Thermobyxor till kraftigt barn?
Hej
Jag vänder mig till er i ett desperat behov av hjälp.
Det är så att jag har ett mycket kraftigt barn, vars extra vikt satt sig lämpligt runt lår, rumpa, och speciellt mage. Längden är 138 cm, medan klädstorleken är 158/164 med för långa ärmar och byxben. Jeans är något vi aldrig kunnat använda över huvud taget, inte ens de som kallas baggy eller mudd eller resår eller vad som helst.
Det har alltid varit svårt med thermobyxorna, de har suttit så oerhört tight att vi skippat knäppa dom och bara kört på hängslena. Nu verkar det dock inte finnas hängslen i storleken vi nu är uppe på, och att ha thermobyxor oknäppta utan hängseln kommer inte gå.
Vi har varit runt och provat byxor i upp till storlek 164, och de går inte att knäppa i magen. Trots att de blir 20 cm för långa går de inte att knäppa.
Nu blir det bara kallare och kallare ute och jag bävar för att snön snart ska komma. Finns det någon här som har något tips?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Kan ni inte köpa en storlek som går om runt midjan och rumpan och sedan låta en sömmerska korta benen så att de blir lagom?
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
#1 Största storleken, 164, går ju inte att knäppa. :/ Jag hittade dock ett tips på kolhydrater.ifokus där någon föreslog att klippa ett hack baktill i linningen och sy i resår, något sådant kanske skulle funka. Eller en kil av något slag så man breddar midjan. Det syns ju inte under jackan..

Det går ju att sätta kilar i sidorna för att bredda midjan eller hela revärer längs benen om byxorna är snäva i låren också.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Det finns ju termobyxor till vuxna, de storlekarna måste ju gå att knäppa.
/Sjöis
Cellbes, Ellos, Josefssons och HM Rowells ska ha barnkläder i D-storlekar som då är bredare i midjan. Ett annat alternativ är att kolla utländska sidor, storbritanien lär ni garanterat hitta större kläder för barn.
Nu hör det ju inte till trådens ämne, men hur hanterar ni barnets övervikt? Ifall du vill prata om det… :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tack så mycket för alla tips, jag tror vi testar med jacket i midjan, det känns som att det bör fungera. Att lägga upp för långa blir nog klurigare med tanke på alla lager de brukar innehålla. :)
#6 Övervikten har funnits sedan han kikade ut i världen, sköldkörtelsjukdom konstaterades redan vid 2½ års ålder. Vi avvaktade med medicin då han enligt läkaren skulle behöva äta medicin hela livet om han väl började, och i perioder gick det bra medan andra perioder skenade vikten iväg igen. Han är förresten 8½ nu. För ett år sedan la vi om kost och livsstil och sedan dess har han legat på samma vikt med bara något kilos pendling upp eller ner då och då, samtidigt som han växt någon decimeter, så just nu känns det under kontroll. Omställningen gjorde jag i ett sista försök att stabilisera honom utan medicin, och skenar han iväg igen kommer jag överväga medicinering för honom då han för sin egen skull och sin egen framtida hälsa inte bör lägga på sig mycket mer än han har nu.
Vi har hjälp både från barnkliniken och dietist, men jag slutade gå till dietisten då denne predikade alldeles för mycket om att han skulle ha lättmjölk och lätt&lagom och fun light, och nästan skällde ut mig när jag sa att vi någon gång i bland tar en grillad korv med bröd till lunch i vår affär. ;)
Om han har underfunktion i sköldkörteln ska han undvika snabba kolhydrater, rå kål och alla sojaprodukter samt gärna ta tillskott av jod, t ex i form av alger. Det kanske inte ska så mycket till för att öka produktionen något och få honom att få lite högra ämnesomsättning och därmed lägre vikt.
Här är en sida som sammanfattar det ganska bra.
http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/besvar-med-skoldkorteln/
/Sjöis
Okej. Vad härligt att ni verkar ha fått kontroll på det! Bra jobbat! Och bra att ni slutat med den knäppa dietisten! Hehe! :) Fett ska man inte vara rädd för, däremot socker och snabba kolhydrater! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus