Har säkerhetstänkandet gått till överdrift?
I dagens aftonblaska på webben hittade jag den här artikeln om att personalen på en förskola rivit de kojor som barnen byggt tillsammans med personal, för att de inte var säkra nog. Forskare menar att man hämmar barnens lek och kreativitet på detta sätt.
Vad tycker DU? Hur långt ska vi gå i vårt säkerhetstänkande? Är det okej med barn som klättrar i träd och bygger kojor eller ska det enbart vara godkända producerade lekplatser?
Ja, vi har helt klart gått för långt i vårt säkerhetstänkande. OM nu allt är så farligt, borde inte barn dött som flugor för 50 år sedan då?
Jag har själv varit något av en hönsmamma åt mina 3 bonusbarn, men fick till slut lägga band på mig själv och intala mig själv att de faktiskt överlever även om de slår sig. Dock hände härom veckan något som fick mig att nästan dö av rädsla. Yngsta (5 år) ramlande ner för trappen en morgon. Jag låg fortfarande i sängen och hörde hur han dunsade ner. Fy vilken fart det blev på mig. Han klarade sig riktigt bra, men själv satt jag och kramade om honom med tårarna sprutande och tankarna for genom huvudet på mig vad som faktiskt kunde ha hänt. Allra helst som vi har klinker nedanför trappen. Fy sjutton.
MEN, förhoppningsvis lärde han sig en läxa och nästa gång tar han det lugnare. Ibland måste man få "prova" för att förstå. :-D
jo absolut är allt så kontrollerat nu för tiden så ibland undrar jag om inte barnen skadar sig för att de just inte får prova "farliga" saker…
Du, jag vet precis hur du kände det, vi har en smal och brant trappa och våra tjejer har ramlat ner ett par gånger var… Tackochlov är de så mjuka när de är små så det har bara blivit blåmärken av det. Men USCH! Jag är jättenoga med att låsa fast grinden, ffa på nätterna, för att inget barn ska kunna trilla ner där av misstag. (deras faster var enligt uppgift hopplös med att gå i sömnen, man vet ju inte om sånt går i arv…)
Kan inte påstå att jag uppskattar att barnen klättrar i äppelträdet härute, men med tanke på hur jag själv for tunt som värsta chimpans mellan trädgrenarna när jag var liten så kan jag kanske inte säja så mycket….
Jag är väldigt kluven till detta med säkra leksaker, det finns säkert överdrifter samtidigt som vissa saker är befogade.

har ju bott i usa ett år och där hade de ine ens kommit på tanken att man skulle göra något sådant. när jag skulle börja rida på ridskola där fick jag fylla i ett papper där jag tog på mig allt ansvar för det som hände mig.
kan berätta om min pojkes lilla olycka. tror int ejag har gjort det tidigare…
vi hade 3 tonåringar här hemma och skor i hela vår lilla hall. hade sagt åt dem hela helgen att de inte fick lov att låta skorna ligga mitt framför dörren.
loke låg och sov i sin vagn, jag skulle köra ut honom där ute. körde vagnen över alla skorna samtidigt som jag muttrade. körde ut vagnen på trappavsatsen. böjde mig ner o tog på mig skorna. hör hur vagnen fortsätter ner för trappan…
loke låg helt knäpptyst i vagnen o när jag lyfte upp honom så gallskrek han. fick itne tyst på honom. ringde sjukvårdsupplysningen som sa att vi fick åka till sjukhuset.
i bilen somnade han och jag fick inte liv i honom. fick plocka upp honom ur stolen och badda lite med våtservetter. det reagerade han på.
väl inne på aukten så slussade de snabbt in oss till en sjuksköterska o sedan vidare in i ngt akutrum. kom en himla massa folk som undersökte honom och hans bula. han vaknade till när vi fick av honom kläderna. han hade inte svimmat utan bara somnat av chocken o att han skrek så mkt,
fick stanna över natten för att se så inget hände, men han var sig själv redan på kvällen.
behöver jag säga att jag är jättenoga med att låsa hjulen på vagnen nu och att jag aldrig kör honom ner för trappan längre?
vill aldrig vara med om känslan igen…

Jag arbetade på en förskola där det var en väldigt fina lekredskap men flera av dom fick plocks ner, tom gungorna för det skulle EU-anpassas!!! Vid gungorna måste det finnas en speciell sand och med en mängd som är noga??!! Flera av dom saker som barnen hade klättrat på och lekt med i flera år utan några skador fick helt enkelt tas bort. Jag tycker att det är helt sjukt, ja, hur har barnen klarat sig i alla år? Förr hoppade man från höskullen, gungorna gängde i träden med hårt underlag under osv.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag har iofs sagt stopp för en repgunga som maken tänkte sätta i en gren som sitter många meter upp i en hög ask här hemma, en sån gunga som är en rund platta i ett rep bara. Det kanske kan bli aktuellt när barnen blir större, men den äldsta är bara 5½ än så länge och det känns inte som att de är stora nog att reda ut en sån gunga på ett bra sätt…