När ge NAN 2?
När började ni ge nan 2? Dottern är smart 5 månader kan man börja ge det nu eller sla man vämta till 6.mån?
Jag tror det är 6 månader som gäller, men är inte helt hundra!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Har läst 6 månader förut var det 4 månader. Men om det är från 6 månader är det väl onödigt. Är det inte då de ska äta mat och dricka välling?
#2: Jo, men man introducerar ju mat och välling väldigt långsamt så huvudmaten är ändå NAN 2 ganska länge, så det är inte onödigt :)
Välling t.ex. är detsamma som gröt men lite mer flytande bara, så gröt+välling ska man inte ge mer än max 3 gånger per dag (alltså tex. 2 gånger gröt och 1 gång välling, max). Välling är alltså inte detsamma som ersättning.
Så man har ersättningen som huvudföda och ger fortfarande många (vet inte hur många gånger per dag du ger) gånger om dagen, och så sakta ger man sked för sked mat långsamt tills efter några veckor man bytt ut ett helt mål ersättning mot riktigt mat. Sen fortsätter man och så efter ett tag till har man bytt ut ett till mål ersättning mot kanske gröt. Sen fortsätter man långsamt att öka, men har hela tiden ersättningen som huvudföda som man ger där emellan och på nätterna och sådär :)

När jag ger Molly mat nu vid 6 månader så erbjuder jag ersättning först en timme innan matning ungefär och är hon mer hungrig efter hon inte vill ha mer mat så får hon ersättning då med.
Hon äter än så länge inte hela portioner gröt eller mat så vi ger ersättning också. Hon får själv styra hur mycket av vad hon får.
Jag har använt baby semp 1 ända till nu när hon är 6 månader.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Vill bara poängtera att NaN 2 inte är en ersättning som skall användas som huvudföda, det är ett komplement för vanlig mat som endast ges 3-4ggr/dygn. Finns att läsa på kartongen. Vi gav vår dotter det två ggr/dag utöver vanlig mat vid 6 månaders ålder.
#5: eftersom man vid 6 månader ska börja med smakisar så kommer ju inte mat ersätta någon mål mat förän efter länge. Vid 6 månader får ju barnet bara några skedar annan mat. Då måste ju ersättning liksom Amning fortfarande vara huvudmålet i ytterligare månader framåt. Många ger ju ersättning eller ammar som huvudmål fram till 1 år. Maten är ju en så liten del av en 6 månader dag att du inte kan plocka bort ersättning redan utan det måste fortfarande vara huvudmålet precis som innan. Ska man alltså fortsätta med nan 1 då menar du, tills barnet äter mer mat?
Då ser jag ingen mening med att byta till nana2 över huvudtaget. Då kan tösen få nan 1 tills alla mål är utbytta mot annan mat
#6 Om jag förstår NaN rätt så ja eftersom NaN2 är ett komplement och inte en fullgod ersättning, man kan annars blanda nan2 och nan1, det gör vi emellanåt. Men nan2 är som sagt ett komplement/tillskottsnäring och har en annan sammansättning näringsmässigt än nan1. Vår dotter åt vanlig mat vid 6 månader då vi följde rekommendationen att börja med smakisar vi 4 månader som livsmedelsverket, vårdguiden och BVC föreslår.
Ska väll tillägga att enda anledningen till att vi fortfarande ger nan är för att det innehåller fettsyror som inte finns i tex välling. Numera får hon dock bara en flaska vilket är på kvällen innan läggdags, då vill hon gärna ha sin nan annars blir hon grinig.
#8: du har nog blandat ihop smaksensationer med smakportioner. Livsmedelsverket, vårdguiden och även bvc(ska) följer de råd som finns, alltså att ge smakportioner från 6 månader. Det är bara att googla.

Nu vet jag inte hur det är med NaN, men semper rekommenderar att man byter till baby semp 2 när barnet är 6 månader även om det till största delen äter ersättning.
#10 Mycket möjligt, det känns väldigt avlägset när man pratar om 4-6 månader även om det inte var så länge sedan. 😃 Men vår dotter åt i alla fall vanlig mat, kanske inte stora portioner dvs hela barnmatsburkar dock, vid 6 månaders ålder. I dag vid 8 månader äter hon ju som en häst av precis allt och äter tex en hel barnmatsburk dvs 195gram till middag.
Vi blandar dock fortfarande nan1 och nan2 eftersom hon som sagt vill ha sin nan. Testade endast nan2 på kvällar runt 6 månaders ålder men det blev hon inte mätt på, fick ont i magen och skrek kontinuerligt, förmodligen pga att nan2 är tillskottsnäring. Så jag läste runt på nätet och hitta att man kunde blanda nan1 och nan2 vilket fungerat väldigt bra, skrikandet försvann direkt och hon blev mätt.
Vi blev rekommenderade smakportioner till våran dotter som är 4 månader. Så vad är det att blanda ihop. Man ska ju följa de där satans livsmedelsverket. Ska nog maila till dem och fråga hur det är tänkt egentligen. För det är väl ingen ide att fråga bvc.
#13 Till oss sa BVC när vår dotter var 4 månader "nu ska ni börja med smakportioner". Smaksensationer för mig är en klick på fingret medan smakportioner är lite mer än så och det var just smakportioner hon fick sådär 1 gång om dagen ungefär.
#13: På livsmedelsverket står det 6 månader…
"Pyttesmå smakprov
En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader."
"Från cirka sex månader
Vid cirka sex månader är det dags att börja vänja barnet att äta vanlig mat. Att lära sig äta vanlig mat är en gradvis process."
De har också en powerpoint som man lätt kommer åt om man googlar, där det står skillnaden mellan sensation (ca 4 månader) och smakportioner (från 6 månader). Lägger upp en bild från deras powerpoint.
Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen Det är ju också väldigt luddigt som med allt annat. Så länge det är så små mängder…kan ju vara hur mycket eller hur lite som helst. Äh jag gör som jag tycker passar bäst
#16: Det står precis beskrivet hur stor mängd. Det står klart och tydligt "ungefär ett kryddmått" och mängderna ska inte ökas innan 6 månader. Det ska inte heller vara varje dag utan sällan, någon enstaka gång då och då. Från 6 månader kan du ge mer än ett kryddmått och du kan också ge varje dag. Allt det står klart och tydligt på livsmedelsverkets hemsida.

Sen är det lite individuellt hur mycket man bör ge lite tidigare än 6 månader.
Mollys tarmar behövde lite mer fast föda redan vid 5 månaders ålder och fick rådet av barnläkaren på bvc att börja ge hel smakportion ca 2 msk per gång 2 gånger om dagen bara för att stabilisera hennes tarmar och mage. Vilket har funkat kanon för oss.
Om jag ger min tös en liten smakbit av morötter så skriker hon rakt ut efter mer. Ska jag då säga till henne att nej du får inge mer för det har livsmedelsverket sagt?
#19. Nej ge henne mera. Klarar hon av det så är det ju kanon. :)
Jag började ge min dotter gröt med både fruktpure och mjölk i varje kväll från den dagen hon blev 4månader. Det var inte bara en smakis, hon ville ha mer så hon fick mer. När hon var 6månader hade hon redan ätit allt från kyckling, lax, köttfärs mm. Och fortfarande en skål gröt varje kväll. En yoghurt som mellis osv. Så fort hon testar något nytt kollar jag så att magen fungerar extra noga det första dygnet, gör den det så fortsätter jag. Man känner sitt barn bäst, klarar den av och tycker om det, då är det ju bara bra.
#19: det handlar ju om att deras tarmar inte är färdiga för att ta upp den typen av föda. De kan få väldigt ont i magen och kroppen är ännu inte redo. Det vet ju inte din dotter förstås, men du vet ju bättre. Bara för att de skriker efter någonting som deras kropp inte är redo för betyder det inte att man måste ge efter, där har ju du som förälder ansvar för att se till att hon mår bra.

#19 Prova att ge henne mer, du kommer att märka om hon får ont i magen och inte tål det. Då är det ju bara att ta ett steg tillbaka och inte ge henne så mycket.Hon är ju 5 månader och vid den tiden började Molly äta riktiga smakportioner utan problem.
#21 Det är väldigt individuellt vilka barn som kan och inte kan äta vid 5 månader. Som jag skrev längre upp i tråden så fick vi rådet att ge Molly mer fast mat eftersom hennes tarmar inte hade nog att jobba med när hon bara fick ersättning och fick till följd att hon till slut bajsade blod.
#22: Alla barn är ju självklart individer, men generellt skyndar folk för mycket med fast föda och de flesta barns tarmar är inte redo för det. Det är superviktigt att blanda ut med mycket bröstmjölk/ersättning och gå väldigt, väldigt långsamt fram för att inte barnet ska få problem med magen och få magknip. Man måste också ta i beräkning om barnet är för tidigt född, då ska man vänta ännu längre.
Ja inte skriker hon heller även fast hon har ätit en hel istärningsbit med morötter och lite vatten. Hon verkar klara av det. Hon bajsar varje dag och är samma glad tös som vanligt. Så mitt sunda förnuft säger att hon klarar det så jag kör på.
D e ju inviduel från barn til barn Nan 1,2,3 e ju som ala anra väling sen om du veljer at je väling fler mål eler mat fler mål bero ju på barnet hur barnet mage klar d! desa som stå på e ju mer deta rekomendera Vi sen e ju ala barn egna individ å int ala likdana så visa pasa d at je fler mål pure medan visa int klar d i den ålder pga at deras mage int e utveklad i sama takt! Testa er fram va som pasa er ja fik rådet av bvc ner mina va små at om du merker at bebisen int bli mät/nöjd så pas lenge som den borde så ska man gå up i ålder på ersetningen å d e absolut int farlit å d tips fik ja å då hade ja en doter som endå va 3 månader Fö tidit föd men hon utveklades perfekt å fot men sen min nesta doter höl sej på sama betydlit lengre en va som stod på kartongen men henes mage va int redo så man ska alrig stresa pga va som står på en kartong man ska kola va barnet visa fö teken! Iaf min åsikt lyka til :)
BVC sa att man får ge smakportioner vid 4 månader, stod även på broschyrer jag fick hem. Dock rekommenderade våran bvc sköterska att vi skulle börja med smakisar lite tidigare ändå då hon vägde alldeles för lite och nästan alltid krånglade så med ersättningen. Vi har alltid bytt ganska exakt från dom månaderna saker och ting är rekommenderade. Dock bytte vi helt och hållet nästan till välling när hon var runt 6 månader.
Fast välling och erättning är ju absolut inte ens i närheten av samma sak och man kan absolut inte byta ut ersättning mot välling.
#27 Nej de klart de inte är, men har dom inte behov av ersättning när dom är över 6 månader så kan byta till välling. Finns ju trotsallt välling från 6 månader.
#28: Det finns välling från 6 månader ja, men det ska ges sparsamt. Det är i princip bara spannmål i välling och det finns restriktioner kring användandet av det. Det ska inte ges "fritt" utan begränsat.
Och små barn har behov av ersättning även efter 6 månader. En del slutar ge ersättning tidigt men behovet finns fortfarande kvar, bara det att man inte tillgodoser det behov som finns.