Hur mycket ute?
- Hur mycket är era barn ute per dag på ett ungefär?
- Är era barn ute varje dag?
- Hur viktigt är det att dom får vara ute?
- Slutligen hur gamla är era barn?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Molly är ute något varje dag. Det skiljer lite på hur länge, allt från en halvtimme till 2 timmar i snitt.
Jag tycker det är viktigt att dom kommer ut varje dag.
Molly är 6 månader.
Har en 1,5 åring. Vissa dagar kommer vi inte ut alls men det är sällsynt. Är det så vädrar jag sovrummet så vi iaf får lite syre. Annars är hon ute allt mellan 15 min till flera timmar beroende på vad vi gör och vad hon själv vill. Frisk luft känns viktigt!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vår son är 13 månader och vi är jättedåliga på att vara ute eftersom han hatar ytterkläder. Frisk luft får han ändå nu i vårt dragiga hus, haha. Däremot spenderades i princip hela sommaren ute.
Så fort han får på sig overallen blir han som en ovan katt i sele ( för er som inte provat att gå med en ovan katt i sele så lägger de sig oftast på sidan och förstår inte att det går att röra sig i en sele). Nu har han äntligen börjat lyckas gå lite i skor, kan bara utan skor annars, så nu hoppas jag att han ska kunna härda ut i mer än 10 minuter utomhus utan att bli arg o ledsen.
Vad gör ni som är ute mycket utomhus? Nu går det ju äntligen att åka pulka och innan kunde man plaska lite i pölar med då var vår son egentligen för liten för att uppskatta det. Sitta i vagnen vägrar han oavsett om den står stille eller på promenad. Nästa år när han är större hoppas jag kunna vara ute mer med honom.
#3 vi brukar greja i trädgården/garaget/ med illrarnas utebur och hon får vara med och hjälpa till. Annars går vi ut och går, går till lekparken, skogen eller träffar någon annan med barn.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Eftersom vi har hundar kommer vi automatiskt ut. Hur länge beror på hur kallt, då vi har två fryslortar till hundar. Men som idag när det var -5 har vi nog varit ute ca timmen sammanlagt. Vissa promenader ligger han i vagnen, andra gånger sitter han i bärselen. Tycker det är viktigt att de får vara ute och vi kommer definitivt försöka vara ute mycket med honom ju äldre han blir. Just nu är han bara snart 5 månader (22:a).
Vi är ute nån timme om dan, minst. Nu har lillen accepterat vagnen så nu går det, men innan var vi inte ute lika ofta. Vi går ut med hundarna eller sitter på uteservering med vännerna. Just nu är det helt ok temperatur och inte alltför stark sol, så det går bra. Det är egentligen det enda jobbiga, solen, för det är så svårt att skydda honom från den. Men nu är det vår så då får man några dagar med moln i alla fall. När han blir äldre sticker vi nog till parken eller stranden, det blir skoj. Han är snart fem månader.
#6 tänkte bara fråga hur du fick de till att de är vår? De är ju minusgrader ute? :P
#7 det beror ju på vilken del av världen man bor i ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 haha ja de är ju sant, ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker haha :P
Hade jag kunnat hade jag varit ute länge varje dag och gjort något aktivt med barnen, men sen första sonen kom har det varit svårt på grund av hur dåligt jag mått både fysiskt och psykiskt. Den här gången är det dock "bara" det fysiska som hindrar mig från att komma ut…
Barnen är alltså inte ute varje dag men när de är det så blir det minst en timme. Jag tycker att det är viktigt att de är ute.
Jag har ett barn på tre år och ett på tio veckor.
Min dotter hatar kläder och är nästan alltid naken när vi är inomhus. Nu när det är så kallt måste hon först på med vanliga kläder, vilket är jobbigt nog, och sen dessutom ytterkläder! Hon går inte ut varje dag för hon vill verkligen inte. På helgen kommer vi oftast ut 1 dag av 2, men ibland är vi inne båda dagarna. Ibland kommer vi ut båda dagarna, men det är ovanligt.. Vi brukar försöka få ut henne något iaf men det är sällan det går.
På föris går dom ut så i veckorna kommer hon oftast ut (även om hon på morgonen nästan alltid vägrar klä på sig då med så jag bär henne till föris inlindad i massa filtar så får hon klä på sig där för hon VÄGRAR oftast)
Hon är snart 3 och vet precis vad hon vill och inte vill! Naken är bäst!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Hur mycket är era barn ute per dag på ett ungefär? Väldigt lite Är era barn ute varje dag? Nej, inte alltid jag klarar av att gå och i denna kyla vill man gärna inte hålla till utomhus. Hur viktigt är det att dom får vara ute? Frisk luft är bra men allt har med väder att göra så känner inte det är superviktigt men ändå bra. Slutligen hur gamla är era barn? Snart 9 månader.
Min dotter är ute varje dag minst två gånger. Oavsett väder. Jag tycker det är jätte viktigt att hon får vara ute, inte minst att jag får vara ute och röra på mig. Skulle aldrig kunnat somna på kvällen om jag inte fått vara ute och gjort av med energi, samt hämtat mer energi. Om det nu låter logiskt.
Min dotter 7,5månader.
Billy är ute i princip varje dag förutom de dagar det har varit extremt blåsigt och småsnöat i sidled (eller tidigare när det spöregnade). Antingen går vi på promenad med vagnen, tar bilen in till stan och sen är ute där eller träffar vänner ute eller så går vi ut i trädgården. Nu får han åka pulka, stå på marken eller sitta på stora stenar och sånt (med ett fast grepp om honom från oss såklart), titta på snön eller så går vi bara runt med honom på marken och pratar om sånt vi ser ute. Vi är ute kanske mellan 15 min och ett par timmar.
Jag mår själv dåligt av att sitta inne en hel dag och då vill jag inte att Billy ska behöva göra det heller. Fast är det sådär riktigt ruggigt väder vill inte jag heller ut men då handlar det om en dag. Men för mig är det viktigt att han och vi alla kommer ut. När han blir större kommer vi att gå ut och leka mycket med honom. Vi har en fin naturtomt med många naturliga lekplatser men ska även till våren börja göra i ordning en lekplats runt trädkojan som finns här redan. Vi ska börja med sandlåda, babygunga och babyrutchkana och sedan utöka när han blir äldre.
Billy är 6 månader.
#9 Hehe Spanien har egentligen bara två årstider, varmt och inte speciellt varmt ;) Nu är det inte speciellt varmt, men för enkelhetens skull kallar jag det vår. Vinter säger de väl säkert här nere men det låter inte helt rätt när man kan gå i T-Shirt ute :)
- Hur mycket är era barn ute per dag på ett ungefär?
Minst en halvtimme - Är era barn ute varje dag?
Nästan varje dag, jag får dåligt samvete de dagar vi inte kommer ut - Hur viktigt är det att dom får vara ute?
Jätteviktigt! Det är hälsosamt att vara ute, jag tror definitivt det minskar risken för olika sjukdomar, sen så älskar jag själv att vara ute i naturen och jag vill även lära min dotter att det är tusen gånger roligare än att sitta inne - Slutligen hur gamla är era barn?
7, 5 månad
/Christine
#15 haha nä låter ju inte riktigt som vinter, men skönt för er med vår och sommar året om ;)
Idag skulle vi ut och ta oss till bion. Min dotter ville jättegärna gå men ville inte klä på sig.. Det var nära att vi inte kom ut alls idag men efter 45 minuters kämpande fick jag på henne båda kläder (hon var ju som vanligt naken innan förstås) och ytterkläder under mycket skrik, sparkande och tårar. Vi har ingen bil så allt måste på liksom.. Nu är vi hemma och nu är hon naken igen.. Det var mycket lättare att få ut henne om dagarna innan hon fyllt två, nu är det en evig kamp.. :)
Jag får jätte dåligt samvete om vi inte kommer ut iallafall 15-30min varje dag. Nu ör dottern sjuk så då blir det att hålla oss inomhus men annars älskar hon att vara ute oavsett väder. På vardagarna blir det 20min utomhud då vi promenerar till förskolan, sen är dom förhoppningsvis ute en stund på förskolan och sen 10 min då vi går hem (nerförsbacke). Oftast går vi ut och gungar efter maten när vi kommit hem. På helger kan vi vara ute flera timmar beroende på hur kallt det är och på sommaren är vi ute jämt :). För mig är utevistelse jätte viktigt :)
#18 Hehe, vilken lustig dotter du har :) Jag vet att jag också gillade att vara utan kläder som liten men det var mest ibland på kvällarna, innan läggdags eller om jag hade badat eller så. Att hon inte fryser så här års, men ni kanske har ganska varmt inne. Vi har nog runt 22 grader inne på vintern men jag börjar till och med frysa i pyjamas när jag är uppe med Billy tidig morgon och inte har klätt på mig än. Och han blir kall om fötterna bara han är utan strumpor, så när jag har honom uppe i pyjamas lägger jag en filt över hans ben när han ammar. Jag tycker att det är bra att han är barfota ibland, i hoppgungan eller gåstolen får han bättre grepp om golvet då, men han kan bara ha så en stund, sen måste strumpor på.
#20: Vi har nog ungefär samma, 21-22 kanske. Hon är kall om både händerna och fötterna och jag fryser när jag inte har kläder, så jag går sällan naken just för att det är kallt. Annars gillar jag också att vara utan iaf byxor! Men hon säger att hon inte fryser och hon vägrar klä på sig så.. Ja.. Vet inte hur jag ska göra riktigt, haha. Hon kan klä av sig själv så klär jag på henne klär hon ändå bara av sig! Antar att hon är en sån där "svettis" som inte fryser så mycket trots att hon är kall… :P

