Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 2005 ggr
exitingsvillemo
0

Barn och mjölk

Jag är diabetiker och bytte från mellanmjölk till lättmjölk, samma dag jag fick min diagnos (typ 1)

Vårat barn har således aldrig fått något annat än än lättmjölk hemma, eftersom jag läst att det är just fetthalten som är det som skiljer de olika sorterna åt. Alla vitaminer och mineraler är ju detsamma.

Min son är idag snart 10 år och berättar att på skolan får dom minsann röd mjölk (fetaste) på skolan, för att det är bättre…

Detta går emot alla mina principer, efter vad jag lärt mig efter min diagnos. Vad anser ni om de olika sorterna? Är det ena bättre eller sämre?

Tina-A
0

Livsmedelsverkar rekommenderar alla att dricka lättmjölk då forskning har visat att det är bättre för alla. Fettet i mjölken är inte sammansatt bra så det är dåligt fett, därför är lättmjölk bättre. Alla vitaminer och mineraler är ju desamma. Fett är ju såklart bra men det finns bra fett och sämre fett, fettet i röd mjölk är av det sämre.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

exitingsvillemo
0

Ja, eller hur! Det är precis detta jag läst mig till, att mineraler och vitaminer är detsamma, det enda som skiljer är fettet.

Så varför servera den fetaste mjölken i skolan??

Tina-A
0

Det är väl något gammalt som lever kvar "fet mjölk är bäst för barn". Det trodde jag också innan jag läste på om ämnet! Alla är väl inte pålästa..

OlgaMaria
7

Det finns inget vetenskapligt stöd för att mättat fett skulle vara det minsta farligt, snarare tvärtom. Lättprodukter innebär att man tagit bort fett och ersatt det med något annat. Det som röd mjölk innehåller naturligt måste man berika de lättare varianterna med för att de ska ha samma vitamininnehåll. I lättyoghurt, margarin och andra lättprodukter ersätter man med extra socker och emulgeringsmedel och många andra onaturliga ämnen. Helfeta produkter är naturliga och behöver inte mixtras med. Har man diabetes finns det idag ett väldigt starkt vetenskapligt stöd för att lågkolhydratkost med högt fettinnehåll är det bästa. Läs mer här http://www.kostdoktorn.se/diabetes Livsmedelsverket håller fast vid sin gamla rädsla för mättat fett trots att de också tvingats erkänna att det vetenskapliga underlaget för vilket fett som är bäst är bristfälligt. Här kan ni läsa om skillnaden mellan margarin och smör http://matfusket.wordpress.com/2010/05/23/vad-ar-skillnaden-pa-smor-och-margarin/ Livsmedelsverket har och har alltid haft en nära koppling till matindustrin, och den tjänar på att kunna sälja fejk-produkter. Riktigt smör är en fin råvara som kostar pengar och omsorg att framställa. I margarin kan man ta en liten andel riktig råvara och sen fylla på med en massa vatten, emulgeringsmedel, konserveringsmedel, smörarom och annat skit. Kan man dessutom få folk att tro att det skulle vara nyttigare än smör kan man göra en god förtjänst. Säger det sig inte självt att naturligt är bättre?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JossanH
0

#4 precis min tanke :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
4

Jag förstår inte varför så många är så misstänksamma mot livsmedelsverket och andra stora företag.. Livsmedelsverket är ändå det största företag i Sverige som går ut med råd baserat på forskning för att bevara vår folkhälsa och för att vi ska må så bra som möljigt. Att något så centralt i Sverige skulle ljuga för att tjäna lite pengar men att vi svenskar samtidigt åt fel och mådde dåligt och fick i oss fel saker och ge råd baserat på påhitt istället för forskning, det är liksom inte rimligt. Om livsmedelsverket skulle ge felaktiga råd skulle väl de riktiga forskarna omkullkasta hela konceptet, och det skulle komma ut på riktigt till alla. De skulle göra om det, de skulle stänga ner det. Du länkar till en blogg och jag kan liksom inte förmå mig att tro på en blogg före livsmedelsverket. Skriver på mobilen så det blir nog lite rörigt men det är bara så ologiskt för mig att man är så misstänksam att en blogg väcker mer förtroende? Många säger ju också att bvc helst ger sämre råd till föräldrarna så alla Sveriges barn ska må lite sämre, för att de vill tjäna några kronor extra. Det är liksom inte logiskt? Okej att jag också tycker bvc tanterna verkar väldigt opålästa på aktuell forskning men att de inte vill vårt bästa, det liksom makear ingen sence för mig.

Mabrotnosh
1

För att livsmedelverkets tanter som sitter och bestämmer blir sponsrade av både mcdonalds och coca cola. Plus att vi ätit efter deras mossiga förslag sedan 60 talet och vi blir bara fetare. För att light produkter utan fett ska smaka bra blandar man i socker eller andra roliga ämnen för att det ska smaka bra. Som nyckelhålet är till exempel inte alls bra. Skulle snarare vara glad om mitt barn fick röd mjölk i skolan och bregott för då vet man att det finns något som som gör dem mätta och något som inte innehåller en massa tillsatser. Och något som gör att jag får hem en glad mätt unge från skola som orkat lära sig något. Du som diabetiker borde skippa ris, pasta, bröd och socker. Ditt blodsocker skulle sjunka med låg kolhydratkost och du skulle troligtvis behöva sluta med ditt insulin. Äter dina barn lågkolhydrat kost så skulle de vara mätta och glada barn. Jag är en av dem som äter lågkolhydrat kost, min ledvärk försvinner, min trötthet och konstanta hunger och sötsug försvinner. Skulle jag följa livsmedelsverkets förslag på kost vilket jag gjort ett tag nu så skulle jg först och främst gå upp i vikt, jag skulle vara ledbruten och konstant hungrig och extrent dålig i magen. Margarin är något jag aldrig kommer stoppa i min mun för då kan jag lika gärna bre mackan med tvål eller rengöringsmedel då de görs i samma fabrik och samma ingredienser. Det finns förövrigt en anledning till varför folk bara blir större och större och allt har inte med att de äter för onyttigt att göra. De äter för mycket socker för det är socker dolt i alla Light produkter för att de ska smaka fint, kolhydrater omvandlas till socker i kroppen och sen alla dessa äckliga sötningsmedel som är rena giftet. Det är fan socker i allt…men man tänker inte på det förräns man läser och inser att det är socker i allt. Som bröd tillexempel kolhydrater 56g/gram varav 23 gram sockerarter. Sockerarter är socker!

Mabrotnosh
0

Och läs en gång till… det finns ingen forskning som visar att det är den här maten som livsmedelsverkets pekar på som är den maten som är optimal. Ingen som helst forskning. De snacka om forskning men de kan knte slänga fram den på bordet. Livmedelsverket är en hope idioter som lyfter lön och gissar och får pengar av McDonald och coca cola. Som barnläkaren i stockholm som också sponsras av coca cola och som ska hjälpa tjocka barn att gå ner i vikt.

Tina-A
6

Livsmedelsverket har aldrig någonstans rekommenderat Cola eller donken.? Kan du inte länka till det stora avslöjandet så jag får läsa om den här sponsringen som måste varit en enorm mediagrej? Och att vi bliv fetare beror ju inte på att vi inte följer det som står där, det beror ju på den ökade konsumtionen av snabbmat, halvfabrikat, fel fett, allt överdrivet helgmys, större portioner än någonsin och mindre motion än förr. Nu sitter ju alla stilla hela dagarna, det gjorde man inte förr.

Mabrotnosh
2

Och varför äter vi mer??? Jo för att lightprodukter innehåller skit och dynga. Och för att sötningsmedel triggar oss att äta mer och får oss ännu hungrigare. Light produkter innehåller inge fett så vi måste äta dubbelt för att bli mätta. Skulle kunna be dig äta ett paket smör. Hur många gram hade du ätit innan du fått nog? 2 tsk eller 3 msk? Lägg till lite havregryn och det går bättre att äta smeten och du får kanske i dig en deciliter innan du rynkar på näsan. Lägg till socker eller sötningsmedel sen och du kan helt plötsligt äta en hel del mer innan du känner dig mätt på det. Lägg dit kakao och lite kaffe och rulla dem till bollar och rulla dem i pärlsocker och du kan äta upp alltihop. Därför är vi feta för dessa jävla kolhydrater som är gen manipulerade för att ge större skördar. Det ursprungliga vetet så inte ut som det gör idag och smakade inte ens likadant då som nu. Nu är det gen manipulerat för att ge större skördar och för att kunna mätta fler personer. Men lita på livsmedels verket och ät deras mat och du kommer se ut som en silltunna om drygt 10 år och så kan du banta genom att äta sötningsmedel och margarin och vara snor hungrig jämt. Om man vill kan man läsa på i ämnet om mat eller så kan man lita blint på en statlig instans som gissar sig till saker och har gjort de senaste 50 åren och som gör att vi bara blir tyngre. Men det är det ingen som begriper.

Tina-A
3

Vad menar du coca cola och mcdonalds skulle tjäna på att sponsra livsmedelsverket?

