låta 7 månaders bebis kladda med maten eller ej?
Skulle va intressant att höra era tankar ang. att låta sina barn kladda och "leka" med maten.
Jag har en 7 månaders dotter som jag låter kladda med händerna i maten medans jag matar henne, vilket hon tycker är väldigt roligt :)
Jag ser kladdandet som en bra grej och en del i barnets uppväxt och lärande att våga smaka mat genom att känna på den :) Helt enkelt att det ska vara roligt att äta.
Dock så leker vi inte alltid med maten.. som till exempel när jag är sjuk m.m. :D
Dock så vet jag dom som kollar konstigt på mig när jag säger det och säger att det inte ska kladdas och barnen ska lära sig direkt att äta med sked och utan kladd…
Men va f*n, de är en bebis, låt henne vara det!
Jag fick kladda med maten… Och se på mig :) Jag äter fint med kniv och gaffel utan att söla ner mig :)
Så då vill jag gärna höra va ni tycker!
Ska man låta barn kladda och leka med maten eller ska dom lära sig att låta bli?
Jag är av åsikten att barn måste få kladda, känna och pilla :)
Jag tycker absolut att barn ska få kladda! Nu är min lilla tjej bara 3, 5 månad så ett tag kvar innan det är dags för henne. Men jag ser det också som ett steg i utvecklingen till att barnet ska äta själv en dag.
/Christine
Min son är bara två månader men jag har läst på en del om baby led weaning (BLW), och då ska ju barnet äta helt själv från första början, och vi tänker prova det när han ska få börja smaka mat. Då kommer det helt klart att bli en massa kladd!
Tycker ni att jag ska säga ifrån när någon säger att man inte ska låta barnet kladda? Tänkte eftersom man har olika åsikter… Blir bara lite sur när någon säger att jag gör fel bara för att jag gör på mitt sätt och låter henne testa maten och mycket mer (inte bara mat alltså).
Så ska jag säga ifrån eller bara låta det va och låta dom säga vad dom vill…
Än har jag mest bara låtit dom prata och när det gått överstyr säger jag ifrån eftersom jag lätt blir sur när någon säger att jag gör fel m.m.
#4 Du kan ju svara något i stil med att "som tur är det ju jag, och inte du, som får plocka upp kladdet - så då kan vi var och en göra på vårt eget sätt utan att klanka på varandra."
Jag antar att en fördel med ditt sätt är att det blir mindre tjafs och irritation vid matdags för barnet? Du kan ju nämna detta också.
Jag antar att det är med barn som med hundar: ALLA har åsikter och inte alla är lika måna om att faktiskt veta vad de pratar om eller att förstå att allt inte är lika för alla.
Hade min son velat hade han fått kladda men han ville (och vill) hellre använda skeden. Han har hittills inte varit mycket för att kladda med någonting.
Min kusins dotter är tre hon får inte kladda men hon kan heller inte äta med sked och får inte göra det heller. Hon måste matas.
Bebis kommer få kladda och prova äta själv om hen visar intresse för det, men kanske inte vid varje måltid för ibland lär väl varken tid eller ork finnas till det.
Jag tror att det är jätteviktigt att för barnet ska vänja sig vid mat och våga testa nya rätter. Jag och mamma pratar en hel del om sådant nu, av förklarliga skäl såklart. Svårt att inte prata om bebis just nu tycker jag. Men jag fick kladda och ha mig och har aldrig haft problem med maten, så jag kommer göra på samma sätt med mina barn och hoppas på samma resultat :)
Kladda, massor! :-) jag jobbar på förskola och de som aldrig ätit själva hemma utan bara matas är de barn som kladdar allra mest, väldigt frustrerande eftersom de ändå är så pass stora… De som kladdar mycket när de är små lär sig hur man äter utan att kladda och hinner "kladda av sig" och det tror jag är jättebra!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#4 Om någon på ett otrevligt vis försöker tillrättavisa dig och ditt sätt att sköta ditt barn tycker jag gott att du kan säga ifrån och stå på dig. Om någon påpekar din metod på grund av oro eller nyfikenhet kan du ju förklara varför du gör som du gör, för att barnet ska få utforska maten, lära sig gilla mat, lära sig att äta själv osv, men om de fortfarande propsar på att du gör fel tycker jag att du har rätt att säga ifrån, att var och en får göra på ditt sätt och att de nog ska se att ditt barn inte kommer att kladda mer än någon annan när hon blir stor.
#9 Helt tvärtom med min son och hans ena kusin =P Som sagt har min son aldrig kladdat hemma och gör det inte på förskolan heller medan kusinen som alltid har kladdat från första början även gör det massor på förskolan (visserligen har hon ju fått äta själv, men hennes kladdagar verkar långt ifrån över..) ;)
Allt har väl sin tid kan jag tycka. När hon var väldigt liten kladdades det inte så mycket men hon har alltid älskad frukt och bär och det har hon ju alltid ätit själv. Men när hon började närma sig 10 månader eller där omkring så började jag servera mer mat som kunde ätas med händerna. Nu äter hon det mesta själv med sked och lite med händerna (13 mån). Visst blir det kladdigt, men det hör väl till!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

TS jag blir lite nyfiken på vad det är för människor som klankar ner på dig? Är det äldre eller yngre, vänner, släktingar eller bekanta?
Jag förstår faktiskt inte varför folk måste ha så mycket negativa åsikter om andras val här i livet. Om du vill köra "kladdtekniken" så gör det!
Min yngsta är 5månader nu och har börjat få provat lite mat själv. Jag matar inte utan hon får hålla i maten själv. Det mesta åker på golvet så hundarna kommer väl rulla fram snart. Men det viktiga tycker jag är att hon får känna och bestämma själv om det ska ätas eller inte. Jag vill inte sitta och truga med nån äcklig burkpuré som jag själv inte ens skulle kunna äta.

Jag kommer definitivt låta min dotter kladda när hon blir så stor att hon ska ha mat. Det är ju en del i lärandet att dom får utforska och kladda.
Sen har jag en matglad cocker spaniel som säkert gärna "städar" 😉
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Ja, vi har nog verkligen en fördel vi som har hundar, förutom att vi måste ta längre skogspromenader med dem :P Vissa tipsar om att lägga vaxduk eller liknande under stolen för att skydda golvet, helt onödigt när en vovve sitter under!
Dom som mest pratar om att det är "fel" är äldre personer. Men jag försöker hålla god min och prata snällt tillbaka att jag har låtit henne kladda och kommer låta henne göra det (förutom dom dagar som man tex. är sjuk eller så)
Risken är väl att hundarna blir överviktig. Våran tik är för smal dock så jag längtar tills tösen börjar mata henne med köttbullar.
Min dotter är 5 månader och när hon får smakprover så stoppar hon gärna in handen i munnen också så den blir helt nersmetad och sen fortsätter hon suga på handen.
Jag övervägar att låta henne äta utan tröja hemma för hon blir alltid så grisig trots haklapp. 😛
Men jag är också av åsikten att barn ska kladda.

"18 Min syster klär alltid av sina barn helt när de är små och ska äta:) I vårt kalla hus är det omöjligt men vi har köpt jättebra "helkroppshaklappar". En avtorkbar tröja man knäpper bakom ryggen. Sen kan de kladda helvilt utan att allt måste i tvätten
#19 det lät smart! Till vissa måltider skulle det verkligen behövas en kroppstrumpa ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 Smart, tips på var man hittar en sådan?

#21 Vi köpte våra billigt på Ikea men det finns säkert på fler ställen.