Hur sover ditt spädbarn?
När jag fick mina tre barn i slutet av 80-talet skulle man lägga barnen på mage för att de inte skulle kvävas om de ev skulle kräkas då de sov.
Senare skulle man lägga alla spädbarn på rygg för att minska risken för plötslig spädbarns död. Senare hörde jag att man skulle lägga dem på sidan istället.
Vad är det som gäller nu för tiden? Har hört talas om barn som ligger på samma sätt så ofta att de får deformerade skallar. Spelar det någon roll hur man lägger barnen?
Hur gör ni och varför?
Jag frågar mest för att jag kommer att bli mormor i början av 2014 så jag är lite nyfiken på vad som gäller nu för tiden. "Sanningar" ändras ju med åren.
Brukar varva mellan att ha honom på rygg med huvudet åt ena hållet samt andra hållet och även att han ligger på sidan. Ligger han bredvid mig kan jag lägga honom på sidan, men ligger han själv låter jag honom ligga på rygg än så länge.

Molly är 3 månader och varvar mellan rygg och sidan. Hon vände sig själv på sidan redan som nyfödd när hon skulle sova så det blir oftast så hon får ligga.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Vad jag har läst mig till i bl.a. en artikel frånb Vi Föräldrar är att man förr i tiden alltid la barn på rygg men en period runt 80-talet skulle de ligga på mage. Orsaken till detta var en missuppfattning. Små barn skriker ofta mindre på mage men inte som man trodde då för att de mår bättre utan för att de får svårare att andas och inte orkar skrika så mycket. Efter ett tag upptäcktes detta misstag och man återgick till att lägga barnen på rygg.
Ligga på sidan ska vara lika säkert som på rygg för andning och plötslig spädbarns död-risk men eftersom det är större risk att ett barn som ligger på sidan rullar över på mage än ett som ligger platt på rygg rekommenderas ryggläge.
Min son ligger oftast på ryggen. Ibland på natten när han har ätit somnar han på sidan och då brukar han få ligga kvar så. Sidorna varierar ju eftersom han ammas i sängen, då somnar han med huvudet mot mig. Dock märkte jag för ett tag sen att han låg på höger sida på alla bilderna jag tagit. Han har ingen platt fläck, men för säkerhets skull lägger jag honom nu på vänster sida hela tiden. Han vänder sig själv till höger medan han sover, så då blir tiden väl ungefär jämnt distribuerad.
Vad trevligt med en mormor som faktiskt frågar. Min mamma är hopplös på att ge en massa tips och idéer som är gamla och mossiga och som inte längre stämmer. Hon är ganska envis också och min dotter är två månader nu och vi har redan hunnit bli osams. Så trevligt att du frågar om vad som gäller nu. Min dotter sover på rygg i sin egen säng vid våran fotande. Vi får vända på henne i sin egen säng ibland för att hon har förmågan att vända huvudet åt vårat håll och för att variera så hon inte får deformeras huvud får vi låta henne sov i hennes "fotände"
Jag tror att många bebisar föredrar att ligga på mage och sova men rekommendationerna är rygg och det är det jag har kört på med vår dotter. Anledningen till att jag tror att de föredrar att ligga på mage är för att det ger en trygghet att känna "mark" mot magen då det är så de har det när de ammas och det ger en känsla av närhet. Men det är helt och hållet min egen teori :) När dottern började bli rörlig började hon oftast svänga om till mage och sova så. #3 det hade jag gärna velat läsa :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
En av anledningarna till att man idag rekommenderar ryggläge eller sidoläge där barnet hindras ifrån att falla på mage är för att risken för plötslig spädbarnsdöd är större när barnet ligger på mage. Majoriteten av barn som dött i plötslig spädbarnsdöd har hittats på mage med ansiktet ner i kudden/madrassen. Risk för kvävning på grund av att barnet legat på rygg och kräkts är däremot väldigt liten eftersom spädbarn har en ordentlig kväljningsreflex och hostar upp kräket.
När man började lägga barn på rygg istället blev det dock som du säger vanligare med platta partier på barnens huvuden och även att barn generellt har bredare huvuden än förr. Ändå rekommenderar läkare och sjukgymnaster att man fortsätter med ryggläge och istället låter barnet spendera så mycket tid som möjligt på mage i vaket tillstånd istället. Då avlastas huvudet, barnet tränar nacke och rygg och blir mer rörligt även i sömnen så att det inte ligger på en och samma fläck av huvudet.
Har barnet ett platt område bak och "envisas" med att vrida upp huvudet även om man som förälder vrider barnets huvud åt sidan kan hela barnet få sova på sidan (det är inte farligare än ryggläge) men då rekommenderas en kudde som hindrar barnet ifrån att falla på mage. Denna kudde heter Deltababy Babysleep och med den kan man lägga barnet åt vartannat håll varannan gång så att huvudet inte blir asymmetriskt. Vår son sover med en sådan kudde och om vi får något mer barn kommer jag att använda den kudden ifrån första början, i förebyggande syfte.