Barn iFokus

Barn

Etikett: 05-barn-6-12-år
Läst 1223 ggr
KnutKrut
3

Är mat avgift i avgiftsfri skola?

I vår skola har vi fruktstund varje morgon. Efter nya direktiv om att obligatorisk frukt kan ses som avgift heter det att frukt är frivilligt, dvs att man inte längre får med en lapp hem om man glömt skicka med frukt. Det går i snitt åt 20 kg frukt per barn och termin.
Förutom frukten skall barnen ha med lunch hemifrån 3-5 gånger per termin. Då får de ingen skollunch utan ska på utflykt. Är vädret dåligt får de äta den medhavda lunchen i klassrummet, alltså är de inte långt borta från skolan och rent praktiskt hade det säkert varit möjligt att äta skollunch i matsalen som vanligt.

Jag har två barn och köper alltså 40 kg frukt och 6-10 luncher per termin till mina barn.
Ska man se det som en avgift? Eller ska man, som skolan hävdar, se det som att man ju ändå gett sina barn en frukt om dagen och ordnat lunch åt dem om de var hemma. Att man inte är en avgift utan något som varje förälder självklart ändå ger sina barn. Och att vi inte går miste om några pengar eftersom vi ju inte betalar för skollunchen.
Hur ser ni på det?

Gronstedt
0

Framför allt ska man inte förutsätta att alla barn skulle få frukt hemma, det kan finnas olika skäl till att barnen inte får frukt. Det är bisarrt att tala om "fruktstund" som om det var något självklart med mellanmål och att de måste bestå av frukt. Angående lunchen kan det däremot finnas fog för resonemanget.

Vårviolen
1

Har inte ens reflekterat över det. Ser det bara som något positivt om mitt barn äter frukt i skolan och jag ser det inte som en avgift. Det är helt ok med mig, även någon matsäck några gånger per termin.

JossanH
0

Jag tycker att det blir en smula konstigt då det ju faktiskt blir en avgift att skicka med frukt. Det borde ingå frukt till de som inte har med sig hemifrån. Alla har inte råd men jag ser tex själv helst att jag skulle skicka med egen frukt så jag kan köpa ekologiskt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

KnutKrut
0

Det har varit en het debatt på föräldramöten om både frukten och luncherna och jag vet själv inte riktigt hur jag ställer mig till kostnader, för jag köper ändå frukt till barnen även om de inte skulle äta den i skolan. Jag tycker mer att det är meckigt att fixa med alla grejer som barnen ska ha med sig. Hade hellre betalt en summa per termin och veta att de fick frukt även om jag inte hunnit handla. Och luncherna känns hopplösa då de ofta kommer i skov om flera utflykter i rad och det är en enda röra med lunchlådor, vattenflaskor och mat som barnen delar och byter med varandra och jag tycker att hur mycket jag än skickar med är barnen oftast jättehungriga när de kommer hem. När jag gick i skolan, på stenåldern, ordnade alltid skolan med mat på utflykterna. Korv och bröd, pannkakor eller soppa som de körde ut i värmevagnar i skogen. Fika hade vi med ibland, men aldrig en hel lunch. På barnens utflykter ska man skicka med frukt, fika och lunch plus vattenflaska till maten och dricka till fikat, sittunderlag, regnkläder och påse för ev. skräp och skal. * pust *

Ketang
1

För mig är det inte själva kostnaden jag stör mig på. Vi har råd att skicka med barnen frukt när det blir dags för skola. MEN jag har vänner vars barn går i skolan nu och det jag tycker är rent för jävligt är att dom som har med sig frukt ska dela med dom som inte har med sig!

En kompis har börjat skicka med sin son ett par mackor i stället för då frågar inte lärarna honom om han kan dela med sig. Tidigare hade han alltid med sig två frukter för att bli mätt och varje dag var det något barn som glömt och då frågade dom alltid honom om inte han kunde ge bort en av sina för han hade ju ändå två. Att man "spelar" på barnens dåliga samvete tycker jag är sjukt! Då måste barnet ta ställning till "ska jag bli mätt med dåligt samvete, eller dela med mig och gå hungrig?"

JossanH
0

#5 det där lät riktigt illa.. :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

KnutKrut
0

#5 - så har vi det på skolan också. "Du som är en så bra kompis delar väl med dig"? Härskarmetoder så det skriker om det. Och egentligen är det ingen fråga utan en uppmaning. Frukten är ok för mig om barnen delar för de äter en rejäl frukost hemma innan skolan så de kan stå sig till skollunchen. Om de har medhavd lunch däremot så vill jag att de ska äta den själv och inte dela den. Tycker att det är fruktansvärt att skolan inte har beredskap för de barns om glömt eller har för liten lunch med sig. Ofta är det ju samma barn som saknar lunch eller som fått med sig en rulle kakor eller en chipspåse.
Hur synd det än är om de barnen så är jag hemsk nog att oftast laga sådan lunch som andra barn inte tycker om. Pannkakor går bort helt för då vill alla lunchlösa barn ha av dem. Sushi, sill och potatis, pastasallader med stark smak av pesto eller chili osv. brukar barnen få äta sig mätta av utan att dela. Samma sak med dricka att man väljer Festis istället för delbar dricka och vatten i drickaflaskan istället för saft eller liknande.

Men som sagt - man ska vara glad att man har råd med frukt och utflyktsluncher. Det finns faktiskt många familjer som inte har det. Och det finns många familjer där man inte bryr sig för det löser sig ändå (på bekostnad av andras frukt och lunch). Hade jag vetat innan att det behövdes pannkakor till tre barn så hade det faktiskt varit bättre än att skicka med en portion och få hem ett hungrigt barn. Hellre hade jag stekt två portioner extra.