Är hon för stor?
Hej! Jag har en dotter som är 10 år och väger 43 kg och är 141 cm lång. Hon har storlek 146-152 och hon är ganska rund. Är det normalt? Hon går på dans en gång i veckan, men nu ska hon börja med dans 2 ggr i veckan. Är det normalt att ha ett barn som är så stor vid 10 års ålder? Mitt andra barn på 12 år(kille) är normal, men han har en flickvän som vill "gosa med honom jämt. Det har hänt att jag har hört något från hans rum om att de skulle flytta hemifrån och få barn o.s.v! Jag är orolig för att flickvännen ska ta över. Hjälp?
Med vänliga hälsningar Denise
Medarbetare på Allergier iFokus
och medarbetare på Barn iFokus
Ursäkta men…. Herregud människa!
1. Din dotter växer fortfarande, hon väger 3 kg mer än hennes längd. Rund? Hur många kg mindre anser du att hon ska väga? Om man räknar BMI så är din dotter NORMAL!
2. Din son är 12! Vad ska hans flickvän ta över?
Dom är unga och har drömmar, som kanske är naiva för dig som vuxen.
Jag tycker du verkar som en otroligt jobbig och nervös mamma.
Jobba med dig, och undvik att föra över din oro och "fel" på dina barn.
Barn är känsliga i dessa åldrar.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Din dotter är överviktig och skulle behöva gå ner ca 4 kg för att klassas som normalviktig. För en flicka på 10år och 141cm är allt mellan ca 28kg och 39kg normalt, så även fast hon går ner 4 kg ligger hon ju på den tyngre sidan. Att "banta" barn är ju lite hårt och man vill inte sätta griller i huvudet på dom, men samtidigt är ju övervikt i barndomen en riskfaktor för att bli/vara överviktig även som vuxen senare i livet.
Ni kanske bara ska se till hennes vanor och se att hon äter nyttigt och försöka förhindra att hon går upp mer i vikt, och hoppas att hon växer i det med tiden? Håller hon sig kvar på samma vikt kommer hon ju växa i den om några år.
Hur mår din son, vad tycker han om det hela? Jag skulle gissa att det är en lek dom kör, men om sonen känner sig överkörd är det förstås viktigt att prata om det. Tycker han det är roligt så är det väl ingen fara att låta dom låtsas? De har väl inte sex ännu? I så fall är det verkligen dags att prata om graviditeter och risker och nackdelar, speciellt om de pratar om att skaffa barn. Många får ju mens när de är 12 år så..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det som är en riskfaktor är att man har en morsa som är som en jäkla hök på en när man är 10 och där man inte får äta allt. Barn är inte dumma i huvudet. Och nu kommer troligtvis den här morsan göra samma som min morsa alltid gjorde stå och tjata om att man inte får äta det eller äta det. Ge fullkomligt fan i det och få henne att känna sig älskad för den hon är istället. Jag hade en morsa som började tjst runt den tiden. Jag fattade vad som på gick och kände mig mindre älskad för det här. Ju mindre älskad jag käbde mig destå mer åt jag. Så låt bli det för hon kommer troligtvis må bättre som person om man inte har en sån här morsa. Jag bantade ner mig i tonåren tills det höll på att braka åt helvete bara för att jag var tvungen att vara smal för att vara älskad. Och vad tusan gör det om man ser ut som sandra i idol eller sarah dawn finer eller babben. De har tydligen lyckats ändå. Jag önskade att jg bara kunde ha fått den uppmubtran att jag var fin och att jag dög och att jag var älskad när kag själv var 10 år och rund. Inte att det var fel på mig för att jag vägde för mycket. Min spinkiga brorsa fick alltid mer och alltid godare saker medans jag satted någon jäkla viktväktar efterrätt och log och försökte förstå vad jag hade gjort för tokigt. Jag menar låt det vara för det rätar till sig ändå. En dag kommer hon bli medveten hur hon ser ut och hon rör sig ju så vad spelar det det roll hon är lite rund. Hon är fortfarande din älskade lilla tös. Och hon kommer växa upp i ett samhälle där smala kroppar visas överallt. Kan hon inte bara få vara barn och leka som hon vill innan hon läser massa tidningar och blir påverkad av skit.
