Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 20280 ggr
[Tess86]
5

Platt bakhuvud

Har din bebis haft/har ett platt område på bakhuvudet? Har det gått bort med tiden och vad gjorde du/ni i så fall för att det skulle gå bort, eller har det inte gått bort?

Vår son har en fläck lite snett på bakhuvudet som är lite platt. Det är inte mycket egentligen men nu när han har så tunt hår så ser man det, och känner det med handen. 

Jag misstänker att det kommer ifrån när han låg på neonatal, för där låg han ju mycket i sängen, med ansiktet rakt upp, och utan kudde. 

Nu när vi lägger ner honom lägger vi alltid huvudet åt ena hållet, och tar vartannat håll. Ibland vrider han upp huvudet i sömnen men ofta ligger han kvar med huvudet åt sidan. Han har en mjuk babykudde i sängen och i vagnen. Han ligger bara i sängen eller vagnen när han sover, annars är han hos oss.

När han är vaken har vi honom då och då på mage eller på mage på oss, men det är mest när han är trött som han vill ligga så. När han är vaken hos oss vill han ju helst ligga på rygg på vår arm eller våra ben så att han kan se oss. Några gånger om dagen ligger han också på en filt bredvid oss i soffan när han är vaken, om han är vaken när vi äter eller så, och då lägger vi honom helt på sidan. 

Jag har frågat på bvc om detta och hon säger att det vi kan göra är att lägga huvudet åt sidan, som vi redan gör. Annars sa hon bara att ingen människa har helt symmetriskt huvud. 

Jag antar att vi inte kan göra så mycket mer än vi gör. Han måste ju få ligga på rygg hos oss också, när han är nöjd med det. Han vill ju ligga och titta upp i våra ansikten när vi pratar med honom. 

Jag läste någonstans att huvudet formas om ganska mycket upp till fem månaders ålder. Billy är två och en halv månad nu. Men sen vi upptäckte den platta fläcken tycker inte jag att den har ändrats direkt. Är det större chans att den ändras när han börjar kunna hålla upp huvudet själv och inte ligger lika mycket?

Mabrotnosh
0

Vill följa

PogoPedagog
0

Vi ifck rådet att byta håll man ställer vagn eller säng på lite då och då. Ofta vill bebisen titta åt det hållet föräldern brukar komma från eller där det finns spännaden saker. Byter man huvudända slipper man iaf den biten av problemet.

[Tess86]
0

BVC sa också att vi kunde hänga spännande saker i vagnen eller sängen på den sida som vi vill att han ska hålla huvudet, men för oss är det så att Billy ligger kvar som vi lägger honom, han ligger ju som sagt bara i sängen eller vagnen när han sover eller är på väg att somna och ligger inte och tittar i sängen eller vagnen. Men sen när han har sovit ett tag börjar han röra sig i sömnen (såklart, det gör väl alla) och då vänder han ofta ansiktet rakt upp. På BVC sa hon att vi kan lägga kroppen lite åt sidan, så att huvudet ligger kvar, men eftersom han är väldigt rörlig nu och vänder sig så brukar vi lägga ner honom på sidan men sen vända höften till ryggläge, så att han ligger med överkroppen vriden till ena sidan. Ligger han för mycket på sidan kan han ju falla framåt. Men han kan ju röra sig som han vill så han bökar runt.

[Tess86]
0

Jag läste detta nyss på babycenter.com: "In many cases, even a serious-looking flat area will round out on its own as a baby starts crawling and sitting up." Det stod om att man ändå ska låta en läkare titta på det för om det behövs kan man använda ett särskilt pannband som formar huvudet, och det ska tydligen vara särskilt effektivt om man börjar tidigt. Det är nog inte aktuellt för oss för det är så lite platt, men jag ska fråga på läkartiden som vi har snart.

Det stod också att man ska ge bebisen mycket tid för att träna nacken för då rör barnet på huvudet mer när det sover, så mycket magträning gäller.

[Zorita]
0

Min sambos kollegas barn hade så platt huvud att de fick korrigera det på sjukhuset i nån sorts mackapär som skulle sitta på några timmar dagligen. Men det var nog för lite allvarligare platt huvud. Mitt skrott brukar röra sitt huvud så jag har inte tänkt på att lägga det åt olika håll. Han har också väldigt stark nacke och kan vrida det åt båda hållen när han ligger på magen, så kanske ligger det något i det. Fast han har en lustig flintis ungefär som en omvänd munkklippning runt hela skallen ;)

[Tess86]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju bra att det går att rätta till i alla fall. Jag ska prata med läkaren men han kommer nog tycka att jag oroar mig i onödan för det är så lite :)

Billy hade stark nacke väldigt tidigt, här är en lite suddig men rolig bild från när han var åtta veckor (och då är han ändå fem veckor för tidigt född också). Han kunde redan då titta rakt fram en bra stund och vrida huvudet åt båda håll. Men jag tror att hans platta fläck kom ännu tidigare, eller så är det för att han ändå sover ganska stilla.

Emelie-E
0

Min systerson hade/har väldigt platt huvud. Nu är han 3.5 år och har fortfarande en väldigt lustig form på sitt huvud.

[Tess86]
0

Hm.. helt klart värt att ta upp det med läkaren då, även om det inte syns så mycket på Billy.

[WickedAlly]
1

Jag är 22 och har en platt liten fläck i bakhuvudet, haha. Det stör mig inte det minsta. 

Jag var stor när jag föddes och mamma hade gått två veckor över tiden, kunde lyfta på huvudet när jag låg på mage redan på BB. Har enligt mamma alltid legat mycket på mage, och var tydligen oerhört nyfiken redan som liten så jag ville alltid se mig omkring.
Så jag vet inte jag, vissa av oss kanske bara har sådan huvudform?

[Tess86]
0

Ja, det sa vår sköterska på bcv också, att alla ser olika ut. Hon sa at vissa föräldrar försöker tejpa in öronen på barn med utstående öron men det hjälper inte, vi ser ut som vi gör.

Men på killar, som generellt sett i alla fall oftare har riktigt kort hår eller rakat huvud kommer det ju att synas tydligare om man har en platt fläck.

[WickedAlly]
0

Stackars barn :(

Jo, det är ju sant visserligen. Men å andra sidan, om man inte gör en stor grej av/påpekar det så kanske barnet aldrig ens funderar på det. Om han har ont av det senare så lär han automatisk låta håret växa ut lite så att det inte syns tror jag.

[Tess86]
0

Ja, precis. Det är ju inte så att det egentligen spelar någon roll för min del. Jag kommer ju inte säga till honom när han blir stor att han har en platt fläck, om han nu har det då. Men om det går att göra något åt det, som han inte lider av, så kan jag testa. Framför allt vill jag ju inte förvärra det, varför jag lägger huvudet åt olika håll, och det mår ju inte han dåligt av. 

Min syster har ett platt öra och ett rundare, lite utstående öra och hon har sagt att hon hade velat att våra föräldrar skulle ha gjort något åt, utan att de har påpekat det när hon var liten, men det fanns ju ingenting annat att göra än operation och det beslutet får ju hon ta nu i så fall.

PogoPedagog
0

Det är ju inte bara en estetisk fråga. Hjälmr ger bättre skydd om man har ett mer "vanligt" format huvud.

ChristineL
0

Det kan vara dags för en tjockare kudde, det blev jag tipsad om att köpa. Barnet ska fortfarande ligga så att skuldrorna vilar på kudden.

[Tess86]
0

#13 Ja, det har du ju rätt i. Och tydligen om huvudet är mycket snett eller platt kan det påverka syn och hörsel. Fast i vår sons fall är det ju bara en liten fläck. Men jag ska ändå ta upp det med läkaren.

Jag läste en tråd på familjeliv om ämnen och många sa att deras barns huvudet blivit bra när barnet börjat sitta, krypa, vända sig på mage osv. Andra sa att de behövt gå till sjukgymnast och fått en hjälm som formar huvudet, men i vissa fall var huvudet så snett att ansiktsformen påverkats. På vår son kan man bara se det platt om man tittar rakt uppifrån på baksidan, då ser man att båda sidorna inte är precis likadana. 

#14 Var köpte du en tjockare kudde? Billy har en kudde från Ikea nu, deras bebiskudde, jag tycker att den är ganska tjock men det ska kanske vara ännu tjockare och mjukare?

Ria74
0

Molly har en svagt platt fläck bak på huvudet. Det är inte något man ser om man inte tittar noga.

Tjockare kudde vågar jag inte ha till henne eftersom hon vänder sig själv och kör ner näsan i kudden på natten. Det kvittar att jag lägger henne på rygg när hon somnar, när jag vaknar till så ligger hon nästan alltid på sidan eller snett på magen.

Jag hoppas på att det platta ska försvinna av sig själv när hon blir äldre.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
0

#15 - På barnens hus, bebisar ska i början ha en väldigt platt kudde, men det finns tjockare bebiskuddar också.

[Zorita]
0

En kompis till mig har jätteplatt bakhuvud som man ser väldigt tydligt även om hon har långt hår. Hon föddes i Kina och där var det mode med platt huvud så hon fick ligga på hårt underlag som bebis. Nu är hon rätt tjurig på sina föräldrar, mest för att det inte ser speciellt snyggt ut. Men hon har i alla fall inga andra problem pga det.

JossanH
0

#18 Kina och deras idiotiska idéer!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
0

Tycker många asiater har konstig huvudform…

[Tess86]
1

#17 På neo hade Billy ingen kudde alls men när vi kom hem fick han en tunn kudde. Men nu vet jag inte om ikea-kudden som han har nu räcker.

[Thiah]
0

Ett barn på mitt gamla arbete hade ena sidan av huvudet riktigt platt. Det såg väldigt konstigt ut, ungefär som om man tryckt in halva hans huvud och det istället flyttat sig till den andra sidan. Lite som i den gamla filmen coonhead om någon minns den. 

Tycker väldigt synd om honom då han nu är  5 år och det syns otroligt tydligt.

[Tess86]
0

#22 Oj, vet du vad det berodde på? Det låter ju som att han alltid skulle ha legat på samma sida som bebis men jag har svårt att tänka mig varför han skulle ha gjort det. Jag kan förstå platt bakhuvud mer, föräldrar som bara lägger ner barnet utan att tänka på hur huvudet ligger, men ena sidan just….

[Thiah]
0

#23 Enligt mamman så enbart att han legat på ena sidan. Jag, och många andra på jobbet, trodde att han var missbildad först. Alltså när man bara sett honom ett par sekunder. 

När de var och hämtade hans storasyster på dagis så rullade han liggandes istället för att försöka krypa eller sitta.

[Tess86]
0

Vad konstigt att de låtit honom ligga på ena sidan hela tiden då. Stackars pojke. Det är väl framför allt sån där sned platthet som kan påverka syn och hörsel också.

[Thiah]
0

Han verkat normal idag och har en bra utveckling på de flesta sätt. Men hans huvud är ju utseendemässigt väldigt annorlunda.

JossanH
0

Jag har själv en vän vars bebis åkte på gulsot och fick solas på sjukhus. Då fick hon bara ligga på ena sidan ett par dagar vilket gav huvudet en liten deformering. Efter det rullade ju huvudet gärna tillbaka på den lite plattare delen oavsett om dom försökte lägga hennes huvud på andra sidan. Hon har snett huvud fortfarande, men ingen stor deformering. Det måste ju inte vara avsiktligt menar jag, föräldrarna kanske har försökt att lägga huvudet på andra sidan men att det hela tiden har rullat tillbaka.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
0

Ja, så kan det ju vara. Det är ju lite så det är för oss med Billy. Vi lägger hans huvud åt sidan, varannan gång åt båda sidorna, men han vrider ju gärna upp huvudet rakt igen efter en stund när han sover. Man kan väl bara försöka göra sitt bästa antar jag.

[Tess86]
0

En uppdatering: Vi har träffat en läkare. Han tyckte att det var så pass milt att vi inte behövde oroa oss, bara fortsätta som vi gör med huvudet åt olika håll. Men jag har läst på mer om platt bakhuvud och det rekommenderat att man ändå träffar sjukgymnast så imorgon ska jag ringa bvc och be om remiss. Jag har också köpt en Baby Sleep-kudde som håller barnet i sidoläge i sängen och ska börja ha ännu mer magträning när Billy är vaken. Visst är det en mild platthet han har men jag vill ändå göra allt för att det ska gå bort. Uppenbarligen har det vi gjort hittills inte hjälpt tillräckligt så vi behöver göra en större förändring.

Bellbooh
1

#29 jag gillar att du kämpar så med ditt barn, även om en del kanske tycker att hans platta fläck är lindrig och att det inte gör så mycket om det kvarstår. Exempelvis föddes jag och min bror med platta fötter som pekade inåt och mina föräldrar gjorde allt för att vi skulle få dessa till synes skönhetsfel fixade på bästa sätt. Det krävde mycket tid och ork från deras sida, de träffade många ortopeder varav de flesta ville lösa det med metallstänger som såg ut som en robotdräckt från midjan ner till fötterna. Men de hittade till slut en ortoped med privat klinik som fixade skor med skräddarsydda mått och form till oss. Vi fick ha på oss dessa skor från 4 till 8 års åldern ungefär tills våra fötter blev "normala".

Idag är jag 21 år och är glad för att mina föräldrar kämpade så mycket med mig och min bror. När jag var liten trodde läkarna att vi aldrig skulle kunna gå i vanliga skor eller att jag som tjej aldrig skulle kunna ha klackar men nu kan jag det och slipper den smärta som oftast tillkommer med platta fötter. Dock växte jag upp i Peru där kvaliteten på vården styrs av hur mycket pengar du har och mina föräldrar hade inte några problem med pengar. Men såsom jag förstått det kan det vara knepigt att få den vård man behöver ibland i Sverige och det beror mycket på vilket län man bor i. Om du inte hittar den hjälp du behöver genom vårdcentral rekommenderar jag att du vänder dig till  det privata, vilket inte är dyrare än vårdcentral(iaf inte här i sthlm). Just nu går jag endast till privata läkare sen fem år tillbaka då jag får snabbast och bäst hjälp därifrån.

[Tess86]
0

#30 Ja, jag tycker att det är viktigt att göra så mycket man kan, även om andra kanske inte ser det som allvarligt. Även om det bara är ett skönhetsfel vill jag fortfarande göra något åt det om det går. Självklart tycker jag att min son är perfekt på alla sätt och vis, oavsett om han skulle ha ett platt område eller inte, men jag vill ju ändå inte att han ska ha skönhetsfel som går att motverka, eller som kanske vi till och med skapat! 

Idag har jag pratat med ortoped. Han sa att Billy inte har torticollis (när musklerna är skadade på ena sidan av nacken vilket gör att nacken är stelare åt det hållet) som påverkar huvudformen eftersom Billy kan röra huvudet fritt, hålla det upprätt själv och vrida det åt båda håll när han ligger ner. Om han har mild torticollis kommer det gå över av sig själv och vi fick tips om hur vi ska bära och hålla Billy för att naturligt stretcha nacken. 

Plattheten på bakhuvudet var sjukgymnasten helt övertygad om skulle gå över med magträning, att Billy är mer och mer upprätt ju starkare han blir och med en Baby Sleep-kudde. Vi fick ett "schema" över hur ofta vi ska lägga honom på de olika sidorna för bästa effekt. Synd att vi inte skaffade en sån kudde tidigare men man vet ju inte när det är första barnet. Om vi får ett till barn kommer jag nog att använda en sån kudde ifrån början, i alla fall på nätterna. Fast får vi ett till barn ligger det kanske inte på rygg på en hård madrass utan kudde på neonatal, men jag skulle nog använda en sidokudde från första början ändå, för säkerhets skull.

Det lustiga är att när man träffar andra mammor verkar de ha sina barn på rygg mycket oftare och längre än vi har (t.ex. sova i bilstolen i flera timmar, sitta i babysitter mycket, ligga på rygg på filt på golvet). Vi har ju nästan aldrig Billy på rygg, aldrig på hårt underlag, bara i bilstolen medan vi åker och i babysittern väldigt korta stunder, bara så att han får leka en stund och inte som "förvaring" av honom. Men olika barn har väl olika känsliga huvuden. Billys huvud var ganska omformad redan vid födseln på grund av väldigt utdraget krystarbete då han låg snett i förlossningskanalen. Han var ju för tidigt född också med väldigt litet och ömtåligt huvud.

jen83
0

Min son er 5 år ock Ha veldit plat huvud men han har en kromosomavvikelse som heter 3q29 syndromet vet inte om nån anan i Sverige som har d föutom Hans pappa men vi viste inte at Hans pappa hade d heler föns Vi fik Wiggo heler fö de enda poblem Hans pappa hat av d e dyslexi! Wiggo födes veldit sjuk å låg på neonetal i ca 6 månader å opererades veldit myke så föst skylde dom hans huveform på at han legat myke men han e som sagt nu 5 å fyler 6 i mars å ha int vuxit runt huvet sen han va 2 år ock 2 månader! Helt plat i bak e han å even lite fram! Et råd e om hans huveform inte retar til sej se til at han altid Ha odentlit med hår i bak så ni int rakar han d bruk se betre ut å int synas lika myke då

[Tess86]
0

#32 Vad tråkigt att höra att er son är sjuk och har fått gå igenom många operationer. Hoppas att han mår bättre idag och inte får några problem på grund av huvudformen. Som du sa visste ju hans pappa inte ens om att han hade avvikelsen så förhoppningsvis får inte er son besvär av det heller.

[Tess86]
0

Vi har använt sidokudden till Billy nu sedan sist jag skrev, och redan innan dess låg han ju på sidan bara att han gärna vred sig på rygg igen. Vi tänker fortfarande på att inte låta honom ligga för ofta på bakhuvudet, i bilstol, babysitter osv och nu vill han helst sitta upp när han är vaken och pigg. Han kan inte sitta själv ännu men han kan sitta om man stöder ryggen och då får ju bakhuvudet avlastning. Han sitter ofta i vårt knä och kan även sitta i matstolen ifall han får extra stöd av vikta handdukar runt omkring. Eftersom han tycker om att sitta nu får han göra det så mycket han vill. Matstolen är perfekt för att han kan pyssla med leksaker på matbrickan. Jag tycker att hans huvudform ser mycket bättre ut redan. Jag tror inte att någon skulle tänka på det om de inte visste hur han såg ut innan. Huvudet kommer ju fortfarande att växa mycket som nu när han inte belastar bakhuvudet tror jag att det platta kommer att gå bort helt. 

Imorgon ska vi träffa sjukgymnasten så då får jag höra vad han har att säga.

jen83
0

Min son ha myke besver av sit kromosomfel tyver han ha nys jenomgåt en utredning om var han liger i utveklingen å på onsdag ska vi få besked! Han ha myke utseendeav vikelseer som utstående bröstkorj,tät melan ögonen,snesteld käke, gravt synfel mm adhd/as, lät autism, ja masor så at seja men han e endå verdens besta Wiggo :) Han ha opererats veldit myke jenom åren å d versta e nog endå at han int Ha nån smärttröskel, Hans storebror råka stenga yterdören föra somaren å Wiggo hade sit lilfinger i vegen vid gångjärnen å Deus merkte int d å stängde helt å Wiggos finger blev amputerat men pojken fik int d minsta ont ! Likså opererade han sin penis då han hade då liten urinöpning å int heler d sa han nåt om trots at dom omskar han å sate kateter å sen hade han ju öpet sår å d borde ju svidit ner han kisa men int på han! Så de tyker ja e lite leskit! Pojkar e ju ganska aktiva å vil kletra å busa så d e ju let at dom slår sej å han skule int merka d ens! Men svårt ner man e ensam förelder i landet med barn med just deta syndromet :( Men va kul at lesa at er Billy börj få betre form :-) Men sa ni int til om en kudde på neo? De ha ja jort til ala 4 barna Vi hat der :)

[Tess86]
0

Vad tråkigt att höra att han har så mycket problem. Jag förstår ju att han är världens bästa barn ändå men det måste vara jobbigt för honom att gå igenom så många operationer och utredningar. Jag förstår att det är läskigt att han inte verkar känna smärta, då lär han ju sig inte att vara försiktig runt sånt som kan göra ont, eller säger till om någonting är fel. Hoppas att utredningarna gör att ni får den hjälp ni behöver. Det kan inte vara lätt när man är ensam i Sverige om det. 

Nej, vi sa aldrig till om någon kudde. Jag hade inte en tanke på att huvudet kunde omformas och eftersom ingen där hade kudde tog jag nog för givet att det var bäst för barnen att ligga utan. Billy hade problem med andningen och jag tänkte nog att han kanske skulle få ännu svårare att andas om han låg på en kudde, att hakan skulle bli tryckt mot bröstet. Han hade en liten kudde där som var som en rulle, som låg bara under hans nacke. Den var till för att luta huvudet lite bakåt så att luftvägarna skulle bli friare. Så vi tänkte ju att det var bäst om han hade det som han hade.

jen83
0

Vad vegde han ner han födes? Han va 5 vekor tidig va? Hade supap? Den som vat minst av dom vi fåt va nestan 3 månader tidit å hon hade supap jelp å så å vegde 1400 men sa til om en kudde endå dom e ju så mjuka i skeletet så de formas jetelet d e ju derför många nyfölösta Ha avlångt huvud fö at dom ha presat fram dom normal stor barna alså! E d er fösta pojke? Vi Ha altid fåt myke jelp til Wiggo men om vi få vet vat han e i utveklingen kan ja ta stelning til om han ska gå et extra år på dagis eler börj 6 års nesta år :-)

[Tess86]
0

Han vägde 2600 gram när han föddes och gick ner till 2400 gram innan han vände igen, var 46 cm lång. Ja, han var fem veckor tidig och normalstor för sin vecka. Han hade CPAP i fem dagar och var kvar på neonatal i två veckor.

Ja, det är vårt första barn.

Vad bra att ni har fått mycket hjälp med Wiggo. Jag tycker att det känns som att vi aldrig riktigt har fått hjälp med det vi bett om med Billy. Jag har alltid fått söka information själv.

Nu är Billy fem månader. Ovanifrån är huvudet symmetriskt nu. Från sidan syns heller ingenting konstigt. Tittar man från sidan lite snett bakifrån på höger sida kan man se ett litet, plattare område, men ingen brukar se det om jag inte berättar om det. Så jag antar och hoppas att det är på väg bort.

jen83
0

Tyver e d inte let at bli hörd som småbarns förelder ,ner Wiggo va sjuk så merkte dom inte nåt på sjukhuset då han födes i normal tid men hade primatur stl,han vegde 2300 å va 45 lång, krektes masor å svåt at gå up i vikt men dom skika hem os efte 3 dar från Bb å exakt ner han va 1 v så sökte vi jelp men fik int nån då han tapa vermen Hur myke Vi en klede på han å 23:00 fik Vi ring ambulans då han krektes blod :-( sen ilfart til sjukhus å sen flögs han ner til Göteborg Men ner Vi sökte under Dag å sa at han krektes gala fik Vi int jelp utan dom sa bara at d va överskot på maten som kom up,men han hade inte etit sen 5 på moronen han bara sov! så jehör e iaf min erfarhet at d e svåt at få dom se en bar som en övedrivande orolig förelder :( Men hopas d e på väg at vexa sej til ret å bra form på Billy :)

[Tess86]
1

Vad hemskt med Wiggo. Synd att han inte bara kunde få hjälp på en gång så att ni slapp gå igenom det hela med ambulans och flygas till Göteborg. Det verkar som att man verkligen måste stå på sig ibland!

Det börjar se riktigt bra ut nu. Uppifrån ser man inte längre att det är asymmetriskt, förut kunde man se att högra sidan gick rakare och den vänstra runt. Från sidan av huvudet ser man heller ingenting. Det är bara om man tittar snett bakifrån på höger sida som man kan ana ett plattare område men det är bara om man berättar det för folk och de tittar efter som det ser. Vi fortsätter med sidokudden så att han sover på sidan, så korta stunder som möjligt i bilstolen osv. Nu när han kan hålla upp huvudet själv, vill gärna sitta och stå med hjälp och ligger på mage mycket så blir det nog bättre och bättre. Han har börjat sitta en del i matstolen och vi har köpt en gåstol. Ju mer han är uppe desto mer kommer det nog att gå bort nu. Jag är positiv till det hela!

[Tess86]
2

Vi träffade läkare häromdagen som sa att det inte var någon fara alls. Han tyckte att det var väldigt lite, att vår son troligtvis aldrig kommer att veta av det och att han ofta ser detta hos bebisar. Men jag ser fortfarande att det är lite platt och lite mer på ena sidan. Men vi fortsätter att lägga honom på sidan när han sover och på dagarna sitter han hos oss, i matstolen, i gåstolen och ligger på mage och leker. Läkaren sa att det inte spelar så stor roll längre om han sover på rygg eftersom huvudet inte är lika mjukt längre, men när man hör av andra att huvudet har ändrats i högre ålder också så kommer vi att fortsätta att lägga honom på sidan så länge han går med på det.

jen83
0

Måst va så sönt fö er at fåt hör d nu at d int e nån fara :-) Så sönt :)