hoppa över en generation för att få tvillingar?
hej! är lite nyfiken hur det fungerar med att få tvillingar, det sägs att det hoppar över en generation och att man då har chans att få tvillingar om det finns i släkten.
Min gammelfarfar är tvilling och på min sambos sida är hans mammas syster tvilling, finns det större chans för oss att få tvillingar eller är det bara en skröna?
varken min syster eller hans syster har fått tvillingar.
Låter som en skröna enligt mig. Fast jag är ingen expert på könsceller
Tvillingar är enbart kvinnans förtjänst,det ärvs på mödernet .Lycka till!Att det skulle hoppa över en generation har jag aldrig hört,men det kanske andra vet?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Är det ärftligt att få tvillingar?
"Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är mycket ärftlig. Denna ärftlighet går endast i arv från mor till dotter, alltså på den kvinnliga sidan av släkten. Om en man är tvåäggstvilling har han således ingen ökad chans att själv få tvillingar den dag han blir pappa."
Läs mer på http://www.niomanader.se/tvillingar/
Är själv lite nyfiken på det då mormor är tvilling 🙂
3# ok men då gäller de inte mig då ändå för har ingen kvinnlig i min släkt som är tvilling,skönt;) hehe..
gener hoppar inte över generationer, det funkar inte så.. Det är bara en skröna :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
5# ja jag tänkte nästan det;)
Jag har varit livrädd för att få tvillingar då min syster skulle varit det, min mormor är det och hennes mamma var det osv. Tack och lov har det inte blivit några tvillingar för mig =)
#3 Min farmor är tvilling. Men hon fick ju då en son som fick mig, så då kan det arvet inte förts ner till mig? Så om man ska kika på släkten efter ärftlighet för tvillingar så är det bara kvinnans mammas släkt man ska kika på?
Hur är det med enäggstvillingar då? Är det bara en slump eller finns det något i generna som kan påverka det?
Medarbetare på westernridning.ifokus

"Generellt brukar man säga att i Sverige är cirka 30% av alla tvillingar som föds enäggs och 70% tvåäggs. Ökande genomsnittsålder hos kvinnan när hon föder barn ökar dock också andelen tvåäggstvillingar.
Att få tvåäggstvillingar är till viss del ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.
En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.
Efter trettio ökar chansen markant att få tvillingar."
Källa: tvillingklubben.se
Så jo, min pappa kan ha fört min farmors tvilling-gener vidare till mig. På så sätt kan det ju lätt "hoppa över en generation".
#8: Enäggstvillingar är en "missbildning", en spontan delning, och inget som förs vidare i arv.
#11 Läs mitt inlägg #10, stod lite om det där i sista citerade stycket. Du har inte helt fel men inte heller helt rätt ;P
Både tvåäggstvillingar och enäggstvillingar kan man få utan arv, men båda delarna kan föras vidare genom arv.
#12: Jaha, jag läste inte hela :) Okej, det måste vara något nytt dom kommit fram till! Spännande!
De jag fundera på är om missbildningen som ger enöggstvillingar kan vara ärftlig?
Gener hoppar inte över generationner me gener kan visa sig i vissa och intei andra då ett barn alltid får 50% från mamma och 50% frpn pappa. Resesiva och dominanta gener spelar ju in. =)
Sen måste jag ju tillägga att det kanske inte är så att det hoppat över generationer( vilket de inte kan) utan att de ena embriot inte överlevt.
Vet att jag har iallafall en tvillingfödsel på min mammas sida då gammelmormor var tvilling har för mig att jag hart att mormor igentlinge var det men är inte alls säker.
#14 Om du läser mitt inlägg #10 så ser du att det finns en undersökning som visar på att det kan vara ärftligt.
Sen kan det ju "hoppa över" en generation genom att pappan för det vidare från sin mamma till sin dotter, eftersom pappan inte kan ge tvillingar utan det alltid ligger på kvinnan.
Min syster och jag har samma mamma.
MIN pappa är tvåäggstvilling OCH min morfar var också tvåäggstvilling.
Jag har fått två barn (vid olika tillfällen).
Min syster har "bara" morfar som var tvilling, och hon har fått tvillingar (tvåäggs).
Så även om det är en skröna så stämmer det ganska bra i vårt fall att det hoppar över en generation 😉.