Plötsligt svårt att sova
Bill är 10 veckor gammal nu. Ända sedan vi kom hem med honom, vid två veckors ålder, har han vaknat två-tre gånger under natten och ammat men sedan sovit minst tre timmar däremellan. På dagarna har han haft vakna stunder som blivit längre och längre vart efter han blivit större men han har ändå kunnat sova fyra-fem timmar i streck.
Nu den senaste veckan har det slagit om. På natten sover han max två timmar i streck, ofta börjar ha skrika bara en timme efter jag lagt ner honom. Antingen ärvi uppe fem-sex gånger på en natt eller så får jag sitta kvar uppe med honom. Han sover inte igen det på dagen heller. Om han får ligga på någon av oss på dagen sover han lite längre, i vagnen sover han inte alls, men han sover ändå aldrig så länge som han brukar.
Han är inte ledsen heller, så länge han får vara med oss, så han verkar inte ha ont eller må dåligt, bara vilja vara nära - vilket han såklart får.
Ibland när han ammar släpper han taget och skriker, provar någon gång till men skriker igen. Jag har tänkt att han kanske plötsligt börjat äta mer och att mjölken inte räcker till, att det är därför han vaknar så fort också, men när han släpper och jag provar krama bröstet sprutar det ut mjölk.
Det är ju trevligt att han orkar vara vaken mer och vi kan umgås med honom, men han måste ju sova också. Det gör ingenting om vi får sitta mycket med honom på dagen men det vore ju skönt om han åtminstone sov längre stunder på natten. Han behöver väl det själv också.
Har ni varit med om liknande med era barn? Löste ni det på något sätt eller löste det sig själv så småningom?
Under barnets utveckling märkte jag av perioder av mat och sömn. Först började hon sova 5 timmars pass på natten men så plötsligt började hon istället äta 5-6 ggr per natt. Vissa perioder har hon krävt mycket närhet, andra inte. Jag har hela tiden försökt tillfredsställa hennes behov för stunden. Mata mycket nattetid om hon velat, låtit henne vara mycket i famnen om det har hjälpt. Har du läst något om barnetsutvecklingsfaser eller deras 7 språng? Det kan hjälpa lite i att förstå varför saker ändras så drastiskt och varför dom plötsligt kräver nya saker. För oss har allt varit i perioder men sedan återgått till det normala igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tycker det låter som att han kan ha ont i magen. Och den vanligaste orsaken till det är att de inte tål mjölkprotein. Så du skulle kunna testa att utesluta mjölkprodukter HELT ur din kost. Du lär märka på ett par dagar om det ger effekt eller inte.
Min lilla kille tålde inte komjölk och han betedde sig likadant som du beskriver.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Billy ska det ju stå förstås! :)
#1 Jag har tänkt att det kanske är så också, en period som kommer och går. Vi försöker göra så att han är nöjd, matar när han visar hunger, han får sova hos oss, vara mycket i famnen. När jag är ensam hemma är han nöjd att ligga bredvid på en filt i soffan en stund så att jag i alla fall får äta. Jag vill inte ha honom i knät när jag äter varm mat. Idag sov han ett par timmar i vagnen i alla fall så att jag fick ta igen lite sömn.
#2 Jag har också funderat på det och frågade om det på bvc häromdagen. Hon sa att mjölkproteinallergi ofta hänger ihop med utslag eller prickar på kroppen, men han har inget sånt. Hon tyckte att vi först skulle prova med semper magdroppar och windi pysventil innan vi testar att utesluta mjölk. Men det skulle ju inte skada att testa. Men om han hade ont, borde han inte vara mer ledsen då? Han blir nästan alltid nöjd så fort vi tar upp honom.
