Hur gör ni med barnvagnen?
Hej! kanske en dum fråga men hur gör ni som bor litet, flera trappor upp med för liten hiss eller ingen alls med barnvagnen?
Grannen här vid mig brukar gå in via utevägen och in i källaren och lämna vagnen där och sen bära upp sin dotter,så jag tänkte lite för mig själv hur alla andra gör?
För vagnar tar plats!=)
Där jag bodde först när äldsta sonen var nyfödd fanns det ingen hiss och ingen möjlighet till förvaring i trapphuset så då gick jag som du skrev "bakvägen" och sen ned med vagnen en halvtrapp för att ställa vagnen i källarn. Jag hade en mjuklift som gjorde att jag kunde ta ur den och lägga den på golvet medan jag "skumpade" vagnen ned för trappen. Detta var ju lite krångligt ibland så jag använde mycket bärsjal också, för korta promenader till affären osv.
Nu bor jag så man man ställa vagnen i trapphuset :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
1# tack för svar, tänkte också på att om barnet sover är det ju synd om man väcker barnet när man måste lyfta ur hen från vagnen men man kan ju ha en liggunderdel med handtag som man kan lyfta ur så kanske hen förhoppningsvis sover kvar;)
Min bekanta som inte har hiss men som bor högst upp låser fast vagnen i trapphuset och bär upp barnet.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag bor på 3 vån utan hiss o jag låter vagnen vara i bilen o bär upp barnet
Vi bor på botten plan, radhus utan övervåning. Ställer vagnen i hallen, visst tar den plats och siktar ner men det är enda stället man kan ställa den på.
När dottern var nyföd bodde vi i en etta, där fans de ingen möjlighet tyvärr att ha den någon annanstans än i lägenheten. Så skulle jag ut med vagnen fick jag lämna dottern en liten stund i sin säng medans jag i panik skyndade mig ner med barnvagnen. De va hemskt :P nu bor vi i en tvåa och här har vi tillgång till barnvagnsrum, skitbra! :-)
Vi bor på 2 våningen å bär både bebis (i bärsele) och vagnen upp å ner. På sommaren hade vi vagnen i bilen men nu med så mycket regn som de har vart så vågar vi inte riskera att den ligger fuktigt i bilen å blir förstörd
Har ca 10 trappor. Bär barnet i famnen om vagnen ska ut, medan vagnen körs med ena handen. Ska vagnen in så bärs barnet in till vaggan och sen hämtas vagnen in. Vår vagn står i vår hall när den är nyligen inkörd och ställs den sen i köket. I vår trappuppgång står det redan fullt med vagnar å dylikt.
Tänk bara på att det är förbjudet att placera barnvagnar i trapphus….
nu var det några år sen jag hade barnvagn till min son men vi förvarade den alltid i hallen
Hej!
Ni som bor i hyreshus/insatslägenheter mm har ni kollat upp med hyresvärden att ni ens får ställa vagnar och dyligt i trapphuset?
Här i min stad är det förbjudet, dels för om det skulle börja brinna så ska brandkåren kunna jobba utan att trängas med en massa vagnar,cyklar mm. Och det får inte stå något brännbart i trapphusen.
Dels att ambulanspersonal ska kunna ta sig upp/ner med en bår.
De som städar i trapphus har också svårt att göra sitt jobb om det står en massa vagnar i vägen.
Vill bara göra er uppmärksamma på detta problem.
MVH/Myrra
I min trappuppgång står vagnen inte i vägen, det är ett "hål" i väggen där man kan ställa in barnvagnar och rullatorer. Den kan omöjligt störa någon (mer än städerskan då) då man ändå inte kan gå där.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
I vår trappuppgång städar hyresgästerna. Samt att barnvagnar och dylikt står bara i vägen för 1 lägenhet, majoriteten tillhör just den lägenheten. Så för vår hyresvärd är det okej
Vi har vagnen under trappan och så bär jag upp lilleman i mjukliften.
Vi kommer ha den i vårat förråd o lägenheten i början när allt är nytt och ovant. Blir trångt ett tag men känns tryggast så. Nu köper vi vagn på söndag och bobfloyd kommer i april då vi ställer vagnen i varma källarförrådet tills dess. Har cykel och vagnförråd lättillgängligt samt hiss .
Bor 3 våningar upp och bär först upp lilleman och sen går antingen jag ner för att vika ihop den och ställa den på rätt plats, eller så gör maken det. Är jag själv hemma använder jag bärselen. I vårt hyreshus finns det, precis som hos #11, ett hål i väggen avsett för just barnvagnar odyl.
När min son var nyfödd så bodde vi i en 42 kvadratmeters 1:a. Det fanns ingen tillgång till hiss och området, liksom byggnaden var väldigt utsatt för vandalism så vi vågade aldrig lämna barnvagnen i cykel/barnvagnsrummet i källaren. Det stod alltid tomt där, så jag tror alla barnfamiljer tänkte likadant.
Hursomhelst så bar vi alltid ner och upp vagnen i trappen och hade den stående i våran lilla hall på 5 kvadratmeter. Lyckligtvis hittade vi i senare tillfälle en trerummare på 84:a kvadratmeter och hiss i huset. Dock är byggnaden låst för allmänheten 24/7, så vi kan ha vagnen stående på nedervåningen inne i ett förvaringsrum i tvättstugan. Alla grannar känner varandra, och fler familjer har sina vagnar stående där, så det är en väldigt liten risk att det blir stulet.
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm