Barn iFokus

Barn

Etikett14-barn-med-kroniska-sjukdomar
Läst 1750 ggr
miini85
0

råd om mjölkallergi

hejhej jag har en liten tjej hemma på 20månader som är allergisk mot mjölkprotein. Och nu till det jag vill ha råd om. D finns ingen välling som är mjölkfri. eller det finns men sen en månad har leverantörerna inte kunna få in det i butikerna. inte ens apoteket har. dom berättade att det är totalstopp från tillverkarna och vet inte när det kommer in vällimg igen. vad ska jag göra?? min dotter dricker välling morgon och kväll. tänkte även på föräldrar med mindre barn som verkligen måste dricka välling. så nu har jag fått köpa mild fullkornsvälling från 6 månader plus lactulose. men det gör ont i mitt hjärta när hon blir så hård i magen och får panik. man måste hjälpa henne när hon försöker bajsa. jag ger även catrineplommon päron vatten även lite olja i vällingen. Jag vet inte mer vad jag ska göra men jag vill inte att min lilla tjej ska ha ont pga att det är stopp hos tillverkarna. blir så frustrerad. nån som har råd eller tips. allt motages!!

miini85
0

vill tillägga att microlax har jag prövat. men verkligen bara vid akut besvär. det är inte nått man ska ge hela tiden. men d funkar ibland:-\

[Blodpudding]
2

Men nu måste du väl skämta? Du kan ju inte ge henne mjölkprotein om hon är allergisk. Ge henne något annat att äta, välling är inte nödvändigt.

miini85
0

så kände jag med och tyckte det var konstigt. men dvar vad läkaren på bvc plus apoteket rekomenderade. därför jag skrev här och ville ha råd. för jag kände sj att d inte e oki även om bvc och apotek sa det. det e inte dom som behöver se henne. så nu har hon fått mjölkfri gröt och hoppas hon kan sova ändå.

[Blodpudding]
1

#3 Självklart ska du inte ge ditt barn något hon är allergisk mot. Det kan förstöra väldigt mycket för henne.

Ge henne mjölkfritt istället. Gröt är samma sak som välling fast mer fast.

miini85
0

ja precis. skönt att någon mer reagerade på det. men tänk alla små barn nu som kanske måste ha välling för att kunna sova:-\

fridaas
1

#5 Barnen vänjer sig vid att inte dricka välling, så det är inget måste. Visst det kasnke blir några jobbiga kvällar för föräldrarna tills de vant sig, men det går.
Har själv ett mjölkprotienallergiskt barn och hon fick gröt istället och sen gjorde jag egen "välling" till henne ibland när det behövdes.

Tog vatten och blandade med havremjöl (mixade havregryn så de blev till mjöl) och mjölkprotienfri ersättning så det blev som välling.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Tina-A
2

Välling är väldigt ovanligt i andra länder, det är något vi fått för oss här att barn ska ha. De behöver inte alls dricka välling så det kan du utesluta helt utan minsta problem. Ge en annan, riktig, frukost och ett kvällsmål istället. Vad sägs om gröt, äggröra, macka eller mjölkfri yoghurt till frukost? Något liknande funkar bra som kvällsmål. Det är rätt skönt att sluta med välling så du kan ju passa på nu så slipper du den sen :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

fridaas
0

TS har ni fått träffa en dietist? Om inte, se till att få göra det om ni inte har koll på mjölkprotiensallergi sen innan, vi gjorde det inte för att jag har ett kusinbarn med mjölkprotiensallergi och även en styvsyster och styvbror som är det, så vi hade redan koll. Men annars är det att rekomendera!

Och sen att man inte ger för mycket sojaprotien istället, för det kan göra dem överkänsliga mot det istället.

Vi använder oss mestadels av havreprodukterna istället, är bara "grädden" och yoghurt då och då som vi använder som är med sojaprotien.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

miini85
2

tack för alla råd. pratade med hennes dagisfröken och berättade allt. hon hade barn sj som hade denna allergi. så hon gav mig många tips. ringde även till vc och sa att jag kräver en remiss nu. så det är skickat. även en dietist har jag tagit kontakt med. hoppas på snabb hjälp nu. fick recept på mjölkfri välling och den funkar super:-) tack alla :-)

AnnaFagerell
0

Jag har tre barn som är mjölkproteinintolleranta. Ingen av dem har druckit välling. =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

jen83
0

De gå at typ jöra gröt veldit tun så barnet kan drika den istelet! anars fins d faktist flera olika sorter mjölkfri väling lekare kan skriv ut på resept å nån sort borde ju gå få tag på! Du kan absolut int je barnet om den e alergisk d kan ju va skadlit fö tarmen å magen!