Förebereda innan man börjar..
Jag har fått detta med att vilja ha bar på hjärnan och det sitter så hårt att jag inte kan göra annat.
Så nu har jag bestämt mig att jag ska förbereda mig inför när sambon och jag är redo tillsammans.
Jag tänkter kolla mer på vad man behöver införskaffa innan och vilka saker som är nödvändiga. Vad olika saker kommer kosta ungefär samt hur mycket ekonomi vi har nu om vi studerar.
Vad för smärtlindring det finns vid födsel och vad jag tycker låter intresant.
Och allt annat där till.
Så nu tänkte jag att nu kanske kan hjälpa mig och bombadera mig med tipps, länkar och åsikter Allt är välkommet.
Har kollat en del på den ekonomiska biten men finns så otroligt mycket annat..
Vad konstigt. Hade inte detta tråd några svar? Försvann de eller är jag galen? Haha.
Jag läser alla dina tråd, haha, du har samma frågor som jag. Vi har börjat fundera att börja försöka runt maj eftersom vi vill att bebisen ska föddas tidigt i året.
Jag går överallt och letar efter saker. Jag kan skicka länk om jag hittar nåt som är intressant.
Till exempel: jag hittade en artikel som forskade på mammor/pappor som fick barn under sina studier och upptäckt att de klarade det bättre än de som inte hade barn (för det mesta). De tror att det har nåt att göra med hur föräldrarna behövde fokusera mer och organiserad sina dagar bättre.
Men det stod också att kvinnor som får barn innan sina studier har större chansen att hoppa av programmet. De tror att detta är eftersom de, för det mesta, var också arbetslösa innan och anmälde sig till universitetet bara för att få CSN. Andra som hade ett tydligt mål klarade sig utmärkt.
Det gjorde mig mindre orolig själv eftersom jag var orolig för det mesta för hur studierna skulle funka för mig och om jag skulle orka plugga. Ekonomin är okej och lägenhet kunde vara större men vi tror att vi kommer försöka byta snart. Vi kommer klara oss i en tvåa en stund även om det tar lite tid att hitta ett nytt hem.
Det finns så mycket att tänka på!
#1 vi tänkte också ha barn under en speciell tid (våren) men det tog 2 och 3/4 år innan vi blev gravida så var inte så säker på att det ska gå direkt eller att ni ska få ett barn tidigt på året just
l'm back
#2 Jag är inte säker att det ska gå direkt- vem kan vara säker på det? Vi planerar ändå. Om det skulle ta längre tid skulle vi ta en liten paus. Jag förstår att det kan hända att det tar längre tid men det är ovanligt att det händer så. Det är inte nödvändigt att vara negativ om det. ;)
#3 genomsnitts tiden att bli gravid är 9 månader så jag skulle inte kalla det ovanligt att det inte sker direkt
l'm back
#4 Jag har läst på många sidor att genomsnitts tiden är 6 månader- vilket betyder att det är väldigt möjligt att kunna födda någonstans i början av året.

Många saker som vi har skaffat innan hade vi inte behövt. Spjälsängen står oanvänd, barnvagnen har använts sparsamt och skötbord kunde jag varit utan.
Blöjor önskar jag nog att jag hade köpt fler innan. Vi fick två små paket på bb, men de gick verkligen massor när vi kom hem. Tvättlappar skulle jag gärna hamstrat innan också.
Är det något särskilt du vill veta mer om TS?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
jag följer denna tråden också, jag har börjat tänka väldigt mycket på barn nu senaste tiden,blir galen hehe;)
Jag hade velat få barn till våren/sommaren helst men för mig spelar de ingen roll bara man kan få barn så blir jag överlycklig.
Men jag har läst på vissa hemsidor att det viktigaste att köpa innan barnets ankomst är: Bilbarnstol,Barvagn,spjälsäng,blöjor,hygienartiklar för barnet, lite kläder. Det var som stod på sidan som var nödvändigast innan barnets ankomst sedan gör ju folk hur dom vill,alla är ju olika:)
Sedan med ekonomin läste jag på någon sida att from barnet är nyfött till 12 månader kostar det ca 500-1500 i månaden och sedan från 1.5-4 år kostar det ca 2500-4500 men som sagt det är olika där med, men lite hum iallfall.
Sedan beror det på om du får en bebis som bara tar bröstet då blir det ju billigare än om du måste köpa ersättning så allt är ju relativt
Det där om man blir gravid fort eller inte så tänker jag att det är ju lika dumt att vara inställd på att man ska bli gravid direkt som att vara inställd på att det kommer ta lång tid. Det kan ta lång tid, men det kan också bli en befruktning på första försöket! Man behöver vara beredd på det också.
Är det så att man är fullt fertil (både mannen och kvinnan) så blir man gravid direkt ifall man har samlag runt ägglossningen. Då är det inte det minsta svårt. Och har man väldigt regelbunden mens med runt 28 dagars period så är det troligt att allt fungerar precis som det ska.
Men man vet ju aldrig förrän efteråt. Så var beredd på både och skulle jag säga. Genomsnittstider är ju väldigt vanskligt att gå efter. De stämmer inte in för många, utan är ett genomsnitt på alla olika tider som alla får vänta. Man får ha i beräkningen att för de flesta så går det antingen väldigt fort eller så tar det ganska lång tid.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#8 nog för alla tester vi tog visade att vi var fullt fertila så att det tar direkt är ju lite fel atta säga sådär rakt av. I snitt måste man ha sex ca 200 ggr innan man blir gravid.
l'm back
#9 Jo, men det blir konstigt med "snitt" ändå, då det sällan är särskilt relevant för någon. Det är så individuellt. Det är ju inte som att befruktning är något som behöver byggas upp med tillräckligt många samlag. Det enda som spelar roll är Ett befruktande samlag i rätt tid, och då spelar det ingen roll hur länge/kort man försökt.
Men jag förstår vad du vill säga. Jag ville bara säga att man också får vara beredd på att det kan komma på en gång. Vissa är ju inställda på att det ska ta lång tid och blir chockade då de blir gravida på en gång.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#10 jag vill bara varna så at folk inte förväntar sig att få barn direkt och det inte blir så, får man en positiv överaskning direkt så är det ju bara kul (man har ju ändå 9 månader på sig till innan barnet kommer på riktigt), det är däremot inte kul att få mens månad efter månad efter månad
l'm back