Livsmedelsverket skriver ingenstans att chokladbollar är en god kost.. Eller jag hänger inte med riktigt? Jag skulle nog säga att de flesta som är överviktiga inte alls följer livsmedelsverkets råd.. Nu menar jag inte att livsmedelsverket är en gud på något sätt, men allt handlar ju om kalorier in och kalorier ut. Om man är överviktig äter man helt enkelt för mycket kalorier, mer än vad man förbränner. Livsmedelsverket skriver ingenstans att man ska frossa i chokladbollar eller att man ska dricka mycket coca cola eller äta på mcdonalds. Gör man det blir man förstås överviktig då man får i sig för mycket kalorier, det där är inget som livsmedelsverket skriver något om.

Jag förstår att du ser kolhydrater som ett hot. Det gör definitivt inte jag och det baserar jag på aktuell forskning. Sen är det såklart skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Det finns det ju också bra forskning på.

PogoPedagog
4

Att storföretagen skulle sponsra livsmedelsverket låter ju bara som rena hysteriska konspirationsteorier! Något sådant skulle ju vara oerhört lätt att kontrollera och därmed vara avslöjat för länge sedan.

Däremot måste livsmedelsverket följa den forskning som finns. Än så länge finns det tydligen fortfarande mer forskning som visar att mättat fett t.ex inte är bra men eftersom det forskas mer kring t.ex högt protein och fett-intag nu för tiden är det inte omöjligt att råden ändras i framtiden. Men än så länge följer de vad majoriteten av rapporterna visar. Bara för att en enstaka rapport visar att mycket mättat fett inte ökar risken för t.ex hjärtproblem kan de ju inte ändra råden om det finns massor av rapporter som visar att det är farligt.

JossanH
3

Jag tycker bara att det är sjukt obehagligt att Livsmedelsverket rekommenderar så mycket lightprodukter före naturliga produkter. Margarin är något som jag också håller mig ifrån. Tillsatser på tillsatser. Det räcker ju med att kolla på grädden i mejerihyllan. Den grädde som bara har 36% fett. Bra tänker de som är fetträdda, men läser man på innehållet så innehåller denna grädde även förtjockningsmedel för att ha samma egenskap som 40% grädde. Jag vill inte äta massa olika tillsatser och onaturliga kemikalier och jag blir brydd när Livsmedelsverket ger råd om att äta det före naturliga produkter. Klart man tappar förtroendet för en instans som vill föda mig på skräp..

Sajtvärd på Iller.ifokus

exitingsvillemo
0

#7 Sluta med insulin? Nej det kommer jag aldrig kunna göra oavsett vad jag äter eller inte äter

exitingsvillemo
0

#7 och förövrigt är det inte socker i allt, sötningsmedel är INTE socker.

Fun Light saft tex är helt fri från socker, den kan jag dricka utan att tillföra ngt insulin, mitt socker går inte upp ett dugg av den.

Olika drickor finns utan socker, likaså godis, finns utan socker. Dock innehåller det sötningsmedel, men INTE socker, stooor skillnad.

Inte sagt att sötningsmedel är bättre, men det är fortfarande inte samma sak som socker

exitingsvillemo
2

Jag blev tillsagd när jag fick min diabetes att byta till diverse lightprodukter, mejeriprodukter osv. Nu använder jag inte längre light till mat, förutom just mjölken, helt enkelt av den anledning att mjölk fetare en den lättaste smakar pärk enligt mig.

Jag hade dock varit nöjd om det fanns åtminstonde mellanmjölk till barnen i skolan, då jag anser att för mycket fett i en sådan vardaglig dryck som mjölk inte är bra för kroppen.

Röd mjölk bör göra barnen mätt av mjölken, inte av maten. Ser hellre att barn äter ordentligt med mat, där dom får stor variation på intagen näring, än att bara dricka fet mjölk och bli mätt på endast det.

Själv tror jag inte att LCHF är nyttigt om man följer den strikt. Vissa läkare påstår tom att den dieten ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, tycker det låter ganska logiskt.

Visst man kan ta till sig delar och äta LCHF-recept 2-3 gånger i veckan, men inte jämt.

Tina-A
0

#16: Jo, det har ju kommit ny forskning om det senast i år. Men det finns ingen långsiktig forskning på de som äter LCHF idag. Sen finns det ju bra fett och dåligt fett, att äta mycket bra fett är inga större problem. Det är när du stoppar i dig fel fett (framför allt mejeriproduktsfett) som ökar risken för följdsjukdomar som du skriver. Bra fetter ska vara helt okej, men många som äter LCHF idag äter fel och tror att allt fett är bra fett. Fett som fett liksom, men det är ju inte sant. Precis som med kolhydrater så finns det värre och bättre.

#13: Jo jag håller med till viss del, men vem garanterar att naturligt alltid är det bästa? Det är klart att man vill hålla sig undan tillsatser, det gör jag med och jag köper tex inte margarin trots att det rekommenderas, men det har ju ändå genomförst undersökning efter undersökning och medicinsk forskning på dessa saker och det här är vad de kommit fram till nu. Man behöver ju inte följa alla råd som finns men det som står är forskningsresultaten..

JossanH
1

#17 forskningsresultat på vad? Vad margarin har för långsiktiga effekter på kroppen? Vi har inte en kropp som är ämnad att äta så mycket tillsatser och billiga genvägar till godtagbara matvaror. För att reducera fett krävs ofta andra ämnen för att göra varan duglig att äta. Ämnen som definitivt inte är bra för kroppen. Forskning kanske visar att kolesterolet sjunker med en modifierad produkt, men forskas det på vad tillsatserna långsiktigt gör med vår kropp förutom att sänka kolesterolet? Jag tvivlar på att så är fallet. Man måste även se till hur vi konsumerar alla ätbara produkter. Där har #10 en bra poäng. Äter vi det naturliga smöret kan vi inte konsumera alls lika mycket som när vi tillsätter tex socker. Då kommer begäret fram och vi kan äta mängder. Man löser inget med att byta ut riktig mat mot halv/helfabrikat (tex byta ut smör mot margarin). Man löser problemet att folk tex överkonsumerar fett (smör) med att ta bort andra onyttiga ämnen som triggar hjärnan, i detta fall socker. Forskning på mat sponsras inte heller sällan av matjättarna själva. Istället för att forska på OM det bröd som finns i affären är nyttigt för oss att äta så forskas det på vilka som är nyttigast, vilket egentligen inte säger så mycket om själva produkten som sådan. Men vad skulle hända för företagen om alla slutade äta bröd? Det är inte forskning man vill få fram. Vi matas med sådana testresultat i tidningarna ofta; "vilket margarin är bäst", "vilket bröd är nyttigast" osv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
1

Nu har dom ju jämfört smör och margarin och forskingsresultaten visar att margarinet är mindre skadligt än smöret. Om det kommer fram annan forskning som visar att smör är bättre kommer såklart dessa resultat publiceras! Varför är det fel att forska på vilket bröd som är nyttigast? Det är ju en stor skillnad på bröd och bröd och det är ju toppen att förstå att allt bröd inte är bra för en. Huruvida någon sponsrar eller ej låter jag vara osagt, men du får gärna länka till där detta avslöjats.

CelsiusT
0

#19 Frågan är då såklart på vilket sätt margarin är bättre än smör. Ur ett perspektiv kan margarin vara nyttigare, men är det det ur alla perspektiv? Eller har man bara forskat på det ur ett perspektiv?

Såklart kan det vara intressant att veta vilket bröd som är nyttigast, men det är ju inte intressant att vet OM det nu är så att bröd inte alls är nyttigt för då hade det varit mer intressant att veta. Och problemet är att få/ingen forskning sker på huruvida bröd alls är nyttigt, istället väljer man att forska på vilket bröd som är nyttigast. Av anledningen att folk äter bröd, då vill vi veta vilket bröd vi ska rekommendera, istället för att forska på om bröd är nyttigt för oss och fundera över om vi ska rekommendera bröd alls eller tipsa om något annat till frukost istället. 

Jag har svårt att tro att det finns ett så enkelt svar att det är nyttigt eller det är onyttigt. Dels tror jag det är otroligt individuellt för olika människor och sedan tror jag att man inte rakt av kan säga att det är dåligt och det är bra. För det finns nog fördelar och nackdelar med allt, men måste bara ta ställning för vad som är viktigast för just mig (och det kan ju skilja beroende på olika behov).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[jnordstrom]
0

Får ni någon gång möjlighet att lyssna på Tommy Svensson så gör det. Han får en att tänka både en och två gånger.

OlgaMaria
1

Hjärt- och lungfonden och Livsmedelsverket har haft ett samarbete med Becel. Becel fick nyckelhålsmärkning av Livsmedelsverket samtidigt som man rekommenderade skolor att använda nyckelhålsmärkt margarin.

Becel är det värsta man kan använda till barn och det har varit vanligt på skolorna.

http://www.dn.se/sthlm/forskare-varsta-alternativet-anvands-pa-svenska-skolor/

Forskning har visat att barn som fått mer margarin än smör oftare utvecklar allergi. Finns flera studier om det men här är en:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11350306

Kopierar in här från en artikel från Göran Petersson, forskare på Chalmers:

Mättat fett oskyldigt: Fettsyrametabolismen är uppbyggd kring mättade fetter, och fettvävnaden i människor och djur består främst av fettsyror som är mättade och enkelomättade. Därför är den mycket spridda och seglivade myten om det mättade fettets hälsofarlighet egentligen orimlig från grunden. Många tydliga beskrivningar finns nu av hur myten uppkommit och av hur forskning efterhand avfärdat den (3). I själva verket är mättat fett motståndskraftigare än omättat mot skador av syreradikaler och peroxidation.

Mjölkfett: Myten har särskilt hårt drabbat fett från mjölk och kött trots att detta innehåller ungefär lika mycket enkelomättat som mättat fett. Även en grundlig svensk studie har nu visat att förekomsten av hjärt-kärlsjukdomar inte ökar med intaget av mjölkfett (4). Det är ett sent men gott besked för alla som tycker om ost och andra mjölkprodukter.

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26307.pdf

OlgaMaria
1

#14 Nej, du kan troligen inte sluta helt med insulin då du har diabetes typ 1, men många med typ 1 kan minska rejält på insulinet då de går över till lågkolhydratkost, och framför allt må bättre. 

Socialstyrelsen har för övrigt godkänt lågkolhydratkost som behandlingsmodell vid diabetes. Om du vill prova så måste vården kunna bistå dig med hjälp och råd i den riktningen.

[Tess86]
0

Jag har inte läst hela tråden för nu sover bebis så jag ska också gå och lägga mig en stund, men tänkte säga en sak om mjölkfrågan bara. Förut drack jag alltid röd mjölk, den smakar bäst tycker jag och jag gillar det som är mest likt ursprungsprodukten. Men sedan fick jag höra att den röda mjölken inte är D-vitaminberikad, medan mellan- och lättmjölken är det (jag pratar om just Arlas mjölk, vet inte vad som gäller hos andra märken). Så nu har jag något motvilligt bytt till mellanmjölk av just den anledningen. Tråkigt tycker jag, att D-vitamininnehållet ska avgöra. Jag förstår inte varför de inte tillsätter D-vitamin till alla sorterna.

OlgaMaria
1

#24 Den röda mjölken innehåller lite mer naturligt D-vitamin, men efter berikningen innehåller de lättare varianterna lite mer D-vitamin än den röda. Men det är ändå väldigt låga doser och det finns goda skäl för alla som bor på våra norra breddgrader att ta tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret.  

Numera finns det d-droppar för vuxna med hög dosering. Dessa är ju smidiga eftersom man kan använda dem till hela familjen (till barn som inte kan svälja tabletter). http://holistic.se/produkter/index.php?kat=vit&p=dvitamin-droppar

Mabrotnosh
2

Nu har jag precis ätit en frukost bestående av tre ägg med majonäs, två smörgåsar med bregott på och lite turkisk yoghurt med 10% fetthalt och en mugg kaffe med gammeldags mjölk. Lär bli hungrig igen runt klockan 15-16 någonting om jag förstås inte dör innan dess. Förövrigt så lämnar jag denna konversation för när jag dör så vill jag förmultnas, om jag ska äta livsmedelsverkets mat och dör imorgon så lär jag se lika snygg ut som nu även fast jag legat i backen i 10 år om någon skulle gräva upp mig. Så se till att sminka er och fixa iordning er till efter levande för ni kan se likadana ut även om ni begravs, kanske är ni självlysande också.

[Tess86]
0

#25 Ja, det har du rätt i. När man har en liten plutt får de ju D-droppar men man borde nog fortsätta att ge efter de där två åren, och ta själv också. Under de två månader som jag inte drack/åt mjölk för att testa om Billys mage blev bättre tog jag tabletter med kalcium och D-vitamin kombinerat men i de stod det att det kunde bli överdosering om man ammade och gav D-droppar till barnet. Jag har inte forskat vidare i ämnet utan tänkte vänta med tillskott tills jag slutar amma. Men tar man D-vitamintillskott så slipper man ju bekymra sig om det där med D-vitamin i maten eller inte. 

All denna diskussion som blivit om tillsatser, socker osv i maten, det har väl ingenting med mjölk att göra? Det finns väl inga tillsatser i lättmjölken som inte finns i standardmjölken? Det enda de har gjort är väl att plocka bort fett?

JossanH
0

#25 hur många droppar ska man ge till barn med Holistic?

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
0

#28 1-2 droppar per dag. Upp till 1000 ie/dag är helt ok för små barn.

JossanH
0

#29 tack!! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus