Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 5034 ggr
Sozzia
0

6-år och läsläxa?

Föreställ er det här:

Erat barn kan läsa men går bara i förskoleklass. Fröken erbjuder att barnen får ta hem läsläxa för att träna läsflyt till de barn som vill. Vad tycker du som förälder om detta?

[RMSLiners]
12

Verkar ju frivilligt om.jag förstod dig rätt och läsa är ju inget annat än nyttigt så vill barnet, inte mig emot. Jag skulle gärna sitta med mitt barn också, låta det läsa högt och hjälpa till om så behövs.

JossanH
1

Håller med ovanstående. Det verkar ju helt frivilligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bumsibum
0

jag tycker de är ok  🙂, nyttigt!

Sussi89
1

Det låter ju jättebra att uppmuntra läsandet :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Sweelin
3

Effektivt sätt att lära barnen på, föräldrarna är engagerade och barnet får en samhörighet till föräldrarna 🙂

Min pojkväns lillasyster hade detta och hon lärde sig otroligt bra och tyckte det var roligt att läsa för andra. Man lär sig även läsa högt vilket är viktigt 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Michaela-N
14

Det kanske bara är jag som är helt bakom flötet, men varför skulle det vara en dålig idé?

Gullan402
2

I vår skola är det INTE frivilligt, där är det läxor redan i F!!! Ett helsicke att försöka traggla med trötta ungar som varit på fritids först på morgonen och sen F-klass för att sen var på fritids igen. Sen snabbt hem och laga mat, oftast somnade tösen med huvudet på bordet. Sen försöka traggla läxa, glöm det det är omöjligt. Stridit mycket med fröken om det men hon menar att jag inte tar mitt ansvar som förälder. Baah!!!

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

JustMySelf
0

Jag gick ofta ganska långa dagar på sexårs och fritids, men jag hade inga problem med att göra min läsläxa varje vecka 🙂Jag förstår att det är olika svårt för olika barn, men en bra idé kan vara att låta barnen och föräldrarna välja böckerna själva. Då får barnet välja en bok det tycker om och som är på en lagom nivå.

I ettan valde jag att läsa Sagan om Ringen, det gick lite sådär… Gav upp efter tre sidor och plöjde igenom första Harry Potter-boken istället😉

[Moa-]
3

Gullan402; kan det ligga något i det? Är det ett ämne som barnet har läxa i eller flera? Att läsa kvällssaga och låta barnet läsa 5 - 10 minuter innan föräldrarna läser lite är det ett högt krav? Jag kan inte se det, utan det borde väl vara i både ditt och barnets intresse att få lite tid gemensamt och kunna följa utvecklingen?

Gullan402
0

Alltså det var regelrätta läxor, uppgifter att skriva och läsa och räkna. Ja, jag anser att det är ett högt krav med övertrötta barn! Mina barn var tvugna att stiga upp vid 5.30 för att lämnas på fritids 6.00 och hämtades vid 17.00-tiden, det är långa dagar för ett litet barn. Jag ville att min dotter skulle få hem veckans läxor i god tid så kunde vi göra dem under helgen men det gick inte. Oftast ingen framförhållning utan till dagen efter. Bad fritids hjälpa till men de ansvarar inte för läxläsning.
F-klass är faktiskt frivilligt men vi hade inget alternativ för barnen är för gamla för dagis.
Tack och lov är den tiden förbi och skola bytts. Arbetstiden har oxå förändrats och barnen blivit äldre, är nu 9 och 13.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Moa-]
0

Okej, bristande framförhållning är en sak. Sedan kan jag hålla med om att fritids skulle kunna ha en halvtimma - timma där de hjälper barnen med exempel matteläxor och dylikt.

Däremot ren läsläxa ser jag som sagt ovan inga jätteproblem med, det kan inte krävas stora insatser i vardagen för att få det att fungera.

Pelle Långlös
2

De barn som inte knäckt läskoden kommer att känna sig så misslyckade och 6 år är för tidigt med såna läxor. Min ena dotter har ännu lite svårt med läsningen och då är hon 9 år nu.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
2

Pelle Långlös; eller så behöver dessa barn just denna extratid att ägna åt just detta hemma med sina föräldrar? Behöver mer sådant och mer stöd och uppmärksamhet gällande detta?