Blä….avundsjuk man blir. Vi brukar ha 15 grader på morgonen i huset:P Kommer upp till 20 när det är som bäst. Vi får glädjas åt att det iaf gör att sonen behåller kläderna på haha.
#21 Ja, vill hon inte tycker jag att du gör rätt i att låta henne slippa. Varför bråka liksom, när det är hon själv som ska vara i sin kropp :) Det räcker ju med att tvinga på henne kläderna när det är dags att gå ut.

Molly är precis tvärtom, hon gillar inte att vara utan kläder än så länge i alla fall.
Vi har dessutom alltid ganska varmt hemma, upp mot 23-24 grader så man skulle kunna tycka att hon skulle gilla att vara utan kläder, men icke.

Hurra, nu börjar det lossna. Idag var vi ute och sonen blev inte arg en enda gång, så underbart. Vi var i stallet och jag hann mocka, jätteskönt, för då kunde jag bara vara helt ledig under hans tupplur sen:)
¨Hoppas verkligen han blir en utemänniska så småningom han med då jag o sambon vill vara ute mycket.
Varje dag! Har man gård och 7511 djur som ska skötas så måste man 😂
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Hur mycket är era barn ute per dag på ett ungefär?
Min son är ute ca 2-5 timmar beroende på vad som sker.Är era barn ute varje dag?
Ja, så gott som. Han går bl.a på förskola och där ingår utomhus-aktiviteter oavsett vilket väder det är.Hur viktigt är det att dom får vara ute?
För oss kvittar det, men i och med att sonen enkelt blir understimulerad och kan rasera hela lägenheten om han inte får vara ute, så försöker vi vara ute så mycket som möjligt.Slutligen hur gamla är era barn?
Han är strax 2 år.
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm