Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2598 ggr
ChristineL
1

Andras leksaker

Jag måste bara kolla om det bara är jag eller hur ni tänker :P

När jag träffar mammagruppen (ungefär varannan vecka hemma hos någon), så sitter barnen tillsammans på en filt eller något på golvet och leksaker lite överallt. Dom andra barnen "måste" ha nappen i hela tiden för att inte stoppa andra barns leksaker i munnen. Tydligen är de livrädda för baciller.

Jag tänker lite, vi är ju inte hos någon som nyligen varit sjuk, och man kan ju inte skydda dom mot allt, dom måste ju få upptäcka saker på sitt eget sätt? Är det inte bra att utsätta dom för annat än vad som finns hemma? Nova har inte napp mer än nödvändigt, särskilt inte nu när det är så kallt ute, och hon är nog den enda i gruppen på 8 barn som aldrig har aldrig varit sjuk.

jmkforlajjf
2

Ju mer baciller desto bättre tänker jag. Blir dom sjuka så blir dom ju oftast immuna mot just det viruset vad jag har fattat det som. Min dotter får gladeligen bita på andras saker, dock är hon 1½ nu så de har gått lite överstyr så varenda bok här är snart upptuggad haha :P tycker det är jättebra att "utsätta" dom för andra miljöer än hemmet, då blir dom tåligare. Samma sak med dom som har kliniskt rent hemma, dom barnen utvecklar oftast grava allergier. Så det är nog som man säger, lite skit rensar magen ;)

ChristineL
1

#1 - Ja, men precis! Jag har nästan fått lite ångest varje gång vi varit hemma hos någon annan för de har det så vitt, allt annat än vad vi har med tre katter dessutom ;) Här har vi inte varit än och dom lär väl få panik om det ligger ett katthår på golvet :S Dom är ett jättehärligt gäng annars, men just det här med napphysterin tycker jag är lite väl…

ChristineL
0

Barnen är 7-9 månader ungefär…

Destany
0

Jag låter min son tugga på andras leksaker o tugga på leksakerna på öppna förskolan. Han är nästan aldrig sjuk. Så tråkigt för barnen att de inte får utforska miljön pga föräldrarnas rädsla för baciller. Min son e snart 8 mån

ChristineL
0

Ja, på babyrytmiken brukar barnen få varsin skallra, där är dock flera andragångsföräldrar och jag upplever att dom är "slappare" eller vad man ska säga ;) Så där är jag inte ensam om att inte stoppa in nappen.

Greigh
0

Samma här, jag låter våran son tugga på allting.
Han har haft svinkoppor en gång och lite förkylning titt som tätt. Men inget värre än så. Han är strax 2 år.

[Tess86]
0

Jag hade mammagruppen hemma hos oss i veckan, alla barnen är sex månader gamla. Vi har två hundar (som fick vara med husse under tiden) och jag hade dammsugit dagen innan, men det finns ju alltid hundhår här. Men i vår mammagrupp är det fler med hundar och ingen är så petig tror jag. Jag hade lagt fram två stora filtar på golvet till barnen och ett helt gäng av Billys leksaker. Det var mycket populärt bland bebisarna med en massa nya leksaker att utforska. Jag tror att alla stoppade grejerna i munnen och för mig gör det ingenting att andra barn lånar Billys saker, och det var ingen av mammorna som brydde sig heller, de gav av leksakerna till sina barn. De är ju inte späda och känsliga längre, som när man har en nyfödd. När barnet (eventuellt) börjar på förskola kommer de ju kontakt med en massa bakterier, lika bra att kroppen får börja vänja sig innan.

JossanH
0

Jag har alltid låtit dottern äta på leksaker oavsett om det varit här, hos någon annan eller på öppna förskolan. Nappen har hon inte när hon leker och har aldrig haft. Jag vet att det fanns föräldrar som tog med egna leksaker till öppna förskolan för att inte barnen skulle tugga på leksakerna där.

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
0

Alla i mina föräldrars generation har varit helt chockade när jag bara plockar upp nappen varje gång den ramlar på golvet eller på gräsmattan:P De tycker tydligen att den ska tvättas då. Men de i min ålder upplever jag som mindre bakterierädda över lag.

Ria74
0

Jag låter min tjej bita på dom andra barnens leksaker när vi träffas i föräldragruppen. 

Jag tror att det är bra att utsättas för lite andra bakterier än bara dom man har hemma hos sig själv, som andra sagt så när dom väl börjar förskolan så kommer dom att bita saker andra precis haft i munnen ändå.

Molly är strax över 6 månader nu så hon är ju inte lika ömtålig som när hon precis var nyfödd.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
0

Känns skönt att det inte bara är jag :D

fridaas
0

Jisses säger jag bara, jag hade nog blivit lite småputt om någon "tvingade" mig att stoppa in nappen på barnet, här är det endast napp när det ska sovas eller när hon var jättekinkig. Nu är hon tre år och vet att man inte ska ha saker i munnen men när hon var yngre så hände det väl att hon hade det och det var inga problem enligt mig, nu var vi iofs aldrig på öppna förskolan men min moster och ena kusin fick barn ungefär samtidigt som mig så där var hon en hel del och lekte. Enda sakerna hon inte har fått leka med är hundarnas tuggisar.. Däremot sköljde jag alltid av tutten eller torkade av den om den trillade på marken eller offentliga golven, privata golv har jag inget problem med mer än om det kommer massa djurhår eller damm på, tror inte det är så gott att få i munnen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
0

Lite skit rensar magen anser jag 😐

[WickedAlly]
0

Jag är rätt övertygad om att de barn som skyddas överdrivet från baciller när de är små får det jobbigt när de sedan börjar på förskolan där de inte slipper undan. Det finns ju baciller på precis allting och det är nog meningen att vi ska bygga vårt immunförsvar genom att faktiskt utsättas för dem. 

Jag kommer låta lilleman bita och smaka på leksaker när vi är hos andra eller på öppna förskolan. Vill han ha napp kan han väl få ha det men jag lär ju inte trycka in den i munnen på honom. Jag hade aldrig napp när jag var liten, vet att mamma försökte en gång men jag ratade den totalt. Kanske blir våra barn likadana och vad skulle man göra i sådana fall? Sätta munkavel på den lille? :P

[Zorita]
0

Just nu i influensatider är jag lite försiktig med bacillerna. En ung kille här i närheten dog precis av influensan så jag är lite nojjig. Men så snart den är förbi och min son är lite äldre ska han få bita på leksakerna. Napp får han bara när han är sömnig. Jag brukar stoppa nappen i min egen mun om den ramlat på golvet, men mest för att tvätta bort hundhår eller damm som inte är så kul att ha i munnen.

Rutan_
0

Jag är inte rädd för bacillerna men jag tycker ändå att det är rätt äckligt när allt möjligt stoppas i munnen. Hade tur med första sonen som inte var intresserad av att tugga på saker och ting, kan bara hoppas att andra också är så ;)