Barn som inte tål mjölk brukar oftast antingen få utslag eller eksem på huden eller ont i magen. Man måste inte alls få utslag. Ibland visar det sig bara som att de sover dåligt. Jag tycker det låter som att er kille känner besvär från magen som gör att han inte kan sova bra, men så fort han kommer nära er känns det så pass tryggt och skönt att han kan koppla av, men det betyder inte att han kanske inte fortfarande har ont. Min kille släppte bröstet och skrek bara så länge jag fortfarande åt mjölk. När jag slutat med mjölk gjorde han aldrig så en endaste gång igen. Jag antar att hans mage kände att mjölken gjorde ont… att han ville äta men mådde dåligt av mjölken. Visst kan du testa det BVC säger. Sempers magdroppar är bra i vilket fall som helst. Oftast ska man utesluta mjölk helt i en månad och sen prova igen, och det är lite jobbigt, men behövs nog för bebisar som bara har tecken på huden. Jag tror att ni kommer märka om det hjälper inom ett par dagar. Det är den typen av symptom som kommer och försvinner fort. Man vet aldrig precis hur det fungerar, men för oss var det så. Så jag tycker du ska testa på egen hand så fort du kan. Det är en stor omställning att lägga om kosten, men om man får en glad bebis så blir det värt det. Om du inte ser någon förbättring på några dagar med HELT mjölkfri (du måste lusläsa alla innehållsförteckningar) kost så kanske det bara är en övergångsfas.
Jag har suttit och läst på om mjölkprotein, i vilka varor det kan förekomma och i vilken form det kan stå i innehållsförteckningen. Idag äter jag som vanligt för annars har jag varken frukost eller middag hemma, men imorgon ska vi ut och handla mjölkproteinfria alternativ. Det blir väl säkert en del meck i början, att lista ut vad man ska äta istället, men om Billy slipper ha ont så är det värt vilket besvär som helst. Jag ska testa i några veckor och se vad som händer.
Du får berätta sen hur det går :)
Just det. När ni handlar… Köp inte sojaprodukter. Många som inte tål mjölkprotein tål heller inte sojaprotein för de är så lika varann. Om du gärna vill äta sojaprodukter är det bäst att du provar det senare för sig.
Tack för tipset! Finns det något annat alternativ till när man brukar ha mjölk eller grädde i matlagning eller måste man utesluta sån mat och hitta på annat?
#6 Det ska jag göra :)
Du kan använda havremjölk, rismjölk, mandelmjölk och kokosmjölk. Det finns gräddprodukter mm baserade på ris och havre. Jag använder kokosmjölk mycket. Funkar oftast finfint att ersätta mjölkprodukter med.
På mitt Ica maxi finns det "mjölkfria" produkter både i mejeriet och på en hylla vid allergimat.
Jag ska åka till ica maxi imorgon och reka :)
Mer och mer tyder på att det är magen och inte bara närhetsbehov. Nu har han legat och ammat hos mig, kräkts en gång, ätit igen, kräkts igen och är ändå ledsen som att han vill äta. Antagligen har han ont i magen och tolkar det som hunger, för han kan ju inte vara hungrig efter att ha ammat i över en timme. När han börjar amma igen släpper han dessutom på en gång. Jag gav han nappen en stund och då är han nöjd, men han ligger och drar ihop sig och knorrar.
Jobbigt för honom. :-( bebisar vill ju äta som tröst också även om de inte är hungriga. Har de ont vill de äta, och förstår ju inte att det kanske bara blir värre. Lycka till imorgon! Äggfrukost kanske? :) och hoppas natten inte blir allt för jobbig.
Ja, det är synd om de små när de har ont :( Eftersom han släpper på en gång igen blir han bara frustrerad så nu när jag förstod att han ätit tillräckligt så fick han nappen, vi lekte lte på en filt och i babygymmet, läste en bok och han var nöjd igen. Men ja, jag ska äta mjölkfri frukost också och börja direkt i morgon.

Molly hade liknande symptom när hon var ca en månad gammal. Hon skrek ofta, drog upp benen mot magen och ville ha mat jämt och ständigt.
I vårt fall hjälpte det att byta ersättning till en snällare variant.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#15 Bytte ni då från komjölksbaserad till annan ersättning? Så att det var komjölken som spökade.
Jag helammar så alternativet för mig är ju att stoppa i mig själv snällare saker.

#16 Nej, vi bytte till en mer nedspjälkad sort. Men det är fortfarande komjölk.
Det enda jag kan tänka mig om man helammar är att kanske låta bli ärtsoppa, lök, kål och andra "hårda" matvaror som lätt kan ge gaser.
#17 Dessa varianter ger man till barn som inte tål komjölk. De flesta klarar dessa då mjölkproteinerna är nedspjälkade. Det finns ingen annan anledning än känslighet mot komjölk som gör att bebisar tål dessa bättre.

#18 Ersättningen vi har är gjord av komjölk med tillsatt citronsyra, semper lemolac.
Vi var hos en barnläkare som sa att det var omogna tarmar som gjorde att hon fick ont i magen inte överkänslighet mot komjölk.
#19 Okej. Jag trodde du menade en annan typ av ersättning där proteinerna är nedspjälkade i förväg genom hydrolisering. I lemolac har man tillsatt citronsyra som gör att proteinerna nedspjälkas i tillagningen men man har också andra saker i den som ska göra den lättare att smälta.
Sen om vad som gällde för Molly kan vi bara spekulera kring. Alla bebisar har mer eller mindre omogna tarmar fram till 2 års ålder. Oftast behöver man heller inte veta exakt varför de får ont i magen, utan man prövar ett snällare alternativ och om det fungerar så är det bra. Oavsett om det var känslighet för mjölk, ren kolik eller bara svårt att smälta maten.. så är det saker som oftast växer bort. De flesta läkare vill inte tala om komjölkintolerans i onödan, och i Mollys fall hade det varit onödigt, för hon kanske bara behövde den probiotika som finns i lemolac.
#19 citronsyra? Idag är citronsyra inte gjort av citron utan det som heter citronsyra på förpackningen är oftast ett ämne som utvinns ur majs(stärkelse?) efter att det fått mögla. Flera har börjat se ett samband mellan vissa allergier/eksem och citronsyra. Ta reda på vilken form av citronsyra det är, så att det inte är denna dåliga vanliga, variant. För att produkterna som finns ute på marknaden ska förbättras så måste vi som föräldrar våga fråga och ställa krav!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#20 Självklart kan man bara spekulera i vad som hjälpte för vår del. Det hade kanske gått över helt av sig själv tillslut med, det vet man ju inte.
Men för vår del funkade detta bra. Sen kan det magonda bero på något helt annat i ts fall.
#21 På paketen och på tillverkarens hemsida står det enbart citronsyra inte hur den är tillverkad.
Hur fort kan man se skillnad?
Vi har gett Sempers magdroppar i tre dagar nu, och jag har ätit helt mjölkfritt från jag vaknade idag. Idag har han sovit nästan hela dagen, som om han tar igen förlorad sömn, och han knorrar inte alls lika mycket efter Amning och medan han sover. Senast jag ammade nu somnade han vid bröstet, helt tyst och stilla. Det hände alltid förut men aldrig den senaste tiden. Jag ville prova om jag kunde ha honom uppe en stund, så att han kan sova inatt. Först hade jag honom mot axeln för att se om han ville rapa, sedan la jag ner honom på armen, då toksov han. Jag pratade med honom en stund, ingen reaktion. Jag reste upp honom lite sittande i famnen, han korvade runt lite irriterat utan att öppna ögonen. Jag gav upp och lät honom sova.
Han var vaken mellan åtta och elva på förmiddagen. Sedan åkte vi iväg med bilen och han somnade i bilen. Han vaknade ett och ville äta och bajsade, var vaken en timme kanske men somnade när vi åkte iväg med bilen igen. Sen sov han till arton, åt, somnade vid strax innan nitton och nu sover han.
Kan man verkligen se effekt av mjölkfritt redan? Eller är det större chans att magdropparna fungerar? Eller är det bara så att han är så trött att han till slut måste sova länge? Den sista frågan besvarar väl sig själv de kommande dagarna, om han fortsätter sova bra eller inte. I dag har han ju sovit ovanligt mycket, men även förut sov han fyra-fem timmar i streck ett par gånger under dagen i alla fall.
