Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4707 ggr
[MyCassie]
0

vill inte ha vatten

Vad gör man när ens barn inte vill dricka vatten? Har försökt i månader att få vår dotter att dricka vatten till maten och mellanmål men hon vägrar, hon vill inte ha det. BVC har också sagt att jag absolut inte får ge henne någon annan vätska pga sockerinnehåll. Testa ändå äppeljuice ett tag sedan och det gillar hon men det innehåller socker så det får jag ju inte ge, apelsinjuice gillar hon också men inte ens det godkänner BVC utan det är vatten som gäller enligt dem.

CaptainBunchie
0

Fruitwater?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

imsuchadiva
0

Varför ska stackarn dricka vattens om är så äckligt? Får ditt barn inte dricka mjölk?

/ fredrikalidman.blogg.se

Djurälskaren87
1

2# det är ju vatten som gäller enligt bvc därför så är det ju viktigt att hon dricker vatten

Sussi89
2

Vad ger du henne att dricka då? Hon måste ju få i sig någon vätska :/
  Testa att köp juice (det innehåller endast fruktsocker) och spä ut det med vatten, testa dig fram till hur mycket du kan spä innan hon inte vill ha det. Till slut kan du kanske övergå mer till bara vatten.

Hur gammal är hon? Min dotter få ibland mjölk till maten och ibland juice men oftast vatten. Så det är faktiskt inte förbjudet att ge annat än vatten, tänk på att det är ditt barn och du vet vad som passar henne bäst. ALLT behöver man inte fråga BVC om ;)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[MyCassie]
0

#1 Vad är det? 

#2 Jag ger inte en 7 månaders mjölk då hon inte är van vid det. Det vill jag introducera senare.

#4 Hon dricker ersättning och välling men jag vill hon ska dricka något till maten hon äter också. 

Bra idé med att spä ut juicen med vatten.

Destany
0

Följer denna tråden för har samma problem med min sex månaders

imsuchadiva
0

#5 Jaha visste inte att hon var så liten. Men mjölk är väl ändå alla barn vana vid från att de föds?

/ fredrikalidman.blogg.se

[MyCassie]
9

#7 Äh nej. Som mamma producerar man inte komjölk precis. Komjölk brukar vara en orsak till att barn får kolik.

imsuchadiva
1

#8 Men ursäkta att jag inte vet allt!

/ fredrikalidman.blogg.se

CatchFatch
0

Vatten med citron i?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[MyCassie]
0

#10 Lite väl beskt och surt för ett barn.

CatchFatch
2

#11 hmm.. Inte ens en liten skiva? Tänkte att det kanske kan se roligt och mer lockande ut.. Kanske gurka?

[MyCassie]
0

#12 Får nog snarare henne att rata vatten totalt då istället, småbarn är inte förtjusta i sura/beska saker direkt. Gurka var ett bra tips, det kan jag testa. :)

CatchFatch
0

#13 Vad sägs om isbitar? I olika former. :)

PogoPedagog
3

Min son är rolig, han älskar citron:) Så var inte rädd för att prova citron i vattnet. Alla barn är olika och gillar olika saker.

[MyCassie]
0

#14 Lite för kallt att hålla i.

#15 Känner min dotter så pass väl att jag vet att hon absolut inte skulle gilla citron, hon gillar inte ens apelsinbitar men juice går bra om det är ett speciellt märke så inte vilken juice som helst. 

Hallon vet jag hon älskar så det tänkte jag testa blanda i vatten.

[Tess86]
1

Du gör rätt i att lyssna på bvc när det kommer till att inte ge juice eller mjölk. Visst kan de dricka det vid speciella tillfällen men inte till vardags. Juice ger mycket socker och är dessutom jättedåligt för tänderna. Den fräter sönder emaljen. Det hjälper inte att borsta tänderna direkt efter heller, då borstar man sönder emaljen ännu mer eftersom den är uppluckrad. Och mjölk kan det ju bli för mycket av om det ska släcka törst. Eftersom mjölk inte innehåller järn och dessutom hämmar järnupptaget ska man ju helst inte ge mjölk som dryck (i mat/på gröt går bra) till barn under ett år. Och inte för jämnan till maten till större barn heller. Mjölk innehåller ju också socker. 

Det bästa för din dotter vore ju om hon kunde vänja sig med vatten, inför att hon blir äldre också. Det finns ju vuxna människor som fortfarande inte gillar vatten och det är ju inte alls bra. Man måste ju dricka rätt mycket vatten per dag för att få den vätska man behöver och det är inte bra att dricka andra drycker istället.

