Hur mycket kostar ditt/dina barn?
Någon som har en susning om vad barnet/barnen kostar för er, ungefär, en vanlig månad? Vad är det som kostar mest och hur gammalt är barnet?
5 månader och för oss kostar blöjor, ersättning, kläder, hygienartiklar, tvättlappar, försäkring, nappar och resor till BVC runt 2500-3000kr/månad. Mer om det ska leksaker in i bilden också.
Mer exakt räkning om vi bara går på det nödvändigaste:
Blöjor hon förbrukar 4 packet/månad, 89kr / st = 356kr
Försäkring (gratis för oss en månad till sen börjar det kosta)
Nappar 99kr/st, vi köper två = 198kr
Tvättlappar 20kr/packet, vi köper fyra = 80kr
Resor till BVC 38kr/gång, åker väll dit 2 gånger i månaden = 76kr
Ersättning NaN, 98kr/förp. Vi köper 5st = 490kr
Kläder går på runt 1000kr-1500kr och då är det ett par byxor och några tröjor, handlar från HM, Kappahl och Coop vilket är billigast här.
Hygienartiklar går på runt 200kr beroende på vad som behövs.
Summa: mellan 2500-2900kr/mån om jag räknat rätt.
#1 Tack, intressant!

Fanns det inte redan en sådan här tråd?
Vår 9-månaders går på ca
Tygblöjor ( kommer användas av kommande syskon så egentligen kan man halvera kostnaden) ca 80 kr mån + ca 60 kr vanliga blöjor
Mat, ca 50/50 burkmat el hemlagat samt gröt, jag gissar på ca 500 kr
KLäder ca 150 köper enbart begagnat eller ärver
Leksaker, begagnat eller billigt ca 120
Försäkring ca 200
Summa : 1110
Har säkert glömt ett eller annat. Jag räknar ju inte med större engångskostnader som t.ex barnvagn i det här.
Per månad.. Det är väl matkostnaden i så fall vilket landar på några hundralappar. Försäkring också men det betalas inte varje månad. Kläder om vi köper det men det gör vi inte varje månad (en klädstorlek räcker minst 6 månader nu för tiden), inte nya leksaker heller.. Hon har redan så det räcker och blir över :) Vi promenerar till förskolan och till BVC, har ingen bil i alla fall så..
Barnbidraget täcker utan problem hela hennes månadskostnad som det är nu. Hon är 2½! Tänker att hon äter för kanske 500kr.
Det kostade mer när hon använde blöja men det slutade hon med för snart 1 år sen, så det är skönt. Ammat och köpt begagnat så barnbidraget har funkat bra hela vägen.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Min tjej är snart 10 veckor.
Mat: 4x75:- kör på semper lemolac = 300
Blöjor: 3x119:- använder liberos = 357
Tvättlappar: ca 80:-
Minifom och Sempers magdroppar: ca 200:- dock inte varje månad
Förbrukningsvaror som salvor, tvål och annat: 20:-
Kläder, ibland mer och ibland mindre. Just nu har vi fått gå upp en storlek och då kostar det ju lite mer. Men ca: 300:- per månad tror jag.
Leksaker: 100:- just nu men det kommer ju att öka när hon blir äldre.
Ungefär 1300 - 1400 per månad kostar hon nog.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#2 Det är ju olika beroende på vart i landet man bor också. Här uppe i norr är allt väldigt dyrt.
Min son är snart tre år. Förskoleplatsen kostar helt klart mest, ca 1200 kr i månaden. Det andra är väl maten, men vad det blir vet jag inte.
Han har än så länge blöja på natten, ett paket räcker drygt en månad och kostar ca 100kr.
Försäkring, kläder, leksaker, tvål och sånt köper vi inte varje månad.
Per månad…
Försäkring: 62:-
Blöjor: max 200:- (tygblöjor och engångsblöjor som komplement)
Kläder: 2-300:-
Babysim ska vi börja på nu också som kostar 725:- om jag slår ut det
Hygien: 200:- (salvor, tvättlappar, våtservetter osv)
Min tjej blir fyra månader om en vecka och jag helammar så maten är gratis. Jag gjort ett ungefärligt överslag och lagt på lite extra tror jag.
/Christine

Sonen äter nog 2 paket ersättning i veckan så 800kr för ersättning per månad. Blöjor fick vi jätte många i början så det har vi inte behövt köpa än. Kläder 200kr månad Våtservetter kanske 100kr
#3 Mycket möjligt att det fanns en - eller flera - sådana här trådar redan, jag tänkte tyvärr inte på att söka först av någon anledning.
#4 Vad ligger barnbidraget på? Är det samma för alla barn (även stora)?
#7 1200 kr/månad för förskola, är det "normalpris" så att säga?
(Ja, som ni förstår har jag alltså inte barn själv 🙂)
#10 Barnbidraget är 1050 kr per månad och barn. Har man två eller fler barn får man dessutom flerbarnstillägg som är olika beroende på antalet barn. Barnbidraget betalas ut tills barnet är 16 år gammalt.
Kostnaden för förskola beräknas på föräldrarnas gemensamma inkomst men är som regel inte högre än 1260 kr om barnet är under tre år (840 kr om det är tre år eller äldre). Har man fler barn på förskolan beräknas kostnaderna annorlunda för efterföljande barn då en "syskonrabatt" tillämpas.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#10 Vi har haft sonen på förskolan på heltid och vår inkomst gör att det blir högst pris. Men nu kommer han gå max femton timmar i veckan och då blir det gratis fick jag veta, hade jag ingen aning om =P