Åh vad roligt att höra! Och jag är inte förvånad! För min kille kom också förbättringen direkt. Han mådde dåligt max ett halvt dygn efter att han fått i sig komjölk. Så din kille kan ha fått det ur sig under natten och sen börjat må bra på morgonen, och fått fortsätta må bra då du ätit mjölkfritt :) Sempers magdroppar ger inte så dramatisk effekt, vill jag hävda. Hoppas det fortsätter bra och att det känns okej för dig med omställningen. Du måste kanske ta kalciumtillskott i längden.
Känslighet mot mjölk växer oftast bort förr eller senare, och jag tror att chansen är större att det växer bort ifall deras mage får utvecklas i lugn och ro utan mjölken som stressar dem.
Min kille tålde mjölk vid 1 års ålder! Men vi provocerade honom inte på ett helt halvår innan dess. Han hade reagerat så starkt upp till ett halvårs ålder så sen slapp vi provocera så ofta och det var skönt. Vet ju inte när hans mage började tåla mjölk, men jag är glad att hans mage fick rejäl tid på sig att mogna.
Kul att höra att effekten var så snabb för din kille, då kan det ju vara så att det är det för min också. Vi får hoppas!
Det är väldigt mycket som innehåller mjölkprotein, så det är ju lite omställning. Men det varar ju inte för alltid. Och om Billy slipper ha ont, får sova och är glad när han är vaken så är det värt vad som helst. Dessutom innebär ju det att jag också kommer att få sova igen, och att få sova är roligare än att få äta :P
Jag köpte havregurt för att prova hur det smakar och såg att det har lika mycket kalcium som vanlig mjölk. Men havredrycken hade däremot ingen kalcium tillsatt. Så äter man mycket produkter med tillsatt kalcium räcker det kanske, men jag ska nog titta in på ett apotek och fråga om det finns något tillskott som passar.
Jag läste om att det är vanligt att mjölkproteinallergin har växt bort vid eller innan ett års ålder. Märker vi att det här funkar bra nu kommer jag att vänta ett bra tag med att prova mjölk igen. Jag får diskutera med bvc, nästa gång vi ska dit har vi läkartid, och kanske prata med en dietist.
Det är skönt att du ammar för då får du bestämma mer själv hur du gör och när du vill testa med mjölk igen. =)
Det finns havremjölk med tillsatt kalcium också. Ibland har de slut på det i min affär. Du får fråga om de har det hos dig. Och jag håller med. Äter du produkter med tillsatt kalcium, och andra kalciumrika saker så klarar du dig nog utan tillskott.
Exempel på kalciumrik mat, t ex mandlar, spenat, grönkål, broccoli, fisk, räkor, sesamfrön, nässelpulver (ett bra tillskott du kan köpa på hälsokost eller webbutik).
Och jag förstår att det kan kännas roligare att sova än att äta! Haha! Sov gott du! =)
Vissa tycker väl att det är enklare att sluta med amningen för då behöver man inte tänka på vad man äter utan kan bara hitta en ersättning som fungerar, men jag har bestämt mig för att det ska funka med amningen.
De hade helt urplockat med havremjölk, de hade lite havredrycker med smak bara, men jag frågade en som plockade upp varor och de hade Oatleys på vagnen, så det fick bli den. Han sa att de har varit restnoterade och att det var den enda de fått in. Undra om det kan vara så då att efterfrågan är större än tillgången.
Tack för tipsen! Jag får stoppa i mig lite kalciumrik mat så får jag prata med bvc nästa gång om huruvida jag borde träffa en dietist eller inte, eller ta tabletter.
Den här natten var ungefär som tidigare nätter. Han vaknade efter två och en halv timme, sedan efter två timmar, sedan vid halv fem (efter amning) ville han inte sova mer. Då gick hans pappa upp med honom och jag fick sova till sju, när Billy var hungrig igen.