Att späda juicen mer och mer är ju en bra idé. Om du mäter noga varje dag så att den blir lite svagare för varje dag kanske du tillslut kan lura henne att dricka rent vatten. Annars går det ju bra att stoppa olika bär i vattnet också, som hallon eller björnbär, om det nu hjälper för att hon ska vilja dricka vattnet. 

Men också, gör ingen grej av det. Ställ fram en flaska med vatten där hon kan nå den jämt eller låt henne ha den på golvet. Kanske hon vänjer sig att ta den till slut. Ge vattnet i en flaska som hon tycker om, det kanske är kul att bara gå och suga på den och så plötsligt slinker vattnet ner.

PogoPedagog
0

Ja, just det. Apropå det föregående skrev. Har du testat olika kärl att dricka ur? Nappflaska med stort och litet hål, pipmugg med o utan droppstopp och vanligt glas. Det kan ju vara så att hon är missnöjd med mängden vätska som kommer. Ersättning o välling har ju annan konsistens.

[MyCassie]
0

#17 Hon greppar inte och håller inte flaskan själv, man måste fortfarande mata henne med den.

#18 Japp, har olika storlekar på flaskornas pipar och det kvittar vilken storlek det är. Hon vill ändå inte dricka det.

jmkforlajjf
1

Min dotter vägrade också vatten väldigt länge. Tillslut började jag ge henne en pipmugg med vatten, tillslut lärde hon sig att dricka ur den själv. Då var hon väl ca 8 månader. Nu dricker hon vatten för fulla muggar ;-)

[Tess86]
0

#19 Okej, det kanske mer är ett tips att prova lite längre fram då, när hon är lite äldre. Hur gör hon om du matar henne med vatten i flaska? Provsmakar hon först och vägrar flaskan sen när hon inser att det är vatten? Kanske det där med att långsamt späda lite mer för varje dag är det bästa tipset just nu.

VildaVittra
1

Köp årets julklapp och gör egen sockerfri äppeljuice av färsk frukt, morötter osv. Sen kan du spä ut den lite mer åt gången med vatten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MyCassie]
0

#22 Har redan en. Nackdelen är att det går åt mycket frukt för att få till ordentligt med saft och frukt är dyrt här.

VildaVittra
2

Ett par äpplen om dagen skulle väl räcka? Sen använder man äppelmoset som blir över på gröten istället för sylt eller liknande. Lär ekonomiskt gå på ett ut.

Synd dock att det är för sent för att plocka själv, många skänker ju bort äpplen mot att man plockar dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tess86]
0

Köpt äppeljuice är inte heller sockrad. Man får inte kalla det för juice om det är tillsatt socker, då brukar det kallas för nektar, multivitamindryck osv. Juice får aldrig ha några tillsatser, bara pressad frukt, fruktpuré eller fruktkoncentrat. Men det blir ändå mycket socker i juice, naturligt från frukten. Det är ju nyttigare än raffinerat socker men ändå inte nyttigt att dricka av hela dagarna. Framför allt är det inte bra för tänderna på grund av det sura pH-värdet.

Mabrotnosh
0

Måsten dricka vatten då. Jag menar om hon äter ersättning fortfarande borde hon väl få i sig vatten och vätska ändå så det räcker och blir över. Du kan ju alltid ha vatten som ett alternativ bredvid men kan inte tvinga i dottern det. Vill hon ha de så dricker hon vill hon inte låt det vara. Tror inte det finns fler alternativ än vatten mjölk juice om du inte ska låta henne dricka nypon eller blåbärssoppa men det passar inte riktigt till maten.

[MyCassie]
0

#21 Hon spottar ut flaskan, ibland tar hon en klunk för att sen rynka pannan och spotta ut flaskan. #26 Har inte skrivit något om att tvinga. Nypon och blåbärssoppa innehåller väldigt mycket socker.

JossanH
0

Jag skulle prova att smaksätta vattnet på olika sätt. Prova gurkvatten, jordgubbsvatten, hallonvatten osv. Du bara lägger några bär eller skivor gurka i lite vatten och låter stå och dra i kylen några timmar. Jag själv älskar gurkvatten :) Om inte det funkar finns det ju tex havredryck som är både ekologisk och osötad. Finns ju andra alternativ att testa också när det kommer till olika "mjölker" gjort på växter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

CatchFatch
0

Jag menade inte att hon skulle håla i isbitarna, menade att hon skulle ha det i vattnet :)

[MyCassie]
1

Tänkte uppdatera er… Jag testa citronvatten, sim jag misstänkte tvärvägra hon och gjorde sura miner. Testa blanda bär i vatten, gick inte. Testa lite mjölk efter bvc förslag, gick inte. Testa vanlig köpt apelsin juice vilket förr funkat men icke. Till sist drog jag fram juicecentrifugen som #22 föreslog och pressade clementiner med päron, hällde det i en nappflaska och vips… hon drack med glädje! Behövde inte ha socker eller någonting i eftersom päron är söta. Så med andra ord fick jag behov av centrifugen. Frukter är dyra här förvisso men det får jag ta nu när jag ser att det enda hon vill dricka är hemmagjord juice, kommer aldrig hälla i socker dock utan ska jag pressa en liten surare frukt lägger jag i en som är söt också för att få det balanserat. Fruktköttet som blir över sparar jag i diskade burkar som mellanmål och har blandat det med lite vatten vilket hon gillar.

