Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1495 ggr
lisette
0

första provsmak av mat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

idag har loke fått prova lite mat. köpte en potatis/majs puré när vi var och handlade. han tyckte det var så där. mat i hela ansiktet hade han… konstigt konsistens var det ju… =)

Elisabeth-J
0

*ler* Den var inte så gillande i mina barns tycke men däremot morotspure´n, den smackade dom högt av och skrek för dom ville ha mer =)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

mocchino
0

Elliott är inte alls förtjust i maten i burkarna.. Han får typ kväljningar och kollar på en med undrande blick "vad sjuttsike gav du mig just nu".. *haha* Däremot vanlig mat som potatis, grönsaker och sånt som man äter av själv har alltid gått ner jätte bra.. :)

Och päron/äpple gröten är oxå massa mums.. :)

// Nathalie

lisette
0

får köra denna nu ngr dagar, sen byter vi… =)

[Anna-N]
0

Så sööt! Ser fram emot den dagen man får börja ge dessa smakportioner. :-)

Carita
0

ha ha vad söt, jag minns de första gångerna Leo åt pure hans favorit var katrinplommon

[Anna-N]
0

#5: Men du, det såg smaskigt ut :-)

Annette
0

Efter ett tag längtar man tillbaks till den bekymmerslösa tiden då de bara behövde bröstmjölk. Tänk vad lätt det var att åka iväg, bara öppna mjölkbaren när de blev hungriga.

[Anna-N]
0

#7: Mer bekvämt än vad det är nu, kommer det nog aldrig bli! Flört

lisette
0

#5 blir de inte kassa i magen av katrinplommon?

#7 det saknar man lite. men å andra sidan, nu kan vem som helst passa loke! =)

Carita
0

#7 Det var tider det, nu är det mer planering kan man säga och alltid glömmer man något. (iallafall jag)

#9 Jo då det sätter fart på magen, Leo hade problem med att han alltid var hård därför passade det att han gillade katrinplommonpurén. I bland kunde det gå 5-6 dagar emellan bajsblöjorna men han var lika glad för det Glad

Gröten var också en favorit Glad

Pomperipossa
0

Min kära svärmor var hur snabb som helst att testa ny mat till lillan om jag inte var med. Jag blev ganska skitförbannad när hon matade lillan med jordgubbar när hon bara var 6 månader…Ledsen

Helleh
0

Min dotter var 3½mån när hon fick smaka bröstmjölk & potatis.. Ingen hit.. En vecka senare fck hon smaka palsternackspuré & det slank ner. Det dröjde till hon fick smaka fruktpureerna.

Min son ska få smaka snart hade jag tänkt, men det är ju nya sorter nu, så jag ska spana in & planera vilken först :)

Annette
0

Egentligen är det onödigt att börja med provsmakningar för tidigt. De behöver ju inget annat än bröstmjölk/ersättning. Själv tyckte jag det var skönt så länge man slapp det där kladdet ;)

Helleh
0

Jag vill börja snart för att precis som med min dotter, få in en bättre matrutin.. Min son ammar aldrig vid samma tider, så det skulle underlätta mkt för mig, som ammar länge & ofta :)

Annette
0

Mina har heller aldrig ätit vid samma tider. Men jag såg inget problem i det, jag anpassade mig efter barnet.

Helleh
0

Jag har oxå anpassat mig efter mina barn till en början, men eftersom jag är ensamstående & min dotter snart börjar skolan igen har jag inte så mkt val. Nåt måste jag göra för att få bättre matrutiner & varför inte då att han får smaka puree vid en viss tidpunkt? Hoppas att han håller sig en stund längre på pureen senare, så jag hinner med att ta hand om hemmet, som jag inte hinner med nu :)

AusaBausa
0

har gett våra 3 barn smakportioner på 4 månaders dagen! Det var vad Bvc rekommenderade oss då för senast 4 år sedan…

började m potatis i ca en vecka gick över till palsternacka sen morötter o sen broccoli och tilll slut de goda grönsaks- o frukt smakerna…

lisette
0

lite lustigt är det.

sedan han har fått äta lite mat en gång om dagen så bajsar han 4-5 ggr. tidigare var det bara en gång.

nu igår bytte jag till enbart majspuré och i morse var bajset otroligt löst…

Helleh
0

Min son bajsar lite hela tiden & han ammas ju fortfarande. Hans är alltid väldigt löst tycker jag, men det beror väl på vad jag ätit oxå antar jag.

[Anna-N]
0

Så länge de inte äter fast föda - är bajset löst. (Mer eller mindre)

Loove
0

#20…det där är nog olika från barn till barn…. min son har alltid varit hård i magen även innan han började med fast mat. Hade alltid messmör i hans välling då han var liten. Senare kunde jag inte ge honom banan pga detta. 

L