Barn iFokus

Barn

Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1361 ggr
Ria74
2013-09-04 16:36
0

Febertermometer

Vad för slags febertermometer har ni till era barn? Är ni nöjda med valet?

Det finns ju en uppsjö med olika sorter på marknaden både till öron, rumpa, mun och till och med en som ska scanna av febern utan beröring.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ria74
2013-09-04 16:40
0

Igår blev det äntligen av att jag köpte en termometer. Molly har inte varit sjuk än, tack och lov. Men det är lika bra att ha en hemma tyckte jag.

Det fanns massor av olika sorter på apoteket och jag stod och höll i en som scannar av febern utan beröring. Men på något vis kändes det som att den inte blir lika tillförlitlig så jag valde tillslut en vanlig ändtarmstermometer.

Om den är bra eller dålig vet jag inte än eftersom vi inte har provat den.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tess86]
2013-09-04 21:33
0

Vi har inte köpt någon termometer ännu men vi har en oanvänd hemma från en första hjälpen-väska som ska kunna användas som ändtarms- och muntermometer, så jag tror att vi kommer att använda den och inte köpa någon annan. När vi var på neonatal använde de termometer för armhålan men de man kan köpa för armhåla verkar inte alls lika tillförlitliga. När jag läst om det verkar ändtarmsmätning vara säkrast. Vi kommer nog att använda det tills han är tillräckligt gammal för att ta i munnen istället.

Mabrotnosh
2013-09-05 00:37
0

Den där napptermometern, någon som äger den och testat.

[Tess86]
2013-09-05 21:32
0

#3 Jag funderade på den men ser en stor nackdel i den. Om barnet har feber är det ofta ledset, speciellt om man måste "stöka" med det. Hur tar man tempen med en napptermometer om barnet gråter? Jag antar att munnen måste vara stängd för att det ska bli rätt. En vanlig muntermometer ska man ju dessutom stoppa in så långt det går under tungan, jag kan tänka mig att en napptermometer mäter lite för lågt.

Mabrotnosh
2013-09-05 21:47
0

Det är ju sant förstås. Men det kanske funkar för större barn.

Rutan_
2013-09-05 22:02
0

Vi hade tre olika =P En till gumpen, en till pannan och en till öronen.

Den till pannan fick vi av någon, visste inte att det fanns innan. Den verkade inte så pålitlig och så gick den sönder efter ett kort tag.

Den till öronen köpte vi när sonen var lite äldre, den tycker vi är bra.

Den till gumpen använde jag några få gånger men jag var rädd att den skulle stickas in för långt varje gång eftersom sonen protesterade vilt när den användes. Var inte bekväm med den.

JossanH
2013-09-05 22:48
0

Vi har bara haft en rumptermometer tills precis nyligen. Nu kommer vi inte kunna använda den mer.. Sist hon hade feber fick hon sådan panik av att först ta tempen i rumpan och sedan stoppa upp ett stolpiller där. Slutade med en ettåring som inte litade på oss när vi bytte blöja på henne och torkade för ingående vid rumpan på henne utan hon blev helt stel och började protestera.. Nu har vi köpt en till örat men har inte hunnit prova den än.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
2013-09-06 12:37
0

#7 Ja, då finns de ju stora nackdelar med rumptermometern också. Den kanske är noggrannast och bra till riktigt små barn men sen kanske det är bättre att byta.