Barn iFokus

Barn

Etikett10-amning
Läst 6506 ggr
ChristineL
0

Mjölken sinar :(

Vi var på bvc i måndags för 5-månaderskontrollen och Nova hade då inte gått upp något i vikt sen förra månaden. Enligt sköterskan kan det ha varit en kombination av att hon varit lite förstoppad pga gröt-intro och det att hon alldeles innan vi åkte raketbajsade. Nu har jag under veckan kämpat med att få henne att äta mer (jag helammar bortsett från gröten nån gång i veckan), men tycker bara att hon äter ordentligt 2-3 gånger per dygn. Då jag ska iväg och träna ikväll så försökte jag pumpa förut men det kom bara några droppar, det var 1, 5-2 timmar efter att hon ätit. Jag trivs jättebra med att amma och vill inte sluta med det. Nu sitter jag och gråter för det känns som att våra mysiga stunder kommer försvinna :(

Jag vet ju att ju mer brösten stimuleras desto mer mjölk producerat, men är det vanligt att det sinas vid den här tiden? Det känns lönlöst att försöka pumpa när det inte kommer något…

Tina-A
0

Jättevanligt! Det känns som att mjölken försvinner helt emellanåt och det beror på att barnet är inne i en växtspurt och behöver äta mer än som finns. Hon tömmer effektivt dina bröst och blir ändå inte helt nöjd för hon vill ha mer. Fortsätt att amma som du gör så kommer att mjölken fyllas på. Hon försöker nu öka din mjölkproduktion så ge det en 3 dagar iaf.

Jag skulle också råda dig att INTE ersätta ett amningstillfälle med att pumpa under dessa 3 dagar eftersom pumpandet inte tömmer brösten lika effektivt och alltså inte heller kommer öka din produktion på det sätt som behövs just nu.

Det kommer lösa sig ❤️ Kroppen är fantastisk :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
0

Tack! Jag har försökt idag att inte "tvinga på henne" bröstet och dagen har sett ut såhär ungefär: 7.30 amma ena sidan tills hon somnade, 9.30-10 amma andra sidan, 13.30 smakportion potatis (däremellan nån skvätt bröstmjölk). Nu är klockan snart fem och hon har sovit ett par timmar och enligt mit inte ätit ordentligt sen imorse…

ChristineL
0

Nu har hon vaknat och ätit ordentligt på båda sidor :)

JossanH
0

Man tyckte ju brösten försvann under den där perioden och att hon omöjligt skulle bli mätt på det man hade. Vår dotter började då äta som en häst på nätterna och kunde äta mellan 2-5 ggr per natt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
1

Många barn stannar i vikt någon period. Enligt vad jag hört i min bekanskapskrets verkar det vara extremt vanligt. TOM vanligare hos dem än barn som följt kurvan stadigt. ( så klart säger det inget om hur det ser ut för genomsnittet men det är ändå intresant tycker jag:)

Så stressa inte upp er för att hon legat stilla i vikt en månad. BVC är tyvärr ofta jättebra på att hetsa föräldrar att få barnen att gå upp i vikt och ge föräldrarna dåligt samvete eller få dem att sluta amma:(

AnnaFagerell
0

Var samma för mig och det blev faktiskt bättre av att ge bebisen lite mat också när den är så gammal som 5 månader. Även om man ska amma mer för mer mjölk så gjorde jag så att jag ammade något mål mindre och så fick bebisen lite mat, å så fanns det mjölk till de andra målen Amning.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mabrotnosh
0

Flaskmatning är mysigt det också

ChristineL
0

#7 -Tror du missar poängen, jag vill inte sluta amma än.

Ria74
0

Nu ammar jag inte själv. Men har en kompis som upplevde precis som du att när hennes son var runt 5 månader så sinade brösten.

Hon fortsatte amma och gav ersättning som komplement när han inte blev mätt. På några veckor så hade hennes bröst ställt om sig så att hon hade mat till honom igen och hon kunde sluta med ersättningen.

Förhoppningsvis är det likadant för dig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
0

Nu har det ju gått några dagar och det känns verkligen bättre! Men hon klarar sig verkligen länge utan mat om vi är iväg några timmar på dagen.

Tina-A
0

Skönt :-) det kommer antagligen gå rätt ofta upp och ner nu, ena dagen har man för mycket och andra för lite. Men det lugnar sig med tiden, efter ett tag slutar brösten läcka också medan man ammar på ena, så det är skönt :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Tess86]
0

Om hon bara äter ena sidan och sen är nöjd låter det ju inte som att du har för lite mjölk (för du har ju mer att ge på andra sidan då) utan snarare att hon inte orkar äta ordentligt för att gå upp i vikt. Inte samma situation men i början när Billy kom hem från neo fick jag först koppmata en viss mängd och sedan amma direkt efter vid varje amningstillfälle, för han somnade vid Amning och fick i sig för liten mängd mjölk då, även om det fanns kvar i brösten. Det berodde ju på att han var liten och svag men du kanske borde prata med bvc om en läkartid så att ni kan utesluta att Nova inte har gått upp i vikt för att hon mår dåligt på något sätt eller är för trött för att äta.

Att det inte kommer ut mjölk när man pumpar behöver inte betyda att bröstet är tomt. Det kan komma ut när man ammar ändå. Så stressa inte över det! Ät och drick ordentligt och amma ofta så finns det mjölk i brösten. Men om Nova äter mer sällan, och bara ett bröst åt gången, kommer det naturligt att finnas mindre mjölk än annars, men ökar hennes hunger och du ammar oftare och på båda sidor kommer mjölkproduktionen att gå upp igen på ett par dagar. Förresten, det är vanligt vid den här tiden att brösten inte känns sådär fulla och spända som de kunde göra när barnet var  mindre, men det finns mjölk ändå.

Jag tycker att det är härligt att höra om de som kämpar för att amningen ska fungera och inte ger upp. Lycka till!