D-droppar
Hur ger man dropparna? Varför ger man dem? Vart köper jag dem? Varför informerar ingen om dem?

Du får dem från BVC. Jag tror vi fick vid hembesöket om jag inte minns fel.
Fem droppar om dagen på en tesked.
Ok. Hoppas de ringer snart då
Som sagt fem droppar om dagen på en tesked. Jag brukar försöka dra skeden lite mot tandköttet (tandraden som saknar tänder än så länge) och överläppen för att få med det mesta från skeden.
Man ger dem för att bebisar i Sverige annars får D-vitaminbrist. Vi har för lite solljus i Sverige för att de ska få tillräckligt med D-vitamin, och man får ju inte ha bebisar i direkt solljus heller för att de ska få mer D-vitamin.
Man kan köpa dem på apoteket men annars får man de gratis på BVC, bara att hämta. Vi fick med droppar hem från neonatal men på första besöket på BVC frågade de också om vi fått droppar.
Varför ingen informerar om dem vet jag inte. BVC borde göra det. Fråga dem nästa gång du är där. Det är bra att börja med dropparna så tidigt som möjligt.

Jag fick dropparna på bvc första gången jag har där. Jag fick själv ringa till bvc och säga att jag ville gå där.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Ja, man måste själv höra av sig till bvc för ett första besök. Har du gjort det? :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Som de andra skrivit så måste man själv ringa bvc och meddela att man fått sitt barn och då bestämmer man om man vill att de ska komma hem till en eller om man vill åka till bvc.
När min son föddes fick vi inte d-dropparna förrän minst fyra veckor efteråt, men jag har förstått att det är ändrat nu och att man får dem på första besöket och att man ska börja ge dem direkt istället.
Vad min barnmorska sa så skulle bvc ringa till mig för att boka in en tid för hembesök.
Ok. Men det är ingen panik med dropparna i alla fall.
#7 Det kommer de i så fall bara att göra ifall din barnmorska har bett dem att göra det, annars måste du själv kontakta BCV. Man är ju fri att välja vilken BVC man vill gå till, eller om man vill gå över huvud taget, så det är nog därför man måste ringa själv.
Barnmorskan sade att hon skulle lämna över till bvc och att de skulle ringa. Men det var nu en vecka sedan och de har fortfarande inte ringt. Vi har bara en bvc
Du kan ju alltid ringa själv ändå. Ibland kan det bli nån miss.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
De ringde nu så kan andas ut.
Jag tror inte heller att vi tog första kontakten med BVC. Fick droppar efter ett hembesök.
Sajtvärd på Iller.ifokus