ekologiska våtservetter från ekokul och väntar med spänning för att se hur dessa är. Används ytterst sparsamt vid resa.
Sajtvärd på Iller.ifokus