Idag har jag gått upp 45 kilo efter en graviditet och mår piss dåligt. Skulle kunna gå och lägga mig och dö någonstans mest bars för att jag tycker att jag inte duger som person. När jag hälsar på mamma får jag kommentarer hur stor jag är och känner mig inte älskad alls och ha rlust att sjunka genom jorden. När jag blir hungrig äter jag inte för jag förtjänar det inte för jag vill inte bli större. Så tänk efter en extra gång innan du börjar oroa dig för din dotters vikt och beslutar att göra något åt den för den kan skada din dotter för resten av henne liv.
#4 Nej, inte ännu har de haft sex. Men jag kan se att min 12åriga son drar sig undan. När vi sitter vid köksbordet brukar hon köra sitt "mys" och då ser man att min son drar sig undan. Det händer också ibland att hon byter kanal på TVn när jag och min man och min dotter kollar på nån rolig film. Och hon bestämmer väldigt MYCKET. Hon bestämmer kanal, spel, mat, vad vi ska göra under kvällen, och ibland säger hon åt min dotter att hon ska gå in på sitt rum för att de ska kunna vara i soffan ifred. Men, om man tar hem nån, tar man väl in den på sitt rum och hänger! Visst, självklart får de ju vara med oss i soffan och kolla på film, men, hon är för mycket. Jag har pratat med min son om det, och han vågar inte göra slut. Ibland kommer flickvännen bara hem till oss i opassande tillfällen. Jag hoppas verkligen inte att hon kommer över på nyår.
#7 Vad gör DU då när hon byter kanal eller säger åt din dotter att gå in på sitt rum? Det är ju fritt fram för dig att säga: "Nej nu får du inte byta kanal för vi ser faktiskt på den här filmen" eller "I vardagsrummet/soffan får alla vara, vill ni vara ifred får ni gå någon annanstans". Blir hon grinig eller ledsen över det är hon väl ett söndercurlat barn. Om hon kommer vid "fel" tillfällen är det väl bara att säga att det inte passar och varför?
Jag förstår att det är frustrerande, men ansvaret kan inte ligga på din son att hon ska sluta byta kanal eller komma över. Det är något du får säga till om.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Hon bara.. Är så dum! Jag säger åt henne, Men, hon lyssnar inte!
Ja, jag vet. Jag har pratat med hennes mamma och hon säger att flickvännen har ADHD. Så då har vi en lösning på det problemet.
Ja, vi kommer säga till henne, men hennes mamma har pratat lite med henne, och hon har pratat med oss, och vi ska prata snällt med henne, då lyssnar hon.
Aldrig i livet stt kag skulle prata snällt till en 12 åring som tar äver mitt hem. Passar det inte gå hem!
#14 jag vet. jag vill inte prata snällt till henne.
Jag blir chockad, kalla barn för dum och oroa sig för vikten på ett barn. Jösses, hoppas du driver med oss.

#15 Det är ditt hem och vill du inte att sonens tjej ska vara med på t.ex nyår eller någon annan helg är det bara att säga att den dagen passar det inte eftersom ni ska göra något inom familjen.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#16: varför blir du chockad för att någon oroar sig över ett överviktigt barns vikt?
Att äta nyttigt mår ALLA i en familj bra av. Har ni dåliga vanor får ni alla ändra på det. Är din dotter överviktig är det inte bara hennes fel när hon inte är äldre än 10! Försök inte banta din dotter, försök få in en bättre livsstil hos hela familjen så slipper någon känna sig utanför. Bra vanor är viktigt för alla oavsett storlek. I ditt hem är det du som bestämmer och din 12 åriga son ska inte ha på sitt ansvar att säga till sin flickvän när hon trampar på hela din familj. Du sätter gränserna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 För barn växer olika. Bra mat och fritidsaktiviteter förebygger fetma och ger automatiskt en sundare livsstil. Vissa människor är rundare av fysiska skäl tex grov benstomme. BMI är inte alltid pålitlig källa.
