Hur mycket välling kan man ge?
Jag har en baby som blir 6 mån om en vecka och har börjat ge 50/50 hälften välling o hälften ersättning. Detta mycket pga att han inte blir mätt av bara ersättning och han är ett kräkbarn så hans kräkande har blivit mycket mindre sen han började med detta och en portion gröt per dag. Men nu funderar jag på om detta är för mycket välling? en annan fundering jag har är varför han bajsar så sällan. Det kan lätt gå 4-5 dagar och han är inte förstoppad eller speciellt hård. Han har alltid varit sån och har alltid haft grönt bajs. BVC har ingen aning när jag frågar dem och de säger att de inte kan göra nåt så länge han mår bra o han ej är förstoppad. Jag ger honom katrinplommonpure på gröten varje dag pga hans mage. Känner jag har många funderingar han är mitt första barn och man får olika svar överallt.
Dricker han alltså både välling och äter gröt?
Hur mycket?
Välling och gröt är samma sak i olika konsistens och man ska inte ge mer än 3 portioner av välling/gröt per dag. Tillsammans alltså. Exempelvis gröt på morgonen en gång, välling en gång på kvällen och välling en gång på natten - inte mer däremellan.
Jag tycker inte du ska blanda i välling i alla ersättningsflaskor! Lägg istället till smakisar/mat för att han ska bli mer mätt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Nu när han blir över sex månader gammal kan du ju byta ut ett tillfälle med ersättning/välling till vanlig mat istället. Då får han ju i sig en större variation av olika näringsämnen. Om du ger max tre portioner gröt/välling och en portion med vanlig mat så kanske han är tillräckligt mätt för att äta bara ersättning vid de andra tillfällena. Så småningom kan man börja ge två portioner med vanligt mat under dagen.
Jag tror att BVC har rätt när det gäller hans bajsande. Vissa barn bajsar bara en gång i veckan och det är inget konstigt så länge de går upp i vikt som de ska och inte har problem att bajsa när de väl bajsar.