Säger ert barn till ?
Säger ert / era barn ifrån att dom inte vill blöja på (på natten) ?
Säger ert / era barn till om att dom vill ha blöja på sig ?
Hur gammalt är barnet / barnen ?
Har själv ett barn som är 7 år , och glömmer jag sätta på nattblöja , så säger hon till om det eller har t.om. försökt ta på sig själv .
När hon var mellan 5,5-6år så skulle hon inte ha blöja på sig , "jag är stor nu".
Fick sätta på blöjan efter att hon somnat .
Men hon har nu insätt att det är rätt bra med att använda nattblöja , får sova hela natten , vakna utsövd och inte behöva vakna i en blöt säng , har haft kompis som sovit över här vågar att sova över hos en kompis , hon skäms inte över att ha blöja .
Personligen så tycker jag att det är vi vuxna som säger / gör så att barnet / barnen skäms över att dom använder blöja , här har vi sagt att det är inget onaturlig att man använder blöja på natten .
Sängvätning är inget man rår för , man kan bara göra det så enkelt som möjligt och inte göra någon stor affär av det .

Min dotter är bara 3 månader så hon har naturligtvis blöja på sig. Hon kan varken säga om hon vill eller inte vill ha någon än.
Hade hon varit uppe i skolåldern och behövt bölja hade jag nog försökt att hjälpa henne att sova utan blöja genom att väcka henne för att kissa.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Är det inte ovanligt att en 7 åring har blöja? Speciellt om det är en flicka? Hade min dotter haft det nu, hon är 7, skulle jag gjort en utredning.
Min stora kille som är 12 blev dagtorr när han var 3,5 och nattorr vid 4,5. Han ville inte ha blöja på dagen. På natten tog vi av blöjan när han kändes torr några veckor i streck. Han kissade sällan i sängen. Däremot hade han lite bajsproblem på dagen och det kom i kalsongerna ibland.
Min dotter som är 7 blev dagtorr vid 3 och nattorr vid 4. Inget konstigt med henne heller. Hon sa inte heller något när vi tog av blöjan.
Min minsting är nu drygt 3 och om vi tar av blöjan på dagen är han jätteduktig och går på toaletten. Men han vill gärna ha blöja på dagen. Lurar honom ibland och det går jättebra. Men han har mestadels blöja. Vi tar det lugnt. På natten är han torr nästan alla nätter men han har blöja ändå och vill det själv.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
har en utredning gjorts?
att fortsätta med blöja brukar inte vara en bra lösning istället borde en utredning göras och att ni får hjälp och råd och tips och kanske prova medicin och eller larmmatta
Min son var knappt tre år när han bestämde sig från ena dagen till den andra att han minsann inte skulle ha blöja.
Tycker nog som övriga att det kanske är dags att göra en utredning. Det finns ju hjälp att få.
Utredningar har gjorts , vi har provat minirin som ej haft någon inverkan .
Har provat utan blöja med bara madrass skydd , som inte fungerar något vidare bra p.g.a pyjamas / nattlinne och lakan / täcke blir genomblött .
Den hjälp vi får är madrass skydd och blöjor och sjukvården hos oss ser inget hinder i att flickan använder blöjor .
Mellan 8-10% av 7-åringarna är sängvätare någon högre % hos pojkar än flickor .
Dom första frågorna blev kanske fel formulerade , jag hade tänkt mig få svar på dom men ni fastnade på att vi använder blöja på en 7-åring , jag är övertygad om att det finns föräldrar här som har både 4 , 5 och 6-åringar som inte är torra på natten .
Och varför ska man som vuxen eller barn inte kunna få sova hela nätterna ?
Jag har ställt klockan på väckning otaliga nätter för att stiga upp och väcka flickan för att ta henne till toan , hon och vi vuxna får en störd nattsömn , vilket leder främst hos dottern att hon får ett sämre humör på dagen .
Så vad är det då för fel med att kunna sova ostört , använda blöja , vakna torr och utvilad ?
#5 När jag nu läser mitt eget inlägg tycker jag att jag låter som en besserwisser, vilket inte alls var min mening. När det gäller min egen son så hade vi bråk om detta med blöja på natten och det var hans egna ord att han "minsann inte skulle ha blöja".🙂
Vi har en pojke i vår omgivning som var sängvätare en bit upp i skolåldern och det blev jobbigt för honom. Han kunde aldrig följa med på övernattningar till exempel. Han fick någon slags tabletter, kanske hormoner? Minns tyvärr inte alls vad det var nu, men det har hjälpt honom och han är idag helt torr.
Ber om ursäkt om jag bidrog till att du känner dig påhoppad. Hoppas att ni kommer till rätta med det. 🌺
Till JeanetteK
Ingen fara känner mig inte påhoppad och du ska inte behöva känna dig som någon besserwisser !
Jag blev nog lite irriterad över alla som tycker att är man 7år så ska man absolut inte använda böja och att man ska utreda vad som är fel .
Tror folk att här låter dom barnet använda blöja bara för skojskull ?

Jag tror inte att någon av oss vill låta som en besserwisser. Det är nog bara det att när barnet är så pass gammalt så är det inte så vanligt med blöja.
Hade det varit mitt barn hade jag försökt ligga på vården mer om att utreda varför barnet sängväter. Det kan ju självklart växa bort inom en snar framtid och då är ju nattblöja en lösning så länge. Men om det inte skulle växa bort så kan det bli mer problematiskt ju äldre barnet blir.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Det är väl ingen som vill göra påhopp. Men när ett barn kommer över 5 år bör man enligt vården säka hjälp.
Antar att ni inte ger henne dricka på kvällen och att ni undersökt så att hon kan bajsa ordentligt, så hon inte är förstoppad. Även kollat efter UVI. Om allt är bra hade jag kollat andra saker. Hur mår barnet? Är hon ledsen, rädd etc. Hur går det för henne i skolan och har hon kompisar. Kissar hon någon gång på sig på dagen och hur ofta går hon på toaletten.
Att upp till 10% av 7 åringar skulle ha blöja har jag svårt att tro. Var hittar du den statistiken?
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Till AnnaFagerell
Att upp till 10% av 7 åringar skulle ha blöja har jag svårt att tro. Var hittar du den statistiken?
Så skrev jag inte .
Jag skrev (har kopierat vad jag skrev)
Mellan 8-10% av 7-åringarna är sängvätare någon högre % hos pojkar än flickor .
Sängvätning hos barn som är förbi "blöjåldern" beror ofta på att ett område i hjärnan behöver mer tid på sig för att mogna. Det är ett hormon som saknas. Sängvätning är alltså något som varken förälder eller barn oftast kan göra någonting åt, annat än genom medicinsk väg i så fall. Sängvätning kan hänga ihop med oro hos barnet men oftast inte. Ofta handlar det om ett barn som sover lugnt och tryggt, blir kissnödig men får inte signalen från hjärnan att det är dags att vakna för att kissa, och vaknar därför inte förrän sängen blir blöt.
Det sägs att om man bär upp barnet eller väcker det för att kissa försenar man utveckling ytterligare, eftersom det då tar ännu längre tid för kroppen att lära sig att vakna av sig själv för att kissa.
Det är så pass vanligt med sängvätning hos större barn att DryNites Nattbyxor upp till 57 kg (15 år) säljs i vanliga livsmedelsbutiker.
Tack Tess86 !
Jag hade tänkt att skriva Varför finns det blöjor för barn upp till 30-50 kg. I nästa eventuella inlägg .
Men du tog orden ur munnen på mig .
Jag tycker att det är synd att det finns en allmän uppfattning att någonting är fel med barnet för att det kissar i sängen. Visst, någonting är "fel" men det behöver inte vara ett känslomässigt fel. Det är alldeles för många barn som skäms för att de kissar i sängen och alldeles för många föräldrar som anklagas för att göra någonting fel, att det är deras fel att de har ett otryggt barn.
#11 Nästan samma sak.
#12 Dom där blöjorna hade inte min 12 åring kommit i. Han väger 60 kg och är 166 cm lång. Han är både längre och större än mig.
#15 Kanske det, men min mening med det hela var inte att tala om passformen på DryNites Nattbyxor utan att påpeka att nattbyxor för sängvätning hos barn äldre än blöjålder faktiskt säljs i vanliga butiker.
Min son e 5 fyler 6 i mars å e int tor på dagar ens han ha föviso et lite kromosom avvikelse men tenkte Ha ni testat den her larmdosan man seter i jumsken? Den skikar vibrationer så fot d komer en drope i trosor/kalsonger til en vekarkloka som då börj ringa å då iaf min son sov som en döing så vaknar han int av nåt så ja få rula up å stenga av den å ta han på toa å samtidit Ha han en medesin som ta bot urinmengden på naten så vi hopas d ska jelpa lite iaf :) Å klat hon int ska skemas hon e int ensam :)
Hittade detta på www.netdoktorn.se
Fakta om enures
- Enures, eller sängvätning, föreligger när barnet regelbundet kissar i sängen på natten från fem års ålder.
- Drabbar 5-10 procent av alla lågstadiebarn, och 2-3 procent av barn upp i tonåren. Något vanligare bland pojkar. Ärftliga samband finns.
- Barn med enures är ofta svåra att väcka på natten, har ofta njurar som bildar för mycket urin på natten, och/eller har en urinblåsa som har för lätt att dra ihop sig.
- Det är mycket viktigt att inte skuldbelägga barnet. Föräldrar måste aktivt förklara för barnet att sängvätningen inte är hans eller hennes fel.