Håller med #19. Begränsa socker och snabba kolhydrater. Man kan inte belasta en liten tjej med att ta ansvar för vad hon stoppar i munnen hela tiden. Däremot kan man sluta ha kakor, godis, chips, läsk, glass osv hemma som familj. Och man kan försöka äta lite mer riktig mat istället för bröd, pasta, ris och potatis.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Håller med #19 och #21! Om det är så att dottern är lite runt (antar att hon är bara lite rund då det enligt BMI inte är såå långt utanför marginalen) så får du som förälder fundera på varför, det är i första hand ditt ansvar. Är det för att ni tex äter mycket snask eller kanske dricker ni läsk varje dag/ofta eller äter ni inte så bra kost över lag? Isf är det bara att ändra på det. Det är du som är vuxen och då får du se till att bara köpa hem sådant som alla mår bra av. Särbehandla inte ett barn och prata inte om vikt med ditt barn! Servera vatten till maten, se till att inte äta godis varje kväll (begränsa tex till lördagar om ni inte redan gör det) och köp då inte hem massa godis, det kanske räcker med en liten godisskål för familjen att dela på.
Ang pojkens flickvän så är det viktigt att du är tydlig. Låter i mina öron som om du inte gör så mycket åt den här flickan mer än att prata med din pojke om det? Det är inte hans ansvar, han är ett barn, det är ditt ansvar. Att han drar sig undan när hon kelar i soffan kan vara för att han tycker det är pinsamt inför dig. Jag gillar fortfarande inte när min sambo kelar inför mina föräldrar och jag är ändå vuxen, varit tillsammans med sambon i över 2 år och är gravid. Tänk då hur det kan vara för en liten 12åring.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#18 Eftersom att barn ALDRIG ska banta!
#0 När jag var 10 hade jag också 146-152! Dock var jag 150 cm. Men alla är olika..
#23: Vem har skrivit något om att banta ett barn? Man kan fortfarande vara orolig för att ett barn blir mer och mer överviktig eftersom det är skadligt för hälsan.
Tror det är mer skadligt för ett barn att få höra ens förälders jäkla tjat hela livet. Kan heller inte skylla på mina föräldrar för att jag är överviktig riktigt Eller på kosten man äter heller. Vissa Klarar att äta pasta andra inte. Jag Klarar inte pasta och kolhydrater och kommer aldrig göra då jag svullnar upp som en blåsfisk och går upp i vikt på noll tid och det är väl inte mina föräldrars fel att jag var stor när jag var Liten helöer. Bara det att maten var fel sammansatt för mig. Och det där brukar räta tiöl sig i tonåren iallafall så varför i hela friden bry sig?

#26 Men alla studier visar ju att det finns ett tydligt samband kring barn som är överviktiga och vuxna som är överviktiga.
Jag tycker det verkar väldigt vettigt att försöka hjälpa sitt barn att ha en lagom vikt men att det som du säger är otroligt viktigt att man inte anklagar barnet på något vis.
Om de vuxna är överviktiga så borde de byta kost. För då kan de inte äta kosten de äter. Och ha fördomar om att överviktiga sitter still och ska skära ner på socker och fett är inte schysst. Min bror käkade två pizzor efter varann i tonåren och gick inte upp ett kilo och avslutade det hela med 200 gram choklad och coca cola. Jag drack vatten till min pizza. Jag gick upp han stod still. Sammansättningen av bröd, mjök och fett är något min kropp inte klarar. Äter jag ägg och bacon stekt i 100 smör går jag ner i vikt. Men tillsätta bröd på det och jag går upp. Det kanske är samma här. De är fel sammansatt mat och de behöver nödvändigtvis inte betyda socker. Det påståendet blir jag bara förbnanad på. Men jag kanske är ensam i heöa världen av att gå upp i vikt av dietistena råd
#28 hur du än vänder och vrider på det så är en pizza en pizza och om du dricker läsk eller vatten till kommer inte ändra det faktum att du äter en pizza. Jag vet inte någon som påstår att pizza skulle vara bra mat.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag är väldigt anti mot att hålla igen med maten till barn och att påpeka att dom kanske ska äta nyttigt för annars går dom upp i vikt.
Själv fick jag grava ätstörningar i tonåren eftersom jag var livrädd att bli tjock. Mina föräldrar sa aldrig något om det, men omgivningen kunde alltid komma med kommentarer som att jag var smal och fin medan min kusin borde äta mindre.
Det är naturligtvis inte bra om ett barn blir överviktigt, men det måste skötas väldigt försiktigt så man inte skuldbelägger barnet för att det har gått upp i vikt eller påpekar att det är fult att vara tjock.