OlgaMaria
0

Om barnet ammar / dricker ersättning eller välling så är det nog ingen fara. 

Sen tycker jag det är onödigt att truga med vatten till maten. Det bästa för matsmältningen är faktiskt att dricka minimalt med kallt vatten i samband med måltid. Bättre att dricka mellan måltiderna. Pröva att erbjuda vatten vid andra tillfällen. Ha alltid en pipmugg med vatten framme så kan barnet visa att den vill ha när som helst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

CelsiusT
0

Hur tycker du själv att ert vatten smakar? Bor ni i lägenhet? Är det kommunalt vatten? Dricker du själv vatten eller brukar du dricka annat?

Jag själv är otroligt känslig för vatten. Lärde mig dricka det som 16-åring då jag flyttade hemifrån och flyttade till en lägenhet där vattnet var gott. Sen kan ju en väldigt bidragande orsak till att ogilla vatten ha varit att det hemma alltid fanns alternativa drycker, det fanns alltid något annat att få om man inte ville ha vatten - såklart godare saker.

Innan jag flyttade så drack jag bara läsk, när jag kom till nya lägenheten ville pappa köpa hem läsk till mig men jag sa nej. Jag hade bestämt mig för att dricka vatten. Jag satte in i kylen med citron och det gick bra. Vattnet där var ganska gott (fast inte till en början, först fick jag pina i mig vattnet). Men varje gång jag flyttat har jag haft långa perioder som jag inte kunnat dricka vattnet innan jag vant mig. Likaså om jag tex ätit ute flera gånger och då valt att dricka cola/fanta, då kan jag inte dricka vattnet hemma på länge. Jag är jättekänslig för det. Och vatten smakar otroligt olika i olika hus. Ibland kan det smaka olika i olika delar av huset (tex att vattnet i badrummet kan smaka annorlunda än vattnet i köket).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[MyCassie]
0

#32 bor i radhus och jag dricker vattnet själv. De som missat, läs #30.

CelsiusT
0

#33 Jo jag läste det att du fått i henne vätska och det är ju bra. Men jag antar att du kommer vilja att hon dricker vatten iaf i framtiden sen? Jag vill poängtera att jag och alla andra här skriver i ren välvilja.

Som sagt, vatten kan smaka väldigt olika och som individer så är vi olika med vad vi tycker om vatten. Så en sak att prova kan ju vara att låta henne dricka någon annans vatten. Tex en grävd brunn eller helt enkelt från en helt annan ort.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[MyCassie]
0

#34 Inte påstått annat. Vi kommer snart flytta till annat län så får se då om hon dricker det vattnet. Min man dricker inte vattnrt vi har här då han tycker det smaka äckligt men han är också van vid vatten från egen brunn.

[Tess86]
0

Köpt juice innehåller inte heller socker. Det får inte kallas för juice om det innehåller något annat än bara frukt eller grönsaker. Men det blir mycket socker ändå. Frukt innehåller väldigt mycket socker naturligt, och visst är det nyttigt med frukt, men om man dricker fruktjuice varje dag och kanske varje gång man äter eller är törstig så blir det för mycket socker. 

Fruktköttet som blir kvar innehåller nog inte så mycket näringsämnen längre, man har ju pressat ut det mesta, men kanske att hon får lite fibrer från det. Ska hon äta frukt så är det nog nyttigare med ny frukt. Fast om hon å andra sidan dricker juice varje dag så kanske det är bättre med något annat än frukt till mellanmål.

Mabrotnosh
0

juice förstör emaljen på tänderna lika mycket som cocacola

[MyCassie]
0

I dag fick jag i henne mjölk, ljummen dock men alltid något.

Mabrotnosh
0

Ja ge henne rumstempererat vatten. Hon kanske tycker det är otäck när det är kallt. Våran tös gillar inte alls kallt vatten jag ger henne svätten som blir kvar efter vattenkokaren.

[MyCassie]
0

#39 Sista ur vattenkokaren var smart, måste testa det. Just nu gör jag egen hallonsaft utan socker åt henne.

Mabrotnosh
0

Ja gör det. Det vattnet är ju redan kokt och klart och lagom temp på. Tala gärna om ifall hon gillade det bättre.