Nu när jag ammade honom blev han aldrig riktigt nöjd. Han släppte och skrek, tog bröstet, släppte igen osv. Jag tog upp och rapade honom emellan, bytte sida. Till slut när han ätit rätt länge men ändå skrek emellan provade jag att skicka över honom tills hans pappa, och nu är han nöjd. Det verkar som att så länge han är hos mig och känner lukten av mat vill han äta mer, men kroppen vill inte ha mer. Om jag håller honom har det funkat att sänka ner honom lite från bröstet eller lägga upp honom på mage på mitt bröst och ge honom nappen istället. Jag vet inte om man lurar honom då, men när magen är så mätt att han kräks flera gånger och han försöker äta, skriker, äter osv så känns det bättre att försöka bryta det.
Skönt för Billy att få amma! =) Du är duktig som kämpar med det!
Det kan ju hända att han bara behövde äta ikapp inatt, då han sovit så mycket på dagen… svårt att veta.
Ja du får hjälpa honom att avgöra när amningen är färdig kanske. Det kanske är så att han vill snutta när han är hos dig, utan att det ska komma mjölk. På morgonen brukar man ju ha som mest mjölk i brösten. Är det på morgonen han gjort så här innan?
Annars kanske han suger tills det i princip är slut i brösten och då kan han snutta och slappna av en stund när han ätit färdigt. Men om det är massor med mjölk i brösten så funkar inte det. Kanske det kan vara så? Du kan ju prova (när pappsen inte är där) när han är sån att lägga honom mot axeln och gå runt lite med honom så kanske han kommer på andra tankar och kan slappna av utan bröstet.
Det bildas massor med mjölk i bröstet när vi sover (speciellt om man nattammar) så efter din sovmorgon var nog dina boobs sprängfulla. ;)
Tack :)
Precis, även om det här fungerar så kan det ju ta några dagar innan vi kommer in i bra rytm igen.
Oftast funkar det att han avgör själv när han är klar. Han släpper och är lugn och avslappnad. Det är bara ibland som det blir så här att han inte blir nöjd, jag tror att det är framför allt framåt småtimmarna eller på morgonen, så det kan nog stämma som du säger att det kanske är "för mycket" mjölk då. Han brukar ju ligga upp till en timme vid brösten vid varje Amning så det kan nog vara så att han tycker om att ligga kvar även fast han är mätt.
Jag brukar kunna lugna honom själv även när pappan inte är här men han kan vara lite gnälligare först. Men att gå runt, vagga honom försiktigt eller gunga tillsammans i gungfåtöljen brukar funka, oftast tillsammans med nappen. Att göra något helt annat funkar ibland också, som att titta på någon leksak eller läsa en bok.
:)
Hur har det gått för Billy?
Ett par dagar gick det upp och ner, han sov bra så att det såg ut som om det började vända, var lugn vid Amning, men sen vid en Amning kunde han helt plötsligt börja skrika, och på natten sov han max två timmar i streck, ibland en timme.
Men senaste natten verkar det ha vänt på riktigt, jag ammade vid nio, la ner honom vid tio. Sen sov han till halv tre, jag var riktigt förvånad när han väckte mig. Fyra och en halv timme är vad jag har sovit totalt på nätterna de senaste veckorna, inte i streck! Han åt klart ganska fort och var lugn så jag la ner honom vid tre igen. Nästa gång skrek han vid fem. Jag satte mig upp, tände lilla lampan och tittade på honom, och han sov igen! Jag slocknade direkt och vi sov en timme till, till sex. Billy somnade igen vid sju (han brukar aldrig somna igen efter sex på morgonen) och vi tog en liten sovmorgon till åtta.
under dagen har han velat äta oftare, och ligga i famnen nästan hela tiden, men det är ju inte konstigt. Han har varit nöjd i alla fall.
Vi får se i natt om han fortsätter att sova länge.
Skönt att det verkar gå åt rätt håll. Hur gick det inatt då? Det är så svårt med bebisar att veta vad som är vad. Han har ju inte mått dåligt under så lång tid.