Pizza är alltid en pizza. Men en pizza kan bli mycket mer för någon som har en ämnesomsättning som går på sparlåga medans det för någon annan ger ungefär lika mycket viktökning som en färsk potatis för att deras ämnesomsättning rullar på i ultra rapid. Och denna tjej kommer i hela sitt liv se smala tjejer på tv och tidningar med perfekt kroppar. Man behöver inte tjata extra mycket om att det man får man inte äta och si och så. Hon kommer fatta det ändå till slut. Och nu är det väl ändå ingen fara på taket. JAG HATAR BMI!!
Hon får äta goding på fredagar och lördagar, vi äter nyttig mat.
Så länge hon äter rätt och äter bra och inte för stora potioner så ser jag inte något problem med det. Visst att övervikt inte är bra men hon är 10 år och växer fortfarande och det var ingen stor övervikt heller..
// Evelina
#31 man ska absolut inte tjata på ett barn när det kommer till mat. Hela familjen kan äta/leva sundare. Lika illa som att tjata tror jag det är att inte bry sig om där finns ett problem. Man kan ändra familjens levnadsvanor utan att tjata eller lägga någon skuld på ett enskilt barn. Tror inte någon ansar att man ska banta ett barn eller tjata på barnet! Socker är en stor bidragande faktor. Likaså mycket kolhydrater och för lite motion. Oavsett om man inte går upp ett gram av att äta 2 pizzor så är det inte hälsosamt. Det är inte bara vad du ser på utsidan som påverkar hälsan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#30 Man ska inte hålla igen med maten och man ska inte tjata på barnet om mat. Man ska som förälder välja vad man köper hem och vad man erbjuder barnet. Att servera sötad dryck till maten varje dag är inte hälsosamt. Att servera efterätt dagligen är inte nyttigt. Att ha kakor hemma som barnen kan komma åt är inte bra val.
Men att servera bra mat och låta barnet äta som det vill av bra mat är inte farligt. Sen behöver man ju inte laga mat till 30 pers när man har två barn heller. Man kan se till att det finns en morot eller blomkål att knapra på när barnet blir gottesugen istället för att erbjuda en kaka. Se till att man inte köper hem kilovis med godis varje dag.
Det handlar om att ge barnet bra vanor.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har inte läst allt men måste endå påpeka att de som ni utgår ifrån är medel det betyder ju att det finns en mängd som är lite över och de som är under medel men som fortfarande räknas som "normala" Är du orolig prata med läkaren be dom att ge dig råd och tipps.
#32: är andra i familjen också överviktiga eller är det bara hon?
Nu har jag skummat igneom hela tråden och vill veta lite mer vad TS tänker.
Vad har du hitills gjort när det gäller din dotter? Hur är er relation? Vad äter ni vardagligt?
När det gäller sonen undrar jag om dufrågat vad han tycker om flickvännen utan att sätta ord i mun? Hur är din sån i personlighet?
Har du satt dig ner med båda 2 och berättat vad du tycker och på ett bra sätt färklarat vart du står.
Hur hanterar flickans mamma de hela? Har hon samma betende hemma? Kan ni komma överens om att hon hämtar dottern när det blir för mycket?
Har ingen egen kunskap men känns som att dessa frågor kanske skulle kläara upp en del.
Fattar inte varför det ska mjäkas med sonens flickvän. När man är borta får man rätta sig efter familjen som bor där eller så får man gå hem. Hade det varit min son så hade jag sagt till hans flickvän att här rättar vi oss efter familjen som bor här och vi tittar på den här filmen passar det inte så får du gå hem. Jag menar jag bor där varför ska någon liteb ubge ta över hela stället.
#39: Håller med!
Många har haft åsikter om eventuell övervikt. Jag orooar mig mer för sonen och hans ngt företagsamma flickvän. OM det leder till samlag blir sonen anklagad för våldtäkt på person under 15! Att han själv är under 15 tas ingen hänsyn till.Kanske ngt att fundera på?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#41 Men det är väl lika mycket våldtäkt på honom då eftersom han också är minderårig, eller? Hur som helst håller jag med om att man får hjälpa de med gränser.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

#41 Är båda lika gamla ungefär så brukar lagen ta hänsyn till det.
Jag vet om ett fall där killen var yngre än tjejen men det var han som åkte dit för våldtäkt. Ingen var 15 år. Så jag tänkte bara visa på risken för TS
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora