Barnvagn i bilen
Kanske lite konstig fråga, men hur stor blir en barnvagn ungefär när man viker ihop den?
Det är nämligen så att vi sitter och ska köpa ny bil just nu. Och det är ju såklart många aspekter som ska med i beräkningen vid val av modell. Men en sak som slår mig är ju att vi kommer behöva få plats med en barnvagn. Vi bor ju ute på landet och åker ofta in till stan och jag tänker att det är viktigt att kunna få med sig barnvagnen.
Såklart beror det ju på vilken barnvagn man väljer, men så långt har vi ju inte kommit i funderingarna än. Så ni får gärna ge tips om bra barnvagnar då kanske, så kan man lättare kika på hur stora dessa blir när man fäller ihop dom?
Funktion på en barnvagn som jag söker är att den ska vara lätt att ha i naturen, eftersom vi har hund och bor mitt ute i skogen. Men vill såklart ändå kunna ha med den in till stan. Och då gärna bli liten när man fäller ihop den, och gärna inte allt för tung. Stadig och stabil ska den ju såklart vara.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Sambon har en liten opel och det är precis barnvagnen går ner i den. Vi får plocka av hjulen på vagnen för att ens få plats med den och bakluckan är helt full när vagnen är på plats så eventuella varor för placeras i framsätet.
Vagnen vi har är en sådan här
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Allt handlar ju om vilken barnvagn man har :D T. ex vi hade till stora pojken en Brio happy (årsmodell -08) och den gick t. ex inte in i en 850-sedan utan att ta av hjulen.
Nu däremot har vi en babytavel Milano och den får plats i nästan alla bilar (om man tar av sittdelen och fäller chassit för sig, den vagnen tror jag dock inte är något för er, små rörliga framhjul och dålig stötdämning. Passar bäst i stan, inte på landet). T. ex i min mammas lilla bil, vet inte modell just nu, men den är typ lite större än en Nissan Sunny. I hennes bagage skulle vagnen få plats tillsammans med 1-2 matkassar.
Jag tror det är lättare att anpassa vagn efter bil senare än tvärtom :) Det kan väl vara smart att ha en helkombi kanske :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#2 Jo det är ju just därför jag frågar om tips om barnvagn. För att se vad det kan tänkas finnas. Jag har ju verkligen nada koll än sålänge. Och därför skrev jag med lite lättare info om vad för typ av barnvagn vi behöver.
Där säger du ju något som är viktigt att tänka på när man köper bil, en helkombi. Men grejen är att vi egentligen inte vill ha så stor bil, letar efter något litet just nu (kommer att skaffa en större kombi lite senare, men just nu är det lille-bilen som ska bytas ut och den bör ju vara så lite som möjligt).
Vi tittar just nu på halvkombi-bilar. Sedan kommer det inte att bli iaf, men vill helst inte ha en stor helkombi, dom har en tendens att bli rätt stora. Vi kommer ju inte att köpa en bil som passar vagnen, utan såklart blir det tvärt om. Men det finns ju ändå rätt mycket att välja på vad gäller bil, så att ta med det i beräkningen att det ska kunna få plats en barnvagn i bagaget känns inte så konstigt tycker jag.
