Hur ofta byta blöja?
Hur ofta byter ni blöja på era barn och hur gamla är barnen?
Träffade en kompis som tycker att jag skämmer bort Molly med att byta på henne för ofta.
Jag trodde ärligt talat att hon skämtade när hon sa det, för att ligga med kissig blöja är inget jag själv hade velat och därför byter jag på Molly om jag märker att hon har kissat eller bajsat.
Molly är snart 4 månader och jag byter innan varje måltid och om jag märker att hon har kissat eller bajsat däremellan. Det blir nog en 8-9 gånger per dygn och jag tycker inte det är så där himla mycket.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
TS Fortsätt i din stil. Jag gjorde likadant när mina barn var små!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Ofta! Så snabbt som möjligt helst. Bajsar han kan jag låta honom sitta ett par minuter eftersom han ofta seriebajsar (och gärna bajsar på mamma om chansen ges). Annars byter jag mitt i matningen så han vaknar till lite. Så det blir väl typ minst varannan timme. På natten byter jag bara en gång. Ja, förutom om han skulle bajsa då. Det beror också lite på vilka blöjor vi har. Nu använder vi mest 12h blöjor, men har några riktigt dåliga blöjor kvar som jag byter med en gång eftersom de blir blöta inuti. Sonen är 10 veckor och jag har ingen aning om hur många byten det blir totalt. Många i alla fall!
Märker jag att hon har kissat jättelite, blöjan känns tom men man känner på lukten precis när hon gör det, då låter jag det vara. Blöjorna är så absorberande att om jag byter då känns det inte som att det är något alls i. Man får tänka en smula på miljön också ;) Hon är förövrigt 15 mån. Annars byter jag så fort man känner att det är mycket kiss i blöjan eller så fort hon bajsar. När hon var liten bebis bajsade hon ca 10-13 ggr per dygn så då bytte jag hela tiden, även på natten.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har en flicka på fem månader, bajsar hon så byter jag på en gång. Tygblöjorna kollar jag varje timme och räcker då oftast att bara byta inlägg. Engångsblöjor byts ungefär varannan/vartredje timme. Har också fått höra att jag byter ofta, men hellre det än att hon får gå helt nerkissad hela dagen!
/Christine
Här på dagis byter vi minst 3 gånger om dagen. Har de bajsat blir det såklart byte direkt. Annars har vi vissa rutintillfällen när vi sitter på pottan och samtidigt byter blöjan. Man märker fort vilka barn som länge går med kissblöjor eller som sällan blir tvättade/ avtorkade när blöja byts. Dessa barn luktar gammalt kiss väldigt tydligt.
Byter efter varje måltid anledning är att hon bajsar en gång om dagen och alltid efter måltid men vet inte riktigt när så för att inte slösa en ren blöja i onödan byter jag efter. Hon är 9 veckor.
Brukar kolla blöjan efter varje måltid och se om den behöver bytas. Däremellan byts den om han bajsar. Dock brukar jag avvakta lite när han bajsar första gången, eftersom det ofta kommer mer kort därefter. Nattetid byter jag bara om det luktar bajs. Han är 11 veckor nu.

Byter efter ca 2 h ibland mer men oftare om det behövs. Vi använder tygblöjor så då måste man ju byta om det kissas i dem. Men när vi använder köpeblöjor tytcker jag det äör svårt att veta hur ofta man ska byta. Blir nog längre mellan bytena då.
Bastian är nu 11 mån o sitter på potta vid varje byte och bajsar nästan bara i pottan:) Det tackar jag tygblöjorna för eftersom barnet snabbt lär sig känna när det faktikst kissar o bajsar. Vi har förhoppningar om att ha honom utan blöja på dagtid när syskonet kommer när han är 1,5 år. Skulle vara himla skönt.