Lär du dig inte läsa i dag så är det ett enormt handikapp och försvårar enormt för dig i alla andra ämnen och i utvecklingen och detta bör därför fokuseras på och förebyggas så långt som möjligt! Att säga att de ej skall ha läxor som innebär att försöka och arbeta på det, det är ingen som säger att de skall läsa Strindberg utan det gäller att ha en bra nivå att arbeta utifrån. 

Läsläxa gör det som regeringen anser betyg skall göra på ett mycket bättre sätt, visar på nivån ett barn läser på, däremot gör den även något som betyg inte gör, det leder till en utveckling och förbättring.

Pelle Långlös
0

Nja jag syftade mera på att hon inte skulle ha klarat av en läsläxa i förskolan.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
1

Fast någon gång måste du ju börja försöka för att det någon gång skall lossna? Sedan är det förskoleklass och inte förskola som diskuteras… 

Desto tidigare och i högre utsträckning som du gör och övar på något, desto bättre och mer effektivt går det. Läsning som är fundamentalt för samtliga ämnen bör därför vara särskilt prioriterat. Matematik med problemlösning går ej, inte heller att läsa information om andra ämnen fungerar om du ej kan läsa utan problem.

Läsläxa och uppmärksamhet hemma är en lösning snarare än ett problem enligt mig, till skillnad från tidigare betyg så som regeringen envist förespråkar.

Pelle Långlös
0

Här är det förskola det andra är dagis. Bor inte i Sverige så förskola här är för 6-åringarna. 😉

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
0

Då menar vi samma, dock vidhåller jag min åsikt. =P

Pelle Långlös
0

Detta var tre år sedan och skulle hon ha fått läsläxa i förskolan så skulle hon inte ha klarat av det för hon hade inte knäckt läskoden. Barnen måste knäcka läskoden för att ha en chans att lära sig. Min dotter kan läsa men inte tillräckligt bra för att vara 9 år. Tyvärr kan jag inte läsa med henne då hon bor med sin pappa. Men han brukar ha henne att läsa sin läseläxa flera gånger.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
3

Ja, men hur skall man lära sig om man inte försöker? Läsläxa behöver inte vara att läsa Strindberg flytande, utan alla måste börja någonstans, och är det på nivån av en grundläggande pekbok med enkla ord så är det också läsläxa, och arbete med att ljuda bokstav för bokstav. Hur har du tänkt att man skall lära om man inte skall arbeta med något?

Peppa läsningen så mycket du kan, även om det är på distans, för god läsning ger mycket gratis till framtiden. Samma sak med andra nyckelkunskaper, matte och engelska exempelvis, peppa att detta skall vara så mycket i framkant som möjligt eftersom detta är nycklar till framtiden. Många andra typer av kunskaper och ämnen går att läsa in i efterhand, med hjälp av de tre nyckelämnena.

Jag önskar att jag blivit mer tvingad att traggla engelska när jag var yngre trots att jag såg små fördelar med det, nu dröjde det ganska länge innan kunskaperna kom på plats och Språket blev flytande. Att behöva slå upp ord saktar ned läsning och så fort du lär dig något på mer avancerad nivå så fordras idag nästan att du läser det på engelska. Idag läser jag i stort sett lika obehindrat på bägge språken, men hade detta varit sanningen även för 10 år sedan hade mycket varit enklare. På samma sätt med läsning på svenska och matte, du behöver det till det mesta i framtiden, därför är det viktigt att de grundläggande kunskaperna är stabila och trygga så tidigt som möjligt.

TintinS
0

Det tycker jag är helt ok så länge det sker på en frivillig basis. Alla barnen måste ju få utvecklas i sin egen takt och jag tror att om ett barn som kan läsa i föreskoleklass får uppmuntran att läsa hemma så kommer det barnet att utvecklas i sin takt. Jag tror att om man inte stimulerar barns lärande så finns en risk för att barnet stagnerar i sin utveckling och tom kan börja tycka att det är tråkigt i skolan eftersom barnet känner att det inte får några utmaningar.

PogoPedagog
1

Frivillig läxa okej men annars tycker jag läxor ska vara i princip frånvarande upp till mellanstadiet. Det ger ett sådant handikapp för barn vars föräldrar är analfabeter/ inte kan Språket som aldrig kan få hjälp hemifrån.

[Thiah]
0

I min förskoleklass där jag jobbade hade vi aldrig någon läxa men vi uppmuntrade läsning på andra sätt. Barnen fick , tillsammans med oss, låna en bok på bibilioteket som de tog hem och läste för att sedan berätta om i klassen. Detta gjordes 1 gång i månaden. Vi hade läsmånader där vi bad barnen att skriva upp varje saga de läst på ett löv som vi sedan satte upp på ett stort träd. Våra föräldrar läste massor! I den kommun där jag jobbar på, på svenska sidan ni Esbo/Finland, är det inget krav på att läsa i förskolan utan vi jobbar med bokstäver och siffror och uppmuntrar till att få ett intresse för läsning oc skrivning. Det är sedan i årskurs 1 som läsningen startar på riktigt och det tycker jag är bra. Barn i förskoleklass är bara 6 år ännu. Jag har fått intresset för böcker hemifrån men lärde mig ändå inte läsa ordentligt förrän i årskurs 3. Det lossnade liksom inte innan dess och nu är jag en storläsare som har otroligt lätt för läsförståelse och snabbläsning. Bara jag hittar mina böcker så harjag tänkt skriva en artikel om språkutveckligng eller läsning.

[Moa-]
0

"Barnen fick , tillsammans med oss, låna en bok på bibilioteket som de tog hem och läste för att sedan berätta om i klassen. " Vad menar du är skillnaden på detta och en läxa?

[Thiah]
0

#23 det var inget som behövdes göras om inte föräldrarna eller barnet ville. En läxa anser jag vara ett krav på att den ska göras.

[Moa-]
0

Anser inte föräldrar att det är ett krav att göra en läxa så finns ju inga egentliga påtryckningsmedel, att ge ut en uppgift att göra hemma är enligt mig en läxa… Har svårt att se att föräldrarna skulle se detta på något annat sätt.

xanna
0

Själv tycker jag att det finns så hemskt mycket mer att lära sig än bara det som skolan erbjuder. Så skolan kan hålla sig i skolan. Förbjud läxor helt och hållet.

Mabrotnosh
2

Fattar inte varför läxor finns. Jag menar de snackar om arbetsmiljö hit och dit. Vi tar väl inte med oss arbetet hem och sitter och pillar med när vi slutat jobba. Varför ska då barnen göra det. Är det inte då man ska få ro och koppla av så man orkar med morgondagen

[Forummedlemmen]
0

Mabrotnosh. (bortser från massa affärsmän som arbetar hemma ibland då) Det finns tusentals förklaringar, den vanligaste är ju att läxor är det man inte hinner med i skolan, finns massor andra, som man lär sig studera på egen hand, ta mer ansvar, eleverna känner sig duktigare när de lär sig

Velinga1984
0

#28 Eller helt misslyckade då de inte förstår. 

3 gånger i veckan bråkar jag/sambon med min 9 åring då han har svårt för läxor i alla former. Läxor gör honom ledsen då han inte har koncentration eller uppmärksamhet att sitta länge, och en av de i klassen som har svårt för skolarbete överlag. 

Sonen kan inte studera själv, utan kräver full uppmärksamhet och klarar inte störningar under tiden. Dvs helt tyst , så fort telefonen ringer etc så tappar han bort sig i läxan och vi får börja om. Sonen vill lära sig men orkar inte hela vägen fram så att säga. 

I förra veckan fick vi reda på att han har ADHD med brister på just koncentration och uppmärksamhet. Nu börjar lång kamp för att få skolan att fatta hans behov, just nu är det osäkert om han ens klarar matematiken för årskurs 3.

[Forummedlemmen]
0

Läxsystemet har på senare också fått skit för att det är anpassat efter barn som inte bor i så kallade destruktiva hem, det vill säga där föräldrarna missbrukar och så.

Greigh
0

Läsläxor är alltid nyttigt oavsett ålder, och så länge det är frivilligt och barnet orkar och roas av det så tycker jag att det är okej. I fall som ADD/ADHD så skall det dock finnas stöd och att barnet får hjälp i god tid. Därför är det viktigt som förälder att testa koncentrationsförmågan i tidig ålder och detta gör man enklast via läskunskaper och mattematik. En utredning för diagnos av dessa fall kan påbörjas i redan 3 års ålder ifall man är misstänksam över barnet har detta funktionshinder.