#3 En halvkombi kan nog funka helt klart :) Då borde en vagn tillsammans med några kassar gå in :) De flesta vagnar tar mindre plats om man fäller ihop delarna för sig, med liggdelar är det nästan ett måste annars måste man ha en minibuss nästan (liten överdrift 😉). Men med en sedan kan det bli problematiskt och man kan bli lite låst i valet av barnvagn och det är jobbigt nog att välja barnvagn :)
En annan sak när man väljer bil, fundera över om du kommer vilja ha barnet fram eller bak sen. För vissa bilar kostar det flera tusen att ta bort airbagen och andra bilar kostar det bara några hundra. Har bilen en "avstägningsknapp" för airbagen ska det vara lika säker som en urkoppling. Nu var det inte det du frågade efter, men ett tips i alla fall :) Tänk också på att kolla hur långa bilbältena är. Äldre volvos (90-tals iaf) har löjligt korta bilbälten så vi har haft svårt att fästa babyskydd. Har man dock tänkt att ha babyskydd med bas så spelar bälteslängden mindre roll :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
De flesta barnvagnar blir ung. 45 cm höga när de är ihopfällda, åtm de vi kkade på :) Står nog ofta på nätet höjden när vagnen är ihopvikt :)
#4 Jättebra, det är sådana tips jag vill ha ;P Jag menar, när man ändå står här och ska välja bil så kan man ju ändå tänka liite på att det kommer en plutt snart. Jag menar, det vore ju dumt att gå och köpa någon liten sportbil för två när man vet att man snart ska ha barn. Även om det såklart finns fler aspekter att ta med i beräkningen i bilvalet så kommer ju småbarnslivet snart att bli en stor del av vardagen.
När man sedan ska köpa barnvagn, kan man i affären få prova att stoppa in den i bilen innan man bestämmer sig? Så man vet om det går? För även om man mäter så kan det ju vara något sånt där typiskt som att en kant sitter i vägen så det inte går även om måtten i bagaget funkar.
Jag gissar på att jag kommer åka mycket med barnvagnen i bilen, så känns ändå som att det är viktigt att det inte blir för mycket meck med att stå och plocka isär vagnen i dess beståndsdelar varje gång.
Tänk också på att den där barnvagnen kommer ni få släpa med i tre år tid. Så bilen kanske bör vara större med tanke på att ni ska in med bilstol och barnvagn och annan packning som behövs. Våran v70 känns stor nu med babyskydd i men ska vi upp ett snäpp med stolen så kommer vi få dra fram framsätet så pass mycket att passageraren får sitta som ett plåster i vindrutan. Lättare vore det om barnet åkte framåt med det rekommenderas ju inte. Bagageluckan rymmer två vagnar eller en vagn och hundbur plus lite mer packning som behövs men då ser man heller inte bakåt i backspegeln.
På många affärer skulle jag tro att du får testa att stoppa den i bilen, så länge de har tid att en i personalen kan följa med ut. Så en fördel är väl om man i så fall åker en tid då inte så många andra åker, tidigt en vardag t. ex :)
Sen håller jag inte riktigt med #7 att man dras med vagnen i tre år. Det måste man ju inte :) Vi hade till stora pojken kombivagnen i ett år, sen en sulky med nästan fullt liggläge som tog liten plats ihopfälld. Jag tycker det är många som verkar byta vagn vid 1-1½ års ålder :) Framförallt om man bor på landet kanske man har en "större" vagn hemma som passar för grus- och skogsvägar och en mindre sulkyvagn för ärenden i stan osv.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#8 Jo, så gjorde ju mina föräldrar till mig med när jag var liten. Hur man gör i framtiden känner jag är ett senare problem. Jag som dessutom alltid köper gamla billiga bilar vet ju inte ens om bilen håller så länge ;P
När vi skulle välja barnvagn frågade vi säljaren där vi tillslut köpte vagn vad vi borde tänka på eftersom vi kommer vistas både på landet och inne i stan. Det han rekommenderade var att välja en vagn med stora svängbara hjul fram eftersom dessa är lättmanövrerade inne i butiker men samtidigt har stabilitet nog att köras i terräng.
Vi valde Emmaljungas Super Nitro, återstår att se om han hade rätt. Dock tror jag att Emmaljungas vagnar kanske är rätt stora när de är ihopfällda jämfört med andra vagnar. Vi har en v70 så vi slapp tänka på saken men har man en mindre bil är det ju bra om man kan få lov att prova och det tror jag inte är ett problem faktiskt.
Angående bilen så hade jag inte köpt en jätteliten i alla fall även om det inte är meningen att den ska vara ens "huvudbil/familjebil". Det kan nog vara väldigt frustrerande att stå där och behöva pussla in vagnen och övrigt bagage.
Ni få göra som ni vill men jag tror att den lilla bilen måste bli avsevärt mycket större för att ni ska få det att funka. Och en vagn med liggdel tar mycket plats. Jag hade bytt efter barnvagn köp.
Ni få göra som ni vill men jag tror att den lilla bilen måste bli avsevärt mycket större för att ni ska få det att funka. Och en vagn med liggdel tar mycket plats. Jag hade bytt efter barnvagn köp.
#11 Vad menar du med att den lilla bilen måste bli avsevärt mycket större? Har du någon aning om vilken storlek vi är inne på och hur vi kommer använda den?
#12 man behöver inte en stor volvokombi. Speciellt inte om man köper en lite mindre barnvagn. det finns även bilbarnstolar som tar mindre plats. En halvkombi borde funka, kanske får man böka lite med att lägga in chassi för sig och ligg-/sittdel för sig själv, men det bestämmer väl TS om hon tycker det är lönt eller inte. Att ha en större bil än man egentligen behöver är ju ganska onödigt. Alla vagnar blir inte superstora ihopfällda.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag har en Opel Astra, och en Emmaljunga Classic barnvagn, och det är grymt bra plats i Opeln kan jag säga! Hade den gamla modellen innan och har nu den nya modellen av Astran. Vagnen går in på tvären om man vill, men också RAKT in så man har plats bredvid med div saker. Och dessa bilar drar ju nästan ingenting och jag har varit jättenöjd med de två som vi haft nu! Och sedan tycker jag det finns bra utrymme för babyskydd och bilbarnstol sedan med i baksätet! 👍
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Problemet med en stor volvokombi är att den kostar en väldans massa. Har precis sålt vår v70 och kommer säkert att köpa en ny, senare, kanske efter sommaren eller något sånt. För jag är i behov av en bil av den typen (även om det kanske inte faller på just v70, det återstår att se) eftersom jag drar hästtransport annars också och ofta har med mig mycket utrustning till hästen. Men att ha den som enda bil nu under graviditeten när både jag och sambon går hemma känns väldigt tokigt iom kostnaderna i både skatt, försäkring och drivmedel. Vi har ju dessutom alltid haft en liten bil vid sidan av som sambon använder till o från jobbet och som vi använder när vi ska åka lite längre resor utan packning, tex till svärföräldrarna över dagen som bor 7mil bort. Då drar den lilla bilen väldigt mycket mindre. Nu vill vi byta ut båda bilarna mot en mitt-i-mellanstor bil som vi kan använda som enda bil fram till dess att vi köper en ny stor bil. Det behöver vara en bil som är tillräckligt stor för att dra transporten i "nödfall", men liten så att den är billig i skatt/försäkring/drivmedel, men tillräckligt stor för att få plats med barn och barnvagn i om ifall att vi har den kvar då plutten kommer (det är ju planen även om man aldrig vet). För även om vi i första hand kommer åka med den stora bilen när man åker med bäbisen (eftersom det blir min bil) så är det ändå viktigt att det gåår att ta med bäbis i vår mindre bil också. Känns konstigt att köpa en bil som inte familjen kan åka i.
Långt ifrån alla småbarnsföräldrar kör ju runt i v70, så nog tror jag man klarar sig med en något mindre bil också.
Kan säga att Kronan duo ta upp nästan hela bagaget på en V70 om man lägger den ner. Ställer man den på högkant för man plats med den och en hundbur sen är det fullt.
#17 Okej, då vet jag att jag inte ska ha en sådan barnvagn ;P
#18 Haha, typ. Samma gäller på en XC90. Svårt att tänka mig någon bil den inte snor bagaget på, en Hummer möjligtvis. :D
Ingen kronan och ingen emmaljunga iallafall.
Jag har en S60, och Emmaljunga vagn. Har ännu inte provat om vagnen går in men det SKA den bara göra om jag så ska pilla isär vagnen i bitar ;) Emmaljunga är en rätt bred vagn men blir inte så hög ihopvikt. Vi valde vagn efter hur flexibel den är utifrån skog- och stadsmiljö. En stabil vagn med 4 hjul var vårt krav och vagnen uppfyller allt. Den får plats utan problem i sambons Volvo 850.
#21 Vilken emmaljunga har ni?
Emmaljunga city cross
Rekommenderar att ni tittar på kia ceed kombi om ni vill ha en ny bil, otroligt prisvärd och även vår stora emmaljunga får plats i den.
/Christine
Kia ceed är väl den tråkigaste bilen som någonain byggts.
#25 håller med, har såna på jobbet ibland (leasingbil) och de tenderar gå sönder lätt.
Varför rekommenderar alla kombi?
Ja givetvis en fördel, speciellt om man har flera småbarn. Men en kompis till mig får lätt i sin barnvagn i hennes saab sedan. Och jag bör få ner min barnvagn i min sedan, att jag inte testat än beror på för mycket skräp i skuffen samt att jag inte får lyfta så mycket än pga mitt snitt för 3 veckor sen. Jag går emot trenden som säger att man måste byta bil pga barn.
#25 - Vad är det som är "tråkigt" med den? Vad är en "rolig" bil? Det beror ju naturligtvis på hur man prioriterar, men den är rymlig, billig i inköp och drift, lättkörd… Skulle V70 vara "rolig"?
/Christine
Volvo är faktiskt roligare och säkrare.
Jag rekommenderar kombi om man har barn, hund och dessutom är en som storhandlar månadsvis och inte handlar veckovis. Kombi är också stor fördel om man ska bila inom Sverige och åka och hälsa på någon och då måste ha med sig packning mm.
En sedan kan man packa på bredden sen är det fullt, en kombi kan man packa på höjden och bredden.
Bilval är en smaksak och beror på vilket behov man har.
#28 - Du får gärna svara svara på mina frågor i #27
/Christine
#24 Jo vi har faktiskt varit väldigt sugna på den. Men om du följt tråden så har jag skrivit att vi köper inte nya bilar ;P utan här är det bara gamla begagnade saker som inte håller så länge. Alltså vet jag inte ens om bilen kommer att hålla tills barnet är så stort att man byter ut babyskyddet. Men en Kia ceed känns som något vi kikar på för framtiden (tex att köpa en begagnad när vi har lite större ekonomi och vi kanske fått köpt hus vilket alla sparpengar går till nu), sambons farfar har en sådan och vi fick låna den en helg. Gillar verkligen att köra den
#26 Låter inte bra om kia ceed går sönder lätt. Vad är det som brukar gå på dom?
Nä, jag anser inte heller att man måste byta bil för att man skaffar barn, men nu är det så att vi har redan sålt vår ena bil av helt andra anledningar och oavsett barn eller inte så behöver vi köpa en ny bil. Eftersom vi nu ska ha barn snart så tänker jag att det är smart att skaffa något som är praktiskt när man har barn istället för att skaffa en liten tvåsitsig sportbil eller annan bil som är opraktisk när man har småbarn ;P
#28 Lustig kommentar ;P Hur är en volvo roligare? Vad är det som är roligt eller tråkigt med en bil? För mig är det roligt med en bränslesnål bil för det gör att jag har råd att åka på många utflykter, även längre sådana - volvo är inte bränslesnål! För mig är det roligt med en bil som är billig att äga även då man inte kör så mycket - det är inte volvo då dom kostar mycket i skatt o försäkring. Dock är volvo trevliga att köra, men det finns många andra bilar som också är trevliga att köra.
Men en stor kombi kommer det inte bli, det här ska vara en liten bil. Så lutar åt en halvkombi i lite halvstort format.
#26 - Har haft kia i flera år i familjen utan problem…
/Christine
Jag har en Ford focus halvkombi -11 den är billig som attan att äga och köra. Barnvagnen får lätt plats plus en hel del till! Rymlig inuti men liten utan på :) kanske inte en bil för en familj med tre barn men lätt för ett eller två :)

Ja fordarna brukar oxå ha rejält utrymme i bak. Vår mondeo kombi är minst lika stor som våra volvo kombis.