Ersättning och amning
Jag helammar min fyramånders tös och är nu riktigt sugen på att komma igång med träningen. Om jag är borta 1, 5 timme nån kväll i veckan och det blir lite gnälligt, kan min man ge henne ersättning då utan att det kommer störa amningen? Och hur mycket ska man då ge?
/Christine
Det är inte säkert att det inte kommer att störa amningen, men för många fungerar det. Ni kan ju alltid testa och hoppas på det bästa :)
Det finns ju färdiga tetror att köpa, tror de är på 200ml. Fast ni kanske tänkte göra pulver? Det är ju lite mer ekonomiskt, iaf om man tänker göra det många gånger! Är det bara några få gånger kan ni köpa tetror, du kan ju också (iaf i början) pumpa ut bröstmjölk och ge hälften bröstmjölk och hälften ersättning.
Runt 100-150ml tror jag är rätt lagom för en 4 månadaders, men en del kan säkert dra 200ml också :) Beror nog på hur matglada de är!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag tycker det vore en bättre idé att han försöker ge något annat om det blir kinkigt. Smakportioner, gröt, suga på nånting… Du ska ju ändå inte vara borta så länge. Och så småningom blir det ju dags för tjejen att äta annan mat på allvar och då kan hon äta det när du är borta.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 - Jag har ju pumpat tidigare när jag varit iväg nån gång och det har funkat bra så det är absolut ett alternativ jag har funderat på också…
#2 - Snart är det dags för sånt ja, men en smakportion kan inte ersätta en måltid än. Jag vill gärna amma ett tag till och det känns tidigt att börja ge gröt/välling som "kvällsmat"…
/Christine
Nej, men din bebis behöver inte ha en hel måltid om du är borta 1,5 timme. =) Planera in träningen så att det funkar med hennes mattider.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Vi brukade ha en tetraförpackning med ersättning hemma, men oftast behövde vi inte använda dem. Hade alltid fryst mjölk att ta till först. Dock tog det rätt lång tid för honom att acceptera att dricka från flaska, tror han var över sex månader. Ibland gick det innan dess men det var sällan, och ibland gick det att mata med sked men det var inte så lätt heller, var oftast bara jag som dög.
Jag har ungefär sju deciliter bröstmjölk i frysen som min man kan ge om det skulle hända något och jag måste iväg. Den håller ju tre månader så man kan ju samla på sig lite. Det kanske är ett alternativ? Vi gav i Calma-flaska förut för att inte störa amningen men nu kan vi ge i vanlig, för vi ger ju ändå flaska så pass sällan.
Vi har lite i frysen också och använder calma ;)
/Christine
En måltid ersättning för en fyramånaders är mellan 150-180ml. Men är du rädd att det ska störa amningen så kan du ju pumpa brösten så mjölk finns tillgängligt.
Jag var iväg igår och tog fram bröstmjölk från frysen som jag hade förberett. Det var jätteskönt att vara iväg själv! Men mamma är bäst för henne ;)
/Christine
Ojdå våran dotter som är 6 veckor käkar 150 ml 5 gånger om dagen
#10 Ersättning då? Så mycket ersättning är extremt mycket för en 6 veckors unge. Vår dotter är snart 6 månader och äter mellan 180-200ml, precis enligt förpackningen.
Kollade nu 150 är inte alls för mycket, inte enligt förpackningen. 1-2 månader så står det 100-160 ml 5-6 gånger per dag
#12 Det är NaN1 ni ger med andra ord precis som vi. Vår dotter drack runt 90-100ml vid den åldern därav tycker jag 150 är mycket. Fanns ett tag då hon drack så mycket också vid den åldern vilket BVC också tyckte var för mycket så vi fick rekommendationen att blanda i Semper Extra ett tag som ger större mättnads känsla, vilket funka då hon gick tillbaka till sin normala mängd igen.
Våran dotter var väldigt liten när hon föddes och bvc tror att hon försöker komma ikapp lite. I början gick vi öka och öka maten. Men nu har hon stannat kvar på 150 väldigt länge och blir mätt på det. Bvc tycker inte att det är något fel snarare väldigt bra.
Såg du henne så skulle du inte kunna gissa att hon äter så mycket. Hon är 57 cm lång och väger 3400 så hon är smal som en skrika och har noll babyhull.
Våran föddes för tidigt så hon var också rätt liten. Men jag tror nog alla barn är olika även vad gäller matmängd men enligt vår BVC är det fy skam om vår dotter äter mer än vad de anser normalt, det var fy skam även när hon var nyfödd och liten. Blev vid ett tillfälle också nedvärderad för de ansåg vår dotter var överviktig när hon drog iväg i viktkurvan så de ansåg att jag skulle dra ner på maten så hon gick ner lite (inget jag lyssna på dock då jag anser att övervikt inte existerar hos bebisar), nu har hon dragit iväg i längden istället. 😐
#16 Sån var min bvc oxå när sonen var liten. Han åt massor ersättning på dagarna och sov på nätterna från 2 månaders ålder. Vid 2 månaders ålder vägde han 6305 gram (3880 gram vid födseln). Enligt bvc skulle han äta begränsat, vi provade i några dagar efter deras råd och fick en oerhört ledsen kille även på nätterna (!). Som tur var så sa läkaren på bvc ifrån och tyckte att sonen var en välmående kille som själv kunde bestämma sin matmängd.
Vad fan ska man hålla på att banta sina barn för att ens bvc säger sånt. När barnet börjar röra på sig då jämnar det väl ändå ut sig.