Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 788 ggr
linalundberg
2013-12-19 00:39
1

tips och råd

Jag och min sambo sitter i en knivig sits. Han har precis sagt upp sig och ska börja på nytt jobb i februari med 6 månaders provanställning till att börja med. Jag kanske kommer att bli erbjuden ett drömjobb (har varit på två intervjuer får besked nästa vecka) Vi har en dotter som blir sex månader 1 januari. Hennes pappa kan inte vara pappaledig förrän efter sin provanställning. Och jag vill desperat hitta en lösning så jag åtminstone kunde jobba deltid. Jag trodde man kunde lämna över föräldradagar till andra men det går tydligen inte. Hade vi kunnat göra det skulle hennes gudfar och farfar ta varsin dag hennes pappa en dag och jag två dagar. Finns det nåt man kan göra eller är jag tvungen att tacka nej till jobbet?

ChristineL
2013-12-19 11:52
0

Har ni ingen i er närhet som är pensionär? Grannar? Usch, jag är inte avis på den situationen. Finns det möjlighet för dig att börja arbetet längre fram?

Ria74
2013-12-19 13:17
0

Du känner ingen annan barnledig mamma som kan ställa upp? Jag ska börja jobba så smått när min tjej är 6 månader, mina föräldrar är pensionärer och kan ha henne då. Annars hade jag nog frågat i föräldragruppen om någon kunde passat henne.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[MyCassie]
2013-12-19 18:34
1

Inte? Vi fick förklarat att min man kan flytta över föräldraledighetsdagar till mig om han vill utom de 60 dagar som endast är reserverad för honom. Men givetvis kan man inte flytta dagar till gudfäder osv då det trots allt är föräldraledighetsdagar avsedda för föräldrarna till barnet.

Mabrotnosh
2013-12-19 18:39
0

Jag har fått min sambos 180 dagar…men han kan också ta tillbaka dem.

OlgaMaria
2013-12-19 19:41
0

Om ni har ekonomi för det kan ni anställa en barnflicka. Man kan överlåta vab-dagar till anhöriga, men inte föräldraledighetsdagar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PogoPedagog
2013-12-19 19:48
0

Varför kan han inte ta ledigt pga provanställning? Får han inte förlängt pga det eller får en konstig förklaring kan han anmäla företaget då det är olagligt att bete sig så.

Sen kan du ju alltid prata med företaget om du får jobbet. Förklara sitsen och att du verkligen vill ha jobbet. Kanske går det att få till en lösning- att bu börjar senare, har flexibla arbetstider eller jobbar hemifrån eller så till en början.  Jag misstänker att när folk valt ut vem de vill anställa har de verkligen fastnat för den personen o är villiga att kompromissa lite.

JossanH
2013-12-23 16:28
0

Tänk bara på att barnet lämnas till någon som barnet har en trygg anknytning till, att ni träffar den personen mycket under en lång tid innan så att ni inte hamnar i en sista där barnet får stor separationsångest och blir svår att lämna bort.

Sajtvärd på Iller.ifokus