Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 5279 ggr
Djurälskaren87
0

Bo i en tvåa tre stycken?

hej! ni som bor i en tvåa och är sambos med ett barn hus får ni plats? Vi letar boende men är inte ännu på ett tag och kan ju ta flera år innan man hittar rätt boende isåfall, min sambo ska köpa radhus men som sagt det kan dröja och skulle jag bli gravid innan vi flyttar så känns de som hur skall vi få plats?

badrummet är jätte litet så kommer inte få plats med att byta blöja där. I sovrummet så kan jag ha barnets spjälsäng på min sida iallfall…

men vill ha tips hur ni som bor i en tvåa gör, vet att planlösningarna ser olika ut dock. Vi har stort vardagsrum och hyfsat stort sovrum och kök,badrummet är rätt så litet.

Tina-A
0

Vad exakt vill du veta? Skrev lite i den andra tråden men vi har inte använt spjälsäng eller skötbord. Det behövdes liksom inte :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

CelsiusT
1

Många (de flesta?) av dom saker som finns på marknaden behövs inte. Dock ser det olika ut för olika människor, vissa har kanske större behov av en spjälsäng medan andra aldrig skulle använda den. Skötbord kan man ha på en byrå eller att man har ett vägghängt (som går att fälla undan), alternativt att man har så att man plockar fram det man ska ha vid varje tillfälle (allt måste inte stå i ordning, min mamma bytte alltid blöja med mig i knät).

Ett barn behöver inte ta mer plats än man själv vill/tillåter. Så kanske lite öppet sinne för att hitta smidiga lösningar på saker och ting är det viktigaste ;P Se bara hur man hade det förr, inte hade varenda barnfamilj ett eget rum till barnet eller ens tanken på att flytta till större när man planerade barn. Det är ett modernt påfund för att vi idag har råd/möjlighet till den lyxen. Förr kunde man bo med 7 barn i en tvåa ;P

Allt går att lösa, bara man vill.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Djurälskaren87
1

2# förstår din sunda tanke jag är likadan dock är min sambo inte alltså i såna tankar. Både jag och han är uppvuxna med egen rum men han har haft det lite bättre ställt än mig och känns som han tänker att man skall bo i hus och man skall ha ditten och datten till barnet redan från början.

Igår nämnde han att hans vän har två små barn i en tvåa, dom är alltså fyra stycken och han var helt chockad medan jag sa att dels beror det på planlösningen sedan är ju ena barnet två år och den andra nyfödd så det får man ju lösa.

tror det är därflr jag är lite nojjig för vi har inte riktigt samma tänk;)

men tack för det du skrev fick mig på andra tankar, tror också man anpassar sig!

CelsiusT
0

När jag växte upp så bodde vi i stort hus (tre våningar), men jag fick ändå dela rum med min syster. Absolut inte en självklarhet att barn ska ha ett eget rum ens i ett stort hus ;P 

Sen en tvåa, det skiljer ju mkt på en 2a på 30kvm och en 2a på 70kvm. Vi bor just nu i en "2a" på ca 55-60kvm, fast det är två ganska små sovrum och ett stort allrum med "kokvrå" (dvs ena väggen är kök så halva rummet används till kök och halva rummet har vi till soffa o tv). Så idag har vi ena sovrummet till gästrum/kontor och om vi bor här när vi får barn så blir det isf med tiden ett barnrum. Fast det lär ju dröja innan barnet kommer att använda det och jag ser ingen anledning till att göra om det innan dess. Fast å andra sidan så hoppas vi ju på att flytta härifrån innan dess, det är ju rätt så lyhört här.

Djurälskaren87
0

4# klart man kan få dela rum om man bor i hus med, men jag tänkte mer på när man skaffar första barnet eller bara tänker ha ett barn.

jo alla tvåor ser ju så annorlunda ut, vissa uppfattas som större pga av planlösningen. Vi har 60 kvm ungefär. Men har ett litet badrum.. vardagsrummet och sovrummet är stort och köket lagom stort.

