Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 30596 ggr
ChristineL
0

Smörgåsrån & majskrokar

Jag funderar över när man kan börja ge detta? Naturligtvis inte som måltid ;)

Tiden går så fort och snart är hon fyra månader och saker börjar åka in i munnen ändå :P

Mooniq
3

varför ge det överhuvud taget?? Helt onödiga livsmedel som enbart ger onödiga kolhydrater och skapar sötsug i tidig ålder. vänta hellre ett tag och istället satsa på bär. Det kan man ha i frysen och sen tina lite pö om pö. 

Då får ju barnet i sig nyttigheter.

Lär inte ett barn att tröstäta genom att sticka till dom lite "extra" om dom gråter.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ChristineL
5

#1 - Har läst att man tidigt ska vänja barn vid gluten för att undvika allergi, därav smörgåsrån. Majskrokar innehåller endast majs, ser inte varför bär skulle vara bättre som hon dessutom lättare sätter i halsen?

Och var har jag skrivit att jag ska ge det om hon är ledsen? Det är ju för att vänja henne vid att hantera mat, är ju ändå dags med det snart med.

Mabrotnosh
0

Smörgåsrån skulle jag ge med lite smör på och försöka ge henne när man själv sitter och äter vid bordet genom att palla upp henne om det går. Majskrokar skulle jag inte ge alls. Smör är ju iallafall gott vilket majskrokarna inte är. När man ska ge dem vet jag inte ;) men vill gärna veta.

[Tess86]
2

Smörgåsrån är väl en bra start för att introducera gluten, det eller hemlagad välling men vällingen ger ju inte barnet någon övning i att hantera mat. 

Livsmedelsverket säger att man ska introducera gluten tidigast vid fyra månader och senast vid sex månader. När hon har blivit fyra månader, och om hon visar intresse för rånen, kan du ju testa att ge henne en avlång bit som hon kan greppa. Stoppar hon det i munnen får hon testa dem, annars kan hon ju bara undersöka dem. Hon kommer ju att visa när hon är redo att faktiskt äta dem. I vilket fall kommer hon ju inte att lyckas få i sig så mycket på en gång att det blir en chock för magen i början, så det gör nog ingenting om du börjar så tidigt som vid fyra månader. 

Sötsug skapar de nog inte, det behöver du inte vara orolig för. Bröstmjölken är mycket sötare än den mesta mat som bebisen får smaka.

Rutan_
2

Jag tror inte att vi gav sonen något av det innan sex månader faktiskt. Sen när han fick prova ratade han dem totalt, vi har provat lite då och då att ge men han har aldrig velat äta något av dem.

[Tess86]
0

Nej, om barnet inte vill äta rån finns det ju andra källor till gluten. Välling eller gröt kanske går hem bättre hos vissa.

JossanH
1

Samma sak här som med allt annat! Man väljer _själv_ vad som känns bra att ge sitt barn :) Vi tex står över sötad dryck, köpemat, välling och köpebröd (kan hända att vi ger något vid enstaka tillfällen) men ger rån och majskrokar lite då och då. Oftast får hon mellanmål i form av hembakat bröd, frukt och bär eller grönsaker men när man inte riktigt hinner med att mata in ett mellanmål och hon börjar bli hungrig men inte borde äta något som mättar för att det vankas mat är rån och krokar perfekt! Det är väl mycket bättre att ge några krokar vid fikat än att ge tex bulle!? Men trevligt när alla kan äta tillsammans :) Det jämnar ut sig i slutändan och man är inte perfekt på alla plan ;) Vi började ge majskrokar när hon var en 5 månader kan jag tänka. Rånen hade hon svårt att hantera så det har hon börjat äta senaste månaderna (är 13 mån). Under sommaren har hon istället länsat trädgården på alla tänkbara bär och just nu är varenda äppelträd "nam nam" :P Tycker krokarna är så bra då dom verkligen smälter och inte sätts i halsen speciellt lätt. Och varför skulle krokar vara äckliga? Jag älskar dom!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
0

Krokarna funkar jättebra att suga på. Tror vi introducerade dom rätt tidigt, typ 4 månader. Aldrig varit några problem, smälter lätt i munnen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
1

När vi var på tandhälsosamtal med föräldragruppen var de starkt emot både rån och framför allt krokar som gärna blev till kladdigt klet runt tänderna. Men säg å andra sidan det de tycker är ok att äta:P Jag blev nästan lite arg där. Om man ska följa alla deras förhållningsregler kan man knappt leva ett normalt liv känns det som. Absolut inga mellanmål utan att det gått exakt rätt tid emellan. Inget att äta på natten, helst inte Amning heller, frukt enbart i samband med måltider, bända upp munnen på barnen för att borsta noggrant osv.

Tina-A
2

#9: Mycket är faktiskt gammal forskning som är förlegad och motbevisad men som de ändå stödjer sig på, helt sjukt! Läste en kurslitteraturbok från 2000 (som säkert många läst!) där det stod att man inte ska "amma i tid och otid" eftersom det skulle vara dåligt för tänderna. WHAT?! Forskningen idag säger att Amning stärker emaljen, är bakteriehämmande och dödar kariesbakterier. Sockret i mjölken ombildas inte till det "farliga" (det som är dåligt för tänderna) sockret förän i tarmarna, så det påverkar inte tänderna negativt alls utan stärker tänderna istället. Tänderna behöver inte vila mellan bröstmjöksintagen till skillnad från den mesta andra födan man intar. Man kan se en minskning av amining och ökning av karies mer eller mindre parrallellt (även fast såklart dålig mat som kommit på senare tid påverkar massor självklart!).

Förr i tiden när man ammade tills barnen var stora (jag vet inte exakt men säg typ 5 år t.ex., och visserligen var maten bättre också..) fanns i princip inte karies. När man tittar på gamla skallar och deras tänder är de i jättebra skick, och bröstmjölken ska ha hjälpt till mycket till att bevara dessa :)

Lite rolig info för oss amningsintresserade så här på morgonkvisten :D

[Tess86]
2

#10 Intressant information och bra att veta om tandläkare eller andra inom hälsovården kommer och påpekar att man inte får amma för ofta.

Tina-A
2

#11: Jamen visst :) Här är lite källor också;
http://kellymom.com/health/baby-health/tooth-decay

http://www.brianpalmerdds.com/bfeed_caries.htm - "_There are 4,640 species of mammals, all of whom breastfeed their young. Lactose is present in most of the breastmilk of these species. Humans are but one species of mammals, but are the only species with any significant decay in deciduous teeth."

(sorry om OT TS!)_

ChristineL
0

Nova har fått smaskat smörgåsrån i helgen! Det var jättegott att suga på sa hon ;) Hon fick väl inte i sig nåt direkt, blev mest kladd men kul att se vad ivrig hon blev :D

[Tess86]
0

Vad roligt att se :)

Teja-Bea
0

Min son fick först majskrokar, runt 4 månader. funkar kanon och smälter både i handen och i munnen. bra sysselsättning och träning för motoriken.

Runt 5 månader började han tugga på riskakor. också bra och mjuka.

Nu är han över 6 månader och har fortfarande lite svårt med smörgåsrånen. Han krossar dem i handen när han tar dem och andas sedan in smulorna - och sätter i halsen =/

Han får fortsätta med krokar, riskakor, banan och äpple =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus