Sanningen om barnoljor
VARNING för alla Natusan och andra traditionella oljor och barnvårdsprodukter… Dessa innehåller mineraloljor som täpper till porerna i huden på babyn.. Använd hellre en mandelolja köpt på hälsokost affären den är mycket bättre för våra små liv…. KRAM
OM man alls måste använda oljor… 
Det är inte bara oljor som är skadliga isf. Överlag innehåller alla barnprodukter mer skadliga ämnen än vad shampoo, tvålar etc. gör för vuxna.
Vi brukade alla använda Natusan barnolja på våra magar, armar och ben. Man blev så härligt mjuk utav det. Men är det dåligt för huden även för större barn och vuxna? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Men handen på hjärtat - med tanke på hur många föräldrar som använt dessa produkter på sina barn, och hur många barn som klarat sig ganska oskadda så kan jag inte låta bli att undra om det är så farligt…
Finns det öht några statistiska uppgifter på hur många barn som blivit sjuka/fått men/reagerat på babyprodukter?
Ibland känner jag bara att larmrapporterna skapas för att man som förälder ska må så dåligt som möjligt med sina samvetskval - precis som man inte gjorde det ändå.
Mina tre ungar har överlevt både barnoljor, barnschampoon och barntvålar och t o m - hugaligen - barnpuder. Så har även jag själv som liten, mina fyra bröder som små och numera deras ungar. Kort sagt - alla i min närhet har använt produkter av nämnda art utan några konsekvenser.
De flesta produkter har sina för- och nackdelar, man får helt enkelt prova sig fram tror jag.
#4: Håller helt med.
Spelar igen roll vad det för produkter - så kommer larmrapporterna på rad. Jag tror att det viktigaste är att prova sig fram vilken produkt som passar en själv.
Miljö- och hudvänliga produkter är inte alltid så skonsamma de heller. För några år sedan skulle alla köpa Änglamark för det var det allra bästa man kunde tänka sig. Tills man upptäckte att det var ett oerhört starkt schampoo bl a. som orsakade kraftiga utslag o allergier.

symtomerna kommer inte medde samma utan ut i vuxenålder sök i google på mineralolja och läs vad det står om det, vill vi verkligen sätta smörjmedel som passar till motorer på våra små söta liv??? kram
Även Barnängens produkter innehåller mineralolja. Däremot inte den ACO har. Kollade båda varianterna jag hade.
Givetvis vill man ha det allra bästa till sina barn men man blir bra trött på alla larmrapporter som kommer. Tror de allra flesta produkter har något som inte är bra för kroppen. Det mesta är ju onaturligt. Vatten är väl det allra bästa.
Lika med blöjor. Vad vet man att den plasten innehåller. Det är ju dock något som små spädbarn använder betydligt mer än badolja och salvor. Om man inte använder tygblöjor då. Och hur är det med tvätt- o sköljmedlet som man tvättar dem i. Det hela är ju en ond cirkel känns det som..
Apropå larmrapporter ja…
Om man ska försöka leva efter larmrapporterna som kommer överallt när man fått barn så blir det ett heltidsjobb…
Med tanke på att allt som vi utsattes för, vi som växte upp på 60- och 70-talet, idag är mer eller mindre förbjudet så kan man inte låta bli att förvånas över att vi är ganska många som överlevt så länge som vi har…
För mig finns bara två regler - det som fungerat genom generation efter generation fungerar säkert även idag, och sen en stor portion sunt förnuft!
Jag har tre barn, ett som föddes på 80-talet, ett på 90-talet och ett på 00-talet (kan man säga så??). Råden och rönen jag fick av professionen med mitt första barn skulle - enligt samma profession - mer eller mindre tagit livet av mitt tredje barn 14 år senare…
Nä, jag har fullständigt slutat lyssna på allt vad larmrapporterna säger. Så länge vi lever med livsfarlig sol, växthuseffekt och där så gott som samtliga livsmedel är cancerogena på något vis kan jag ändå inte skydda mina barn som jag skulle önska. Så må det va hänt att jag badat mina ungar i smörjmedel till motorer, det känns inte så betungande för samvetet ändå…
Känns det inte bra med barnolja - skippa den! Huvudsaken är att man gör det som känns bäst!

_Hej!
Jag har använt Natusan barnolja till alla mina tre barn. De har aldrig haft några hudproblem. De är idag 17,18 samt 28 år. Min dotter använder det till sin dotter och har inga problem med röd och irriterad hud. Hon har jättefin hud, är 5 mån._
_Larmrapporter kommer det hela tiden. Jag växte upp på 60-talet och det vi utsattes för då, och ändå överlevde vi.
Det som finns i hälskostaffärerna har ju visat sig i en del fall vara farliga produkter. Där finns det ingen kontrollapparatur som ser till vad t.ex tvålen egentligen innehåller._
Använd det sunda förnuftet och gör det som känns rätt för dig!
Kram Anne Mari
#7 Man ska int eanvända sköljmedeln alls till tygblöjor.
När jag använde tygisar så tvättade jag dem i tvättsåpa, med en extra sköljning dessutom, för att de garanterat skulle vara fria från tvättmedelsrester. Min flicka reagerade nämrligen på dem med hudutslag, som sannolikt berodde på att hon int etålde att vara fuktig efter att h akissat - hon var en "sovare" som liten och jag ville ju inte väcka henne bara för att byta blöjan = det blev för långa intervaller…

Har aldrig använt olja på Norma men nu använder hon ju barntvål och så.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Vi använde kilovis med puder till våra barn. Det var det som passade dem bäst.
#10: Okej, vet faktiskt inte hur man tvättar sådana. Har aldrig använt o kommer nog inte göra det heller om det absolut inte är nödvändigt.
#13 Ärligt talat, varför inte?
Det är faktiskt ganka behöndigt med tygblöjor, när det funkar. Jag fick ju tyvärr sluta med det på min etta då hon inte tålde det och sen blev man för lat och bekväm. Men alla tre barnen har haft tygblöjor lite då och då här.
#14: Största anledningen - att det är bekvämare med engångsböjor.
Så länge det inte är några problem med de blöjorna så tycker jag inte det finns någn anledning att använda tygblöjor.
Sen har man inte hört allt för mkt positivt om dessa blöjor. De läcker, ger allergi även de osv.

På vår föräldrakurs bestämde vi oss, aldrig tygblöjor. Och så himla miljövänligt är vdet ju inte, med tanke på tvättmedlet som går åt att tvätta dem.

Gå in på denna länk och läs…. skall vi verkligen smörja våra små och även oss själva med detta????
Nu är ju Dermanord ett företag som säler babyprodukter baserade på vegetabiliska oljor så då kan man ju förstå att det inte pratar gott om andra produkter.
Visst det är inte trevligt att så mkt proukter är baserade på mineraloljor givetvis. Men å andra sidan tycker jag det är märkligt att man på BB får produkter som innehåller dessa oljor. Borde inte de om några vara informerade isf….
Som jag ser det är det reklaminformation från ett företag som vill sälja alternativa produkter, vilekt för mig tar udden av alltihop. Visa mig en obunden, objektiv undersökning som talar om att jag skadar mitt barn genom att använda konventionell barnolja. Om det är så farligt - varför är produkterna ifråga inte borplockade från hyllorna?
Att mineralolja sedan går att använda i motorer - betyder det automatiskt att de är farliga?
Jag använder både cerat, vaselin och mascara, är inte beroende av varken det ena eller andra utan tar till cerat ett par gånger om året när jag blivit narig om läpparna. Och ja, det tänker jag fortsätta med.
Sen gör alla andra precis som de vill.

Tyvärr så tror dess värre jag att dom på BB eller rådgivningarna ej vet hur farligt dett ämne är. Gå in på ett apotek och fråga vad mineralolja är så får du till svar ; att jo det är en olja med mineraler i….
hm alltså alla får göra som dom vill med att smeta gifter på sin kropp men en tankeställare kunde det ju vara i alla fall…. Kram

alltså, man använder inte bara det till barn . :S