CelsiusT
0

#5 Jo men det finns ju även små hus, många hus vi har kikat på har faktiskt bara varit sovrum, vardagsrum och kök. Så det är ju inte säkert att det finns ett eget rum bara för att man har hus. Jag menar bara att just hus är inget som är viktigt för barn och som sagt, det blir vad man gör det till.

Vi har också ett litet badrum, skulle aldrig få in ett skötbord där (jo såklart så som IKEAs lösning med skötbord ovanför toastolen, det skulle ju nog kunna gå). 

Men som sagt, jag undrar om inte grannarna skulle klaga om vi fick ett skrikande barn när vi bor här. Man hör som sagt rätt mycket genom väggarna. Kan nog tänka mig att vi skulle kunna bli vräkta av en sådan sak.

Djurälskaren87
0

6# man kan väll inte bli vräkt för man har ett skrikande barn? grannars här har ett litet barn som skriker, men det tillhör ju när man får barn så vem kan klaga på det? Jag vet dock inte hur det ser ut när man bor i hyresrätt då vi bor i bostadsrätt men de borde vara samma regler eller?

Jo hus för mig kopplar jag alltid till rätt så stort;) det var den tanken jag hade när jag skrev men såklart finns det små hus med.. men då bor vi hellre kvar i vår lägenhet, flyttar vi till hus är det för vi vill ha mer space.

CelsiusT
0

#7 Privat hyresvärd. Så han styr mycket och gör som han själv vill. Minns inte vad det står i kontraktet om barn/hur många boende vi får vara här, men han hittar säkert en väg genom det för att kicka oss. Jag har för mig att det står något om vilka som skulle bo här och han var noga med att skriva att vi får ha en hund (för att han vet att vi har en hund idag) och det begränsar ju så vi inte kan skaffa en till eller en katt tex (fast vi vill inte det, men barn kan ju bli krångel). Han är rätt knepig. Börjar då grannarna klaga så kan vi nog snart åka ut. Och det är liksom ett vanligt hus som är ombyggt, så det är inte mkt till väggar in till grannarna. 

Men vi vill ändå inte bo här. Vi vill ha något eget, om det så bara är ett rum o kök så tar jag hellre det än att bo i hyresrätt. Vi är redigt trötta på det nu. Vi får e när det händer ;P

Destany
0

Bor i en tvåa med vår 7 månaders o vi har skötbord , spjälsäng, gåstol babysitter mm mm o visst här e väl lite trångare än innan med alla hans grejor o leksaker men än så länge går det. Vi har skötbordet o spjälsängen i vårt sovrum o resten av grejorna i vardagsrummet. Tvåan är 58 kvadratmeter. I början skrek han mycket men har inte hört några klagomål. Vi vill flytta till större men har ej möjlighet nu

JossanH
0

Har bekanta som bor med 2 barn i en lägenhet i Sthlm på runt 45kvm. Det funkar så länge det är tillfälliga lösningar. Jag tror inte att dom skulle palla att bo så när barnen blir äldre (är 1 och 3 år nu). De delar sovrum, har matbord i tvrummet och en klädkammare som blivit lite lekrum.. Om det nu kan kallas rum ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

exitingsvillemo
0

#10 Oj, jag förstår inte ens hur man skulle kunna få plats med 1 barn på 45 kvm… Imponerande =)

Vårt hus var 50 kvm när vi flyttade hit, vi bodde så tills sonen var 1 år ungefär, sen byggde vi ut till det dubbla, alltså 100 kvm. Nu har vi 2 sovrum, stort kök, stort vardagsrum. Funderar på att skaffa tillökning, men har inte löst vart vi isåfall ska lägga barn nr 2 när denne blivit större.

Barnen löser man ju, det är det lättaste bekymret, finns det hjärterum så finns det stjärterum ;) Problemet som vi har, är vad vi ska göra av alla saker… Kläder, leksaker mm