Inatt sov han mellan tio och ett, sedan mellan två-ish och fyra. Jag la ner honom och mellan fem och sju sov han oroligt. Vid åtta var han med sin pappa. Han var vaken en stund men sen somnade han hos pappa och jag fick sova till halv tio. '
Woho! Det börjar verkligen synas en bestående skillnad. Igår somnade han vid sex på eftermiddagen. Vi hade folk här och jag lät Billy sova så länge han ville eftersom vi ändå åt mat sent. Men vid halv elva på kvällen väckte jag honom för jag ville själv gå och sova. Jag la honom vid halv tolv och han sov till halv tre på natten. Det verkar vara en vana han har fått in nu, att vakna vid halv tre. Framåt morgonen sov han kortare, mellan tre och fem och sedan mellan sex och sju. Men han har börjat sova längre stunder.
Ikväll höll vi honom lite vaken under kvällen eftersom han ändå var nöjd så att han inte vrider dygnet för mycket.
Så skönt! Heja Billy! :) :)
Har du läst nåt om wonder weeks? Min son var lite som du beskriver i början av veckan, sen helt plötsligt slog det om. Det passade precis in på beskrivningen av en wonder week för hans del i alla fall.
Jag har läst om det och det låter ju rimligt. Han lär sig mycket nytt just nu, har börjat le och skratta med hela kroppen, jollra och använda händerna. Och man skulle ju titta på åldern från förväntat födelsedatum och i så fall började detta (gnällighet, mindre sömn osv) vid fyra veckors ålder. Nu är han elva veckor gammal men bara sex veckor från BF. Men kan en wonder week hålla i sig över två veckor? Dessutom verkar en del av beteendet bara kunna kopplas till magen (mullrande mage och man känner aktivitet där inne, mycket gaser, drar upp knäna och spänner ryggen, skriker i samband med amning) och allt detta har i princip försvunnit sedan jag slutade med mjölken.
Igår åt jag bönor och i natt sov han dåligt igen, så det känns som om det hela tiden är kopplat till vad jag äter. Så nu ska bönor bort från listan över vad jag inte äter så får vi se om han fortsätter att sova bra.
Men oavsett vad det beror på så avhjälper vi det genom att låta honom vara nära oss så mycket han vill. Vi pratar och sjunger mycket för honom, håller honom nära, lyssnar in på när han tycker att det är roligt att leka och interagera och när han bara vill ta det lugnt hos oss och gosa. Att jag också provar att utesluta mat kan ju i alla fall inte göra det värre.
Tja jag vet inte, kanske den sammanföll med en tillväxtfas av något slag? Min lilla har en del gaser nu också, men enligt läkaren inte mer än ett vanligt barn har. De ska ju också lära sig bajsa och sådär, och innan det kan det ju bli lite kämpigt. Jag ska utesluta lök från maten nu, bönor, broccoli och det andra som ger gaser äter jag inte heller. Mjölkprodukter däremot ger jag inte upp eftersom sannolikheten att han har intolerans är så otroligt liten (1-2% är ju nästan ingenting!) och han visar än så länge inga andra tecken som kommer med det. Men egentligen knorrar han inte mycket, bara en stund på morgonen. Och då har han inte bajsat på hela natten så allt ska liksom ut på en gång. Men man tar ju så allvarligt på det för man vill ju att de ska må bra till 100%, inte bara typ 99 :)
Jag såg precis den här om wonder weeks. Ser ut som om de kan pågå ganska länge om man tittar på bilden till höger. http://www.whosthatmom.com/wonder-weeks-week-by-week/

Kan wonder weeks vara ungefär detsamma som utvecklingsprången? Tycker det verkar ungefär detsamma när man läser om det.
Det verkar som att vissa av dessa wonder weeks kan vara långa, men att just den där första, som kommer runt vecka 6 bara är ungefär en vecka lång. På andra ställen jag läste på stod det också ca 1-7 dagar.
Men alla sidor hänvisar till samma bok. Finns det bara en källa till denna teori?