Barn iFokus

Barn

Etikett: 18-utrustning-säkerhet
Läst 1160 ggr
konstgjordenergi
0

Viktigaste funktionen hos en matstol?

Vad tycker ni är viktigast när ni väljer vilken barnstol ni ska köpa till köket?
Finns det någon funktion som saknas på marknaden?
Vilka problem upplever ni med dagens alternativ?

Vi är två designingenjörer som har startat upp ett nytt projekt med målet att ta fram en ny sorts matstol till barn.
Ta chansen att tyck till och påverka morgondagens matplats!

Tina-A
2

Många är så svåra att knöla ner barnet i, speciellt när de börjar bli lite större! Så det ska vara lätt att få i barnet i stolen. Sen brukar också båda benen ibland hamna i samma hål, så då måste man knöla ut barnet igen och så knöla i på nytt. Jobbigt! Kanske med någon bricka med ben-grej som man själv sätter dit efter att barnet satt sig i den öppna stolen? Fast brickan och bengrejen måste ju sitta säkert, så det måste gå att få fast allt smidigt men stadigt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ria74
1

Säkerhet är viktigt för mig, att jag kan sätta mitt barn i stolen och sen vända ryggen till en minut utan att hon lyckas krångla sig ur stolen och ställa sig upp.

Sen håller jag med #1 att det är knöligt att få ner barnet i stolen ibland.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tina-A
1

Ja barnen ställer sig ju snabbt och lätt upp och det är farligt.. När dom väl sitter ska dom sitta. Och stolen ska inte välta ens när barnet sparkar och försöker slänga sig eller puttar med händerna i bordet!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Tess86]
1

För mig är säkerheten A och O. När vi skulle välja matstol gick vi helt på säkerhetstester och hittade bara en enda stol som passade oss, nämligen Brio Sit. Det var den enda stol som helt klarade testerna när det kom till att hindra barnet från att ställa sig upp (benhålen måste vara ganska små då) och att inte välta om barnet sparkar mot bordet. Jag vill också kunna vända ryggen till stolen och mitt barn utan att en olycka händer. Barnet sitter ju i stolen ibland medan man diskar eller lagar mat och även om man hela tiden är i närheten så tittar man ju inte på barnet hela tiden.

[MyCassie]
1

Förutom säkerhet så bekvämlighet. Flesta om inte alla är gjorda av plast eller trä, jag hade gärna sätt att det fanns sittdynor och ryggdynor på stolarna i ett tyg som lätt går att torka av med blöt trasa. Guld värt när man har ett barn som gillar att dunka huvudet i ryggstödet eller lätt får träsmak i baken och då inte vill sitta kvar. Komfort är väldigt viktigt liksom säkerhet.

[Tess86]
1

Vi har en rätt skön dyna i vår Brio Sit, avtorkbar också. När vi ändå är inne på temat avtorkbar så kom jag på en till viktig aspekt, brickan måste vara lätt att ta bort och sätta tillbaka så att man kan diska den under kranen, för det är ett helvete att lyckas torka och gno bort intorkade matrester, då vill man kunna spola och gno ordentligt.

[Thiah]
1

Den får gärna vara justerbar i både sitt höjd och i fotstööden.

konstgjordenergi
0

Är det bra/viktigt att stolen har en bricka? Vad upplever ni som för- och nackdelar med det?

Hur gör ni när ni är bortbjudna? Tar ni med stolen eller har ni en annan som är lättare att flytta?

Vad är inte viktigt när ni köper barnstol?

Tusen tack för alla användbara svar! :)

[Zorita]
0

Jag tycker det är bra med bricka som han kan kladda på. Vår kan man justera avståndet till stolen på, samt ta av helt om man vill det. Ryggstödet är också justerbart, vilket är rätt bra också tycker jag. Sen har vår stol fempunktsbälte, det tycker jag känns tryggt och bra.

[Tess86]
0

Jag tycker att det är viktigt med bricka och den ska vara lätt att ta loss och diska. När barnet har ätit klart har kladdet redan börjat torka in och då vill inte jag stå med trasa eller svamp utan vill lätt kunna diska bort alls. Brickan underlättar också om barnet sitter i stolen när man t.ex. förbereder mat för brickan håller kvar barnets leksaker framför barnet så länge.

Vi har en tygstol som man fäster på vanliga stolar när vi ska bort. Vi skulle omöjligt kunna ta med oss vår stora stol, den är ju som en möbel i sig. 

Hm.. vad som inte är viktigt. Svårt att säga. Jag får fundera på den.