3 åring vägrar äta
Ni som har barn i trots åldern, vare sig dom är 1-2-3-4-5-6-osv..
Dessa orden "Nej jag vill inte" "Låt mig vara" Osv osv osv Skrik panik, bråk, slagsmål… jag blir gaaaalen. Hon Vägrar klä på sig på morgonen och vi ska gå till förskolan, vägrar att äta när hon kommer hem… när går det över egentligen?! *skratt* Är jag ensam i detta eller?? 🤪 Börjar bli mer och mer arg på henne med och det känns med fel, hur tusan ska man tackla detta?
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
Ja du. Egentligen tror jag att om barn är väldigt trotsiga/gnälliga/bråkiga att det kanske är något som är fel, mer än bara trots. Antingen att de är lite sjuka/trötta. När de går på dagis kan de ju gå med små förkylningar väldigt länge som gör dem väldigt hängiga och retliga. Är hon helt frisk?
Vi hade väldigt kämpigt med min dotters humör. När hon var 4 började jag fundera på om kosten påverkade. Till slut uteslöt vi gluten och mjölk och då blev hon glad och lugn…
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Ja, min lilla tjej är snorig nu och har varit det ett tag, även lillasyster. Hennes humör är också gnällig, sålänge hon inte är i mammas armar 😎
Men min 3 åring, hon blir helt lealös, slänger sig på knäna och klär av sig medans jag klär på henne. Hon är vansinnig och tillslut blir jag det med… och det vill jag inte 😕 Det spelar ingen roll om vi så börjar 30 min innan vi ska vara där eller 1 h innan vi ska vara på förskolan, för det slutar alltid med att jag får ta i med hårdhandskarna och rycka tag i henne så hon kollar på mig medans jag förklarar, men hon lyssnar ändå inte, hon skriker ju såklart bara mer… jag har även testat tvärtom metoden, inte bry mig och börja gå utan henne, utan resultat, då säger hon bara att jag stannar hemma själv o kollar på tv… jag blir tokig snart, jag vill inte bli arg, efteråt får jag så jäkla dåligt samvete så jag gråter, men när hon biter, slåss och skriker som en galning så kan man inte hålla igen längre, o så skäller jag… usch det är hemskt… i stundens hetta så blir jag vansinnig på henne… eller så är jag helt knäpptyst och bara går… (På låtsas)
Ibland kommer hon springande efter mig, men när jag väl då vänder mig mot henne och frågar snällt om hon ska med så säger hon nej… så jag vet faktiskt inte HUR jag ska tackla denna dam utan att bli arg eller ignorant… ingenting fungerar ju 🤔 Jag har även provat att vara lugn o snäll genom hela processen… utan resultat…
men visst kan det vara så att hon kanske får i sig för lite av något eller har någon bakterie eller något virus… det är dock konstigt för på förskolan åt hon jättebra idag, hemma blev det köttbullar och potatismos (vilket hon älskar) Hon smakade inte ens… bad om att få gå ifån bordet och kolla på film… sen innan läggdags så vill hon ha en macka… utan någonting på…*pjuh*
Rosalee
Hur är hon med gluten-mat? Mackor, pasta och sånt? Älskar hon sånt? Min dotter var beroende av sånt.
Men jag har märkt att när barnen är småförkylda så är allt i livet jobbigt och man funderar en massa över vad som är fel, sen när de är helt friska och kanske sovit riktigt bra några nätter, så är de små änglar igen. Och då inser man att de kanske inte mått så bra och har kanske varit väldigt trötta…
Ge d-droppar till båda tjejerna. Jätteviktigt för immunförsvaret. Gärna 10 om dagen till båda. :)
Får man ge 10 droppar?
Jag började ge båda 5 droppar igår och idag.. det var längesedan som min 3 åring fick nu, jag har dock gett den där apelsin drycken med E vitamin, men ja, hon kanske behöver mer?
Tyvärr är hon ju som sin pappa och vägrar grönsaker.. 😟 Har försökt tjata på min sambo att äta mer än bara gurka och tomat, men han vägrar, och tyvärr så tar ju barnen efter…
Hon älskar gluten mat… kanske skulle minska på det? 🤔
Jättetack för att du svarar 🌺
Rosalee
Ja, man kan ge 10 droppar (det ger Kostdoktorn till sin 1-åring och han är ju läkare och Sveriges största kostbloggare). Finns studier som visar att det är okej att ge 20 d-droppar till spädbarn, så 10 droppar är lugnt. Det behövs mer än 5 helt enkelt.
Min dotter älskade verkligen gluten-mat. Jag läste en massa om det och lärde mig att om man inte kan bryta ner glutenproteinerna ordentligt så kan de påverka hjärnan och ge dels beroendesymptom och humörsvängningar, irritabilitet osv. Från att min dotter var 4 så blev symptomen mer akuta. Hon grät och hade utbrott varje dag, och bråkade framför allt om att hon ville ha en macka. När vi slutade med gluten helt fick vi en förvandlad familj. Men framför allt - min dotter slutade gråta. Hon slutade i princip också med utbrotten men framför allt - hon blev glad, tårarna tog slut och skrattet kom tillbaka. Visst var det jobbigt för henne att ge upp sina älskade mackor. Det var säkert en liten kris och jag minns att vi tog henne till affären och köpte något fint efter några veckor för att uppmuntra henne då hon varit så duktig som slutat med gluten.
Men på min dotter märktes det förbättring om man haft en hel dag helt utan gluten så det gick ju fort att märka hur det låg till. Du kan ju alltid prova en helg utan gluten och se om det påverkar. Isåfall kan du höra av dig till vården och be dem testa. Inte säkert att deras tester visar något men då kan du ändå testa tillsammans med dem så kan de skriva intyg osv längre fram.
Min dotter reagerar på extremt små mängder gluten, så många "glutenfria" varor fungerar inte som innehåller vetestärkelse t ex. Även glukossirap och maltodextrin går inte.
Vet inte hur nyttig all den här informationen är för dig men berättar IFALL ni skulle ha nytta av det. :) Jag önskar att vi hade tagit min dotters kost på större allvar tidigare innan hon blev så dålig.

Hur gammal är den yngsta? Min systerdotter blev oxå storasyster i ungefär samma ålder. Först var hon sig själv men sen kom en jättejobbig trots-period som varade kanske 8 månader innan hon hittat sin nya plats i familjen och blev "sig själv" igen.
Kämpa på, man måste inte göra allt perfekt, man gör sitt bästa:) Jag tror på det jag läst i någon tidning att barnen inte tar skada av att se att föräldarna bara inte orkar ibland och blir jättearga. Det är ett fullt mänskligt beteende som de kommer råka på många gånger resten av livet.
#7 tack :-) skönt o höra att man e normal. :-P man hör så mkt idag att vi föräldrar baradska bita ihop, ta time out osv. Det funkar inte alltid ibland :-/ bråkade med henne senast inatt. Idag har jag rivmärken i halva ansiktet. :-/ Lillasyster är 1 år nu. Det skiljer 2 år och 2 veckor.
Rosalee
Barn mår inte dåligt av att se att mamma blir ledsen och inte orkar. Vissa barn har tydligarr och värre trotsperioder än andra. Har ni långt till förskolan? Jag har ibland gjort en deal med föräldrar att de kommer till förskolan så klär jag sen på resten av utekläderna och tar fighten på förskolan innan vi går ut och leker. Mitt jobb är ändå att stödja föräldrarna och barnet i vardagen. Så prata med personalen och hör med dem hur de kan hjälpa dig. Har du bra förskolepersonal så borde dom kunma stödja dig och din sotter. För inte är det säkert kul för henne heller när det blir bråk och skrik.
Idag när jag hämtade så var båda barnen ute, så jag slapp påklädning idag, tack och lov, annars brukar det ta ett bra tag innan jag får med henne.
Angående Gluten. Så fick jag idag höra att det är farligt att "testa köra utan gluten en dag eller två"… 🤔 En av dotterns förskollärare har en dotter med glutenallergi och hon sa att det är bäst att jag tar och testar henne på Vc först innan jag tar några beslut.
Nu vart jag lite snurrig 😛
Rosalee
Farligt är det knappast. Däremot ska man helst inte utesluta gluten själv mer än några dagar eller så för barnet behöver ha ätit gluten som vanligt då man gör tester. Sen kan inte förskolan göra förändringar i kosten förrän man har läkarintyg heller så du kan ändå inte pröva mer än en helg.
Vill bara gå in och konstatera att jag också tror att det kan vara glutenintolerans. Jag är glutenintolerant sedan födseln och när jag får i mig gluten blir jag extremt sur och retlig. Samma sak var det när jag var liten. Var egentligen världens gladaste, lugnaste och snällaste unge men fick vansinnesutbrott.
En glutenintolerant som äter gluten får stora skador på tarmluddet, vars uppgift är att ta upp näring i maten. Man blir alltså kraftigt undernärd efter en tid, vilket självklart påverkar humöret enormt mycket - ni vet säkert själva hur grinig man kan bli när man är hungrig. Även immunförsvaret blir nedsatt (såklart, kroppen får ju inte näring), så långvarig, seg "nästan-sjukdom" är jättevanlig. Man blir hängig, trött, känner sig orkeslös. Man kan dessutom tappa mycket hår och få den där "glutenmagen", dvs alldeles uppsvälld mage.
Samma saker kan ju komma sig av andra anledningar också, men det är aldrig fel att åka in och göra testerna.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Har en bekant med en mycket trotsig dotter, hon har ett par gånger fört dottern till dagis i endast pyjamas, flickan har inte tyckt det varit så kul att vara den enda i pyjamas så det har verkligen gjort suses och behövdes tror jag endast 2ggr =)
Angående ätandet så var mitt ena bonusbarn väldigt besvärlig tidigare… Men vi har kört på den linjen att om ungen vägrar äta så är han utan men han får INGENTING före nästa planerade mål mat… Ingen skillnad hur mycket han skulle gnälla efter mat, smörgås eller nåt helt annat… Äter man inte det som bjuds och när det bjuds är man utan det målet mat, punkt slut.
Än är det inte något barn som svält ihjäl pga envishet…
Det senaste har nu varit att barnen hittat på att de ska äta runt omkring i huset vilket inte är okej hos oss, detta är antagligen ok hemma hos mamma :/ Men samma sak då, man äter i köket och duger det inte så är man utan helt enkelt… Hos oss äter man inte runt om i huset…
Det är säkert fler av er som tänker: Herregud man kan ju inte lämna barnet utan mat osv men jag önskar att ni håller sådana tankar för er själva och inte skriver massa skitkommentarer hit med respekt för ts =)
Vi har faktiskt testat detta med att om hon inte äter med oss så blir det ingen mat inget snacks ingen macka ingenting förens det är dags för nästa mål. Det funkar faktiskt, men bara ibland men när det gått 1 vecka och ungen inte äter alls, då istället, så börjar man ge efter… Sen blir hon "duktig" ett tag igen, och sen börjas det igen… Goa ungar 😉 Tur att mina har lite hull 🤐 Skämt o sido
Rosalee
Hon har inte ont i munnen eller något?