Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1639 ggr
Ell
0

Nattskräck hos bebis

Finns det någon här som varit med om nattskräck hos småbarn? Min niomånaders-tjej kunde inte sova natten som var. Så fort hon somnade så gick det bara någon minut innan hon vaknade och panikskrek. Jag vet i och för sig inte om hon verkligen var vaken eller om det var i sömnen. Efter att ha läst på lite så har jag hört att det inte är vanligt med nattskräck bland så små ban och att det oftast kommer när de hunnit sova en lite längre stund men jag tycker ändå att detta påminner mycket om det. Först vid klockan fyra i natt somnade hon, av ren utmattning. Nu verkar hon nästan rädd för att sova och har inte alls sovit mycket under dagen. :( Och jag är givetvis jättetrött också. Ringde sjukvårdsupplysningen (i desperat behov av tip för hur jag ska få henne att sova) men de trodde det handlade om separationsångest, fast först trodde hon som jag att det var nattskräck men sedan tyckte hon att hon var för liten och att det inte riktigt stämde. Håller inte riktigt med. Hon borde väl ändå lugna ner sig lite snabbare i sådana fall eftersom hon sover bredvid mig eller i min famn. Någon som har tips eller råd att ge? Egna erfarenheter?

Ria74
0

Ibland kan Molly vakna och bara gallskrika utan någon anledning. Jag har fått för mig att hon drömmer någon mardröm.

Det brukar hjälpa om man ger henne nappen och håller henne i handen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
0

Oscar vaknar oxå ibland på natten o bara gallskriker , han lugnar sig när man ger han snuttefilten o nappen igen. Han e bara 7 mån så nattskräck vet jag inte om det är

Ell
0

Nej detta är lite mer extremt. hon har vaknat och skrikit tidigare men nu räcker det inte med napp eller snutte och det tar en bra stund att lugna ner henne. Det som ni beskriver är ju inget ovanligt! Tack för era svar ändå. :)

OlgaMaria
0

Ge henne magnesiumbrus på kvällen. Det gör att man slappnar av och blir trött. När barn inte kan sova utan uppenbar anledning (som att de har ont, eller är täppta i näsan) är ofta magnesiumbrist inblandat och då är det nästan omöjligt att slappna av och sova i ro. Magnesium är en förutsättning för kroppen att kunna vila och slappna av. Räcker troligen att ge det några kvällar så är hon på banan sen igen. Finns att köpa på Ica Maxi t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ell
0

#4 Aldrig hört talas om detta. Får man ge dem till så små barn? Nu har det lättat lite de senaste nätterna så hoppas det är över. Men ska kika på ditt tips om det dyker upp igen! :)

OlgaMaria
0

#5 Ja, det går bra men man kan ta till det då det behövs. Vill man ge magnesium varje dag är det bättre med magnesiumsalva eller salt till badet. Brustabletter innehåller ju en del annat onödigt förutom magnesium. Våra jordar, och därmed vår mat, lider brist på mineraler som magnesium. Så magnesiumbrist är vanligt och vi skulle alla behöva tillskott då och då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus