begagnat till barnet?
har ni köpt mkt begagnade saker till era barn?
köpte barnvagnen på blocket.
de flesta kläderna har vi fått från min bror.
spjälsängen kommer från blocket.
skötbordet är lokes fasters gamla.
skötväskan är från blocket tillsammans med bumbostolen, babygymet och badkaret.
anser att det inte är lönt att kasta ut en massa pengar på saker som bara används en kortare period.
vagnen tänker jag spara till nästa barn. den är i underbart skick för att vara en 04 och ha kostat 1500:-

Vi köpte också begagnad vagn. Vaggan, som de aldrig ville använda, sov jag själv i som bebis. Spjälsängen, som de heller inte gillade, fick vi av en kompis. Skötbordet byggde Stefan själv.
Vi har köpt både en del nytt (barnvagn och skötbord) och fått massor av begagnat (2 spjälsängar, 2 "stallbarnvagnar" där den andra ersatte den första då den gick sönder, samt diverse allt möjligt annat…)
Jag har köpt både nytt o begagnat. Vagn, babygym, en del kläder, babyskydd, badbalja o en del annat är nytt.
Skötbord, vagga, spjälsäng, babysitter, en massa kläder. leksaker m.m är kvar sen vi själva var små. De funkar utomordentligt! Sen har man fått en hel del begagnade kläder av bekanta.
Absolut inte nödvändigt med bara nytt. Det känns som babytiden går fort ( läs alldelens för fort! ) så då duger mkt av sakerna begagnade.
I Eskilstuna finns en affär vid namn Barnhörnan. Där kan man hitta en massa fynd. De har extremt mycket kläder och man kan omöjligt hinna med att titta igenom alla plagg. Jag var nere där flera gånger i veckan för att köpa kläder. En gång hittade Julia en fubu-tröja som hon ville ha, den kostade bara 20:-. Den tröjan är väldigt unik utav sig, jag har aldrig sett någon liknande. Det var en äkta fubu tröja i hip-hop-stil. Den såg desutom helt oanvänd ut. Åt Lukas hittade jag en gång en deeone tröja och byxa för 50:-. :-)
Barnhörnan säljer kläder åt kunder. Folk går ned dit med sina barns kläder för att få dom sålda. Barnhörnan tjänar pengar på det genom att ta några ynka procent utav det dom sålt för. De säljer inte villka kläder som helst. De måste vara sådant som KAN säljas och inga fläckar får synas eller några trasiga hål. De måste desutom vara nytvättade.
På Röda-korset har jag också varit ett antal gånger. Men där har dom aldrig några roliga kläder, oftast bara äldre 80-tal.
Jag brukade även handla kläder på tradera. Jag fick ett par rosa puma-skor och en grön puma-tröja åt Julia för ett mycket billigt pris där. :-)
Jag tycker det är roligare att köpa begagnat än nytt. Man får ju 5 fina och rena tröjor för priset av 1 ny i butiks-pris. Ungarna blir desutom gladare. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Har köpt både nytt o gammalt och använt mkt ärvegods från storasyrran…
Spjälsängen t killarna hade jag själv legat i som liten
spjälsängen t Tindra hade svärföräldrarna köpt som x-tra säng tidigare t killarna(den andra hade slängts)
första liggvagnen var ny, sålde den efter barn nr:2 skulle ej ha fler barn men ångrade oss o köpte en begagnad av en jobbar- kompis när barn nr:3 kom.
Har ärvt mkt kläder av kompisar o grannar till barnen men mest t Tindra som har varit kanon! På jobbet brukar vi sälja kläder till varandra både vuxna o barn som vi säljer för en billig peng.Har en kanon bra second hand butik i Sölvesborg där man kan hitta massor m billiga kläder t barnen o även skor. kan även skänka eller lämna in sina gamla kläder t försäljning där.

Jag har både fått och köpt begagnade saker. Ser inge fel med det. Så länge det är fräscht så är det lugnt..
Nått jag däremot aldrig skulle köpa begagnat är bilbarnstolar.. Man vet aldrig hur de tidigare har behandlat stolarna så där blir det alltid nyköp!
Själv har jag haft turen att jag fått en väldans massa saker. Spjälsängen + madrass har jag fått (låna) av min storasyster. Barnvagn fick jag av en bekant. Skötbord köpte jag däremot själv.. :) Hittade ett helt nytt på loppis som fortfarande var i kartong för bara 300kr, hade kostat 1300kr en gång i tiden. :) Babygym, babysitter, matstol har jag fått.. Så jag har verkligen haft tur.
Kläder är ju även nått jag fått en hel del. Men har även köpt lite begagnat oxå som har sett fräsch ut. Men på senare tid har det mest bara blivit nytt.. Det är ju så himlans kul att köpa barnkläder så det går ju inte att undgå att komma hem med ett plagg eller två när man är ute på stan.. *ler*
Pga att vi haft sån tur och fått en massa så har vi nu till sommaren köpt en helt ny sulky vagn för ca 1000kr. Kampanj på Babyland så den var nersatt några hundra.. :)
Sen som jag sa så är ju bilbarnstolen nyköpt. Och nu börjar han växa ur den så det är snart dax att köpa en ny och det blir en helt ny igen..
// Nathalie

Har köpt mycket begagnat till mina. Den 1:e köpte man mer saker till och eftersom man var rädd om dom så passade det även till barn nr 2. Barnvagnen (som visserligen är en -97) är i nyskick trots sin ålder.

Här på barn.ifokus finns det ju en kategori som heter annonstorget, där kan man ju skriva om det finns saker, kläder m.m. som man kanske vill köpa eller sälja.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
JAg har nästan bara begagnat till min son. Likadant var det till min dotter när hon var bebis, men även nu får hon en del begagnat.
Vi har en jättebra klädförmedling här & en suverän leksaksförmedling, som säljer allt möjligt till barn. Dock fanns dom inte när min dotter var liten.
Ju mindre barnen är, desto bättre är det med begagnat och enklare att hitta också, eftersom det inte hinner nötas ut medan de är så små…
Min sista son kom som en "överaskning" (var i 5 månaden när han upptäcktes i min mage) så fick jag lite PANIK (hade juh sålt, gett bort de mesta jag hade kvar från "storebror" när han var liten 5 år tidigare .. *thi hi*
Tycker att de finns mkt bra begangnat ute på säljsaijterna.

#11 Ojj då.. Hur kommer det sig att han upptäcktes så sent?
// Nathalie
Jo, för jag o min sambo hade "försökt" i över 1 år o få barn, o ingenting hände, men så kom vi överäns att då får de bli som de blir .. o vi la de på hyllan, o vi levde våra liv som vilka andra.
(Sen att min menstration inte hade funkat som den skulle, sen jag fick den i 12 års ålder, så tänkte jag inte mer på de .. o hade inte haft nå kännetecken som att jag skulle vara gravid) så då blev jag gravid på en gång när vi hade kommit överäns .. *ler*

#13 Tur att det var en glad överraskning iaf.. :)
// Nathalie

Vi har blandat både nytt och beg…en del från Tradera faktiskt…så shoppa på…:-)

Är nog sämst på att köpa begagnat….har inte köpt nått, förutom lite ärvda/lånade kläder. Men allt blir ju använt till två killar! Den första bilstolen har vi inte köpt, den hyrde